Bernt Göran Svensson

TV-bilden fryser

47 inlägg i detta ämne

Tack för synpunkterna.Det verkar  som om vi inte är ensamma om problemet med frysningar av TV-bilden. Har haft kontakt med Telia men eftersom de inte har någon kundtjänst på kvällstid och på helger så måste man ju ringa dem på dagtid då man oftast inte tittar på Tv och de har inte kunnat hjälpa till med problemet. Vi har startat om och fabriksåterställt all utrustning, kopplat allting på alla tänkbara sätt men problemet kvarstår. Frysningarna inträffar nästan alltid på kvällar och helger senast nu i kväll under partiledarutfrågningen i TV 1, Vi prövade då om det gick att casta programmet via Telia play från en surfplatta och det fungerade ...så trots att bilden var frusen så gick det att byta source på TV'n och använda castmöjligheten. det gick även att trycka på menyknappen på fjärrkontrollen och använda playtjänsterna och titta på inspelat material... Vi får väl övergå helt till att casta men det är ju lite mer omständligt än att titta direkt via boxen och zappa runt..Är väldigt besviken på bristen på support från telias sida.Vårt abonnemang löper snart ut så vi får väl se om vi stannar kvar eller prövar annan leverantör.

On 2018-08-18 at 08:50, Bernt Göran Svensson sade:

Be . Vi har fiberuppkoppling och en wi-fi- router som heter: TG799VAC XTREAM och Telias inspeningsbara box med 500 GB hårddisk. Vi har provat i princip allt som rör omstart och återställning av all utrustning.Allt annat fungerar bra- datorer, wi-fi, playtjänster osv...men jag får väl ringa telia ytterligare en gång

och försöka få tag i någon mer kunnig tekniker än de senaste jag talat med...

Fick i början på augusti problem med att bilden försvann när jag satt och tittade på en fotbollsmatch.Det började i samband med att jag zappade runt bland kanalerna i halvlek,och helt plötsligt var bilden på Viasat Fotboll borta.Det var endast cirka 10 kanaler som blev borta bli hela viasat sportpaket,eurosport2 etc.Övriga ca 40 kanaler fanns kvar.Jag har 3 boxar varav 1 trådlös och 2 trådbundna,fiber,xtream router,Arris4302 boxar.Samma fel på alla boxarna.

Nåväl problemet kvarstod så efter några dagar ringde jag supporten 2-3 ggr,där jag fick dom sedvanliga råden med omstart boxar,router,fiberkonverter mm .Gjorde även fabriksåterställning på någon box.Inget hjälpte och helgen närmade sig och då fick jag tag i en väldigt bra supportkille som helt enkelt lovade skicka hem en tekniker.Inom 24 timmar vilket i mitt fall innebar måndag skulle någon höra av sig.

Då inträffade det märkliga på fredag kväll att samtliga kanaler var tillbaka,löpte stabilt hela helgen med all sport som sänds då.På måndag ringde som sagt en servicetekniker ifrån AllTele och ville boka,men det var bara att förklara att allt löst sig och avboka besöket.

Vad som hände är omöjligt att för mej att veta men inte var det något i min utrustning hemma som gjorde att bilden på dessa kanaler återvände.Allt har fungerat klockrent i 2 veckor nu.

2 minuter sedan, mrknowitall sade:

Det finns flera olika sätt att bygga på men om du med dosa menar en box med ett antal portar på, dit fibern är kopplad så är du rätt ute. Står troligen cts eller inteno på den. Prova att sätta boxen i den gröna porten direkt. 

Ja precis där fibret kommer in i huset är väl 5 portar på den om jag minns rätt. 

Men då ska jag testa det imorgon. 

Tack för hjälpen.

On ‎2018‎-‎08‎-‎27 at 01:20, rogeresset sade:

sen är det ju Felias tråkiga felanmälningssystem.. internet dör när kundtjänst är stängt.. då ska man logga in på telia.se!!!!! hur tänkte man då?? enda trösten är att man slipper 47 min i kö. jag är så trött på sån här ****, lös problemen!!

Eller för den delen att man ska ringa 90200 om man har Telias totallösning där både internet, TV och telefoni går genom samma box, och fungerar inte den eller internetanslutningen till den, så är det svårt at tkontakta Telia den vägen. Vid nåt tillfälle när jag hade kontakt med telefonsupporten för att åtgärda nåt med TV:n så tyckte supportkillen att jag skulle starta om routern. Ingen bra idé när telefonen går genom den också.

Tanken är väl att man troligtvis även har en smart-mobiltelefon eller ett mobilt internet på nån surfplatta eller liknande som man ska ta till vid liknande tillfällen.

2 timmar sedan, Dan Altemyr sade:

Eller för den delen att man ska ringa 90200 om man har Telias totallösning där både internet, TV och telefoni går genom samma box, och fungerar inte den eller internetanslutningen till den, så är det svårt at tkontakta Telia den vägen. Vid nåt tillfälle när jag hade kontakt med telefonsupporten för att åtgärda nåt med TV:n så tyckte supportkillen att jag skulle starta om routern. Ingen bra idé när telefonen går genom den också.

Tanken är väl att man troligtvis även har en smart-mobiltelefon eller ett mobilt internet på nån surfplatta eller liknande som man ska ta till vid liknande tillfällen.

Jo så är det väl, men hur skulle man lösa det annars? Det är ungefär som att klaga på att man inte kan köra till verkstaden när bilen är sönder, eller att man måste till akuten när man är sjuk.  Eller att man inte kan sitta på grenen man sågar av. :-)

On 2018-08-17 at 21:59, Bernt Göran Svensson sade:

Sedan en tid tillbaka fryser TV-bilden då och då. Vi brukar starta om box och router och då kommer bilden tillbaka en stund och se'n fryser den igen.Väldigt irriterande... I går t.ex frös den sex gånger  på ett par timmar. Kontakt med Telia resulterar bara i att de vill att man skall starta om all utrustning vilket vi gjort ett antal gånger, senast i dag med en fullständig fabriksåterställning av boxen vilket resulterade i ett par timmars Tv-tittande utan frysningar men för en stund se'n  var det dags igen...Suck! Jag har suttit i telefonkön till telia ett antal gånger  och även chattat med dem men inga lösningar ges annat än omstart av utrustning. Jag får väl kräva att de skickar ny utrustning och om de inte gör det så får jag väl  byta leverantör av bredbandstjänster.Är det möjligen någon i forumet som också drabbats av TV-bild som fryser och som har förslag på lösningar ?

Jag har samma problem och har haft en längre tid. Jag har dessutom rejäla störningar med pixlad bild, ibland går det inte ens att titta. Att byta utrustning hjälper inte det har jag redan gjort utan resultat. Kontaktade support för några dagar sedan men resultatet blev bara oerhört dåligt mottagande och nonchalans. Jag har haft denna tjänst länge och den problemet har kommit senaste året. Min känsla är att det är en uppdatering som ställt till det. Jag har även köpt en ny tv-box utan resultat. 

4 timmar sedan, Mediadesigner sade:

Jag har samma problem och har haft en längre tid. Jag har dessutom rejäla störningar med pixlad bild, ibland går det inte ens att titta. Att byta utrustning hjälper inte det har jag redan gjort utan resultat. Kontaktade support för några dagar sedan men resultatet blev bara oerhört dåligt mottagande och nonchalans. Jag har haft denna tjänst länge och den problemet har kommit senaste året. Min känsla är att det är en uppdatering som ställt till det. Jag har även köpt en ny tv-box utan resultat. 

Jag har också en känsla av att det är en uppdatering som spökar...Vi hade för en vecka sedan förnyad kontakt med telia och gjorde om allt en gång till, omstarter  och återställningar osv..(har även prövat kabel direkt från fiberomvandlaren till TV) men samma fel uppstod igen...Ny kontakt med telia via direkt-SMS - Ny tekniker som efter diverse undersökningar kom fram till att det var "något med routern" som borde åtgärdas varefter han arbetade med detta ca 30 minuter...därefter uppstart igen och nu avvaktar vi och väntar..Nu har det fungerat i två och en halv dag...vi får se hur länge det håller...;) 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu