Felix linder

Esim

8 inlägg i detta ämne

Nja, jag har svårt att förstå dom som klagar på att det inte informeras om när ett bolag hoppar på en teknik. Inga framgångsrika företag talar i förväg om att de inför någon nyhet. Jämför med Apple tex. De talar aldrig om något, utan det blir en överraskning, och sedan tror alla köpare att de var först ändå. Det mest kända exemplet där ett företag gick ut med info om att nästa produkt hade bättre prestanda än den förra var hemdatortillverkaren Zx spectrum, när Zinclair gick ut med det och sen kursade eftersom ingen köpte några datorer under ett år eftersom man kände att man skulle köpa en snart utgående modell. Alltså, inga smarta företag gör detta. 

On 2018-08-22 at 22:36, mrknowitall sade:

Nja, jag har svårt att förstå dom som klagar på att det inte informeras om när ett bolag hoppar på en teknik. ... ... ...Alltså, inga smarta företag gör detta. 

Nja, om företag ger förhandsinformation eller ”teasers” beror nog ganska mycket på omständigheter, tidsaspekter, marknadsläge, konkurrens mm. Se på spelindustrin där tillverkarna presenterar spel ibland flera år innan de är färdiga, där verkar det anses fördelaktigt att tala om att man jobbar med något som folk längtar efter även om de får vänta jättelänge.

I detta fall har ju Telia i åtminstone ett par år undvikit att ge någon som helst form av besked och info huruvida man överhuvudtaget har för avsikt att någonsin erbjuda esim. Nu när Tre erbjuder esim och ett par andra stora svenska operatörer har informerat att de inom kort kommer att göra det tror jag att Telia kan riskera att tappa kunder, ”early adopters”, som vill använda nyaste tekniken och därför kan välja att byta operatör när Telia aldrig ens kan säga OM esim kommer, än mindre NÄR. 

Så om jag går i tankar att kanske köpa en smartklocka med esim, och är Teliakund, vore det ju bra att veta om Telia alls jobbar med det, om jag inte får veta något alls är det kanske bättre att gå till en konkurrent än att fortsätta vänta i obestämd tid. 

On 2018-08-22 at 22:36, mrknowitall sade:

Nja, jag har svårt att förstå dom som klagar på att det inte informeras om när ett bolag hoppar på en teknik. Inga framgångsrika företag talar i förväg om att de inför någon nyhet. Jämför med Apple tex. De talar aldrig om något, utan det blir en överraskning, och sedan tror alla köpare att de var först ändå. Det mest kända exemplet där ett företag gick ut med info om att nästa produkt hade bättre prestanda än den förra var hemdatortillverkaren Zx spectrum, när Zinclair gick ut med det och sen kursade eftersom ingen köpte några datorer under ett år eftersom man kände att man skulle köpa en snart utgående modell. Alltså, inga smarta företag gör detta. 

Förstår inte ditt resonemang. Klart att NY TEKNIK eller nya produkter inte förannonseras hur som helst men här pratar vi en teknik som funnits ett bra tag nu och som konkurrenterna implementerat för länge sedan nu... Telia, som annars håller hög servicenivå, tiger totalt still i detta fall. Min man, som supportar många med teknik och då företrädesvis då också med Telias tjänster börjar allvarligt be om att byta leverantör. Det ska väl ändå inte behövas?! Apple släpper nu sin andra (!) Apple-klocka med LTE-tekniken och Telia aviserar inget... Om det är inte kan klassas som kundförakt och uselt så vad är då det?! 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu