Bernt Göran Svensson

TV-bilden fryser

43 inlägg i detta ämne

En liten uppdatering i ämnet: Gjorde en felsökning  via telias support  förra fredagen  då  TV-bilden frös på fkvällen 20 minuter efter det att Telia stängt för helgen..En uppdatering av boxen gjordes och därefter har TV'n gått i en vecka utan avbrott ...men idag lördag var det dags igen...två gånger inom tio minuter....Jag gjorde då en ny felsökning via Telias support under det att TV-bilden var frusen och den felanalys som gjordes då visade att boxen inte fick någon IP-adress från routern som då fabriksåterställdes...igen För tillfället fungerar allt men hur länge vet man inte...felet verkar oftast inträffa på fredagkvällar och helger och problemet är att när man väl kan ringa till Telia på vardagarna så fungerar allt och då är det ju inte så lätt för dem att felsöka..men vi hankar oss fram...Vi kan alltid casta programmen via Telia play...det fungerar även om TV-bilden är frusen.../Hälsningar från luttrad teliakund som önskar att Telia hade öppet även på helger för sina kunder....

Uppdatering i ärendet: Efter att ha prövat ALLT i form av uppdateringar av routrar, boxar och  fiberomvandlare samt kabelbyten på alla tänkbara ställen och ett stort antal telefonsamtal till telia är  problemet fortfarande olöst. En ny router har installerats och den har fungerat utan avbrott i TV-bilden i två veckor men i kväll var det dags igen....så nu ger vi upp- det är väl bara att konstatera att Telia inte klarar av att lösa problemet. Antingen får vi leva med att TV-bilden fryser eller också får vi byta leverantör och hoppas på att det fungerar bättre.

Äntligen har vi hittat en tänkbar orsak till allt strul med frysande TV-bild. Senaste teknikerna jag pratade med hade kopplat in någon form av avläsningsverktyg och kunde se att vi har ständiga störningar i TV-flödet. Han  såg också att vi har Chrome Cast inkopplad och sade något om att den kanske kunde påverka. Vi har två Chrome cast- en i köket och en i vardagsrummet och den i köket installerade vi i våras och det var då någon gång som problemen började.Jag kopplade då bort Chrome casten i köket och vips- halleluja moment :)Nu har allt fungerat perfekt i snart två veckor...Jag har även googlat på Chrome cast/ wifi/problems mm och det visar sig att  det verkar som om Chrome cast kan påverka Wifi och förorsaka problem med avbrott i Wifi-flödet t-ex...Vi hoppas på att det faktiskt var detta som förorsakade alla problem men säkra kan vi ju inte vara och nog tycker man att man skall kunna ha två chrome casts inkopplade...men det kvittar...Just nu är allt lugnt  :) 

Kul att det verkar lösa sig! Förstår dock inte varför ett problem med wifi skulle orsaka att boxen fryser bilden eftersom den är ansluten via kabel, antar jag? Men det stämmer att chromecast kan orsaka problem med wifi om deras gästläge är aktiverat. En del enheter tror då att de har hittat en starkare accesspunkt. Men annars är jag tveksam hur de skulle påverka din tv så länge den går via kabel från routern eller mediaomvandlaren. Helst det senare. 

On 2018-11-25 at 15:25, mrknowitall sade:

Kul att det verkar lösa sig! Förstår dock inte varför ett problem med wifi skulle orsaka att boxen fryser bilden eftersom den är ansluten via kabel, antar jag? Men det stämmer att chromecast kan orsaka problem med wifi om deras gästläge är aktiverat. En del enheter tror då att de har hittat en starkare accesspunkt. Men annars är jag tveksam hur de skulle påverka din tv så länge den går via kabel från routern eller mediaomvandlaren. Helst det senare. 

Tydligen- enligt Telia- så är det inte boxen utan routern som av någon anledning blir överbelastad på något sätt pga chrome cast som verkar leva ett eget liv...Tyvärr saknar jag själv teknisk kompetens och kan inte uttala mig om vad det är som händer men det fungerar i alla fall och det är huvudsaken.. Hoppas det håller i sig... :) Annars kommer Telia att skicka en tekniker och då kan det bli dyrt beroende på var felet ligger... 

Håller med om att öppettiderna är dåliga

Telia har kommit ut med en annan router :

Wifi-router Sagemcom Fast5370e

https://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor?intcmp=bb_vvg_tillbehor

Du kanske kan få byta till en sådan, kolla med kundtjänsten

kolla även Din HDMI-kabel, prova att vända den eller om du har möjlighet byt den, vet att HDMI-kabel har strulat för en del

5 timmar sedan, hsd sade:

Håller med om att öppettiderna är dåliga

Telia har kommit ut med en annan router :

Wifi-router Sagemcom Fast5370e

https://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor?intcmp=bb_vvg_tillbehor

Du kanske kan få byta till en sådan, kolla med kundtjänsten

kolla även Din HDMI-kabel, prova att vända den eller om du har möjlighet byt den, vet att HDMI-kabel har strulat för en del

Ännu ett franskt märke. Hur kommer det sig att fransmännen är så duktiga att sälja in sina produkter till svenska telekombolag? ;-)

Det sagt vore det ändå kul att höra några reaktioner.

A

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu