Bernt Göran Svensson

TV-bilden fryser

47 inlägg i detta ämne

On 2018-12-16 at 16:25, 56saiT sade:

Eureka!!!

Jag har nu kopplat TV-boxen till routern istället för som tidigare med kabel direkt till Mediaomvandlaren. Peppar peppar, nu verkar det fungera. Har kört i drygt 45 minuter med datorn och Epic Games Launcher igång, utan en enda frysning av bilden.

Routern verkar "klara jobbet" bättre än mediaomvandlaren.
Mycket märkligt men jag är (åtminstone tillfälligt) nöjd, och kanske någon annan kan ha nytta av detta...

Kanske kanske - rekommenderad konfiguration borde vara att koppla TV-box till router med kabel och undvika direktanslutning till mediaomvandlare???

Hej,

Jag testade precis det du har skrivit, kopplade tv till routern MEN tyvärr blev det inte bättre. Det som hände var att datorn började lagga (när sonen spelade Fortnite) och tv slutade att frysa.....problemet flyttade alltså bara. 

Jag antar (är INTE bra på dator och teknikprylar) att ni precis som jag har datorn kopplad till routern?

Jag har allt kopplat med nätverksladd, inget via Wi-fi.

Tack för en bra tråd! 

Gina

Hej Gina

Om jag förstod dig rätt så löste det problemet med att TVn fryser men datorn laggar. Spontant känns det som det kanske är ett annat problem och tyder ev på att ni har någon flaskhals i nätet... Om det är så, är det kanske Routern eller någon switch som inte orkar med.

1) Hur är dator respektive TV kopplad till routern? Sitter det någon utrustning, switch, som både tv och dator är kopplade via? Om det gör det vore det bra att prova med en kabel direkt från TV till Routern. Om det blir bättre av det så borde en ny switch kunna lösa problemet. Alternativ är att ta reda på switchens kapacitet och ev byta den till en snabbare. 

Vilken Router har ni? På vår router kan man logga in och kan se vilken hastighet som stöds av olika fysiska portar (kontakter) på så sätt kan man se vad ifall en ev switch riskerar att vara en flaskhals.

2) Men ni har kanske redan en separat kabel direkt från router till TVn? I så fall är det kanske Routern som inte orkar med. Det var någon som skrev i denna eller någon liknande tråd att de hade fått routern utbytt av Telia. Vilken Router har ni?

3) Jag antar att datorn bara laggar när man samtidigt ser på TV?

3 timmar sedan, 56saiT sade:

Hej Gina

Om jag förstod dig rätt så löste det problemet med att TVn fryser men datorn laggar. Spontant känns det som det kanske är ett annat problem och tyder ev på att ni har någon flaskhals i nätet... Om det är så, är det kanske Routern eller någon switch som inte orkar med.

1) Hur är dator respektive TV kopplad till routern? Sitter det någon utrustning, switch, som både tv och dator är kopplade via? Om det gör det vore det bra att prova med en kabel direkt från TV till Routern. Om det blir bättre av det så borde en ny switch kunna lösa problemet. Alternativ är att ta reda på switchens kapacitet och ev byta den till en snabbare. 

Vilken Router har ni? På vår router kan man logga in och kan se vilken hastighet som stöds av olika fysiska portar (kontakter) på så sätt kan man se vad ifall en ev switch riskerar att vara en flaskhals.

2) Men ni har kanske redan en separat kabel direkt från router till TVn? I så fall är det kanske Routern som inte orkar med. Det var någon som skrev i denna eller någon liknande tråd att de hade fått routern utbytt av Telia. Vilken Router har ni?

3) Jag antar att datorn bara laggar när man samtidigt ser på TV?

Hej o tack för återkoppling!

Precis, problemet flyttade bara på sig.

Tv och dator är kopplade enligt Telias anvisningar, dvs TV via Inteno och Datorn via routern, båda med nätverkskabel.

Någon Switch har vi inte. 

Fick en spillror ny Router igår, Sagemcom, vilket inte gjorde någon skillnad alls. 

Tv laggar endast när datorn är gång, aldrig annars.  

Enligt Telia så har spelandet på datorn och tv:n absolut inget med varandra att göra och ska under inga omständigheter påverkas av varandra. Har varit i kontakt med deras support 3 dgr i rad o alla säger samma sak. Problemet började samma dag som sonen började spela via dator. Han har tidigare spelat trådlöst via PS4 och då har detta ALDRIG varit ett problem.

Med vänlig hälsning, Gina

5 timmar sedan, Gina Lindstedt sade:

Hej o tack för återkoppling!

Precis, problemet flyttade bara på sig.

Tv och dator är kopplade enligt Telias anvisningar, dvs TV via Inteno och Datorn via routern, båda med nätverkskabel.

Någon Switch har vi inte. 

Fick en spillror ny Router igår, Sagemcom, vilket inte gjorde någon skillnad alls. 

Tv laggar endast när datorn är gång, aldrig annars.  

Enligt Telia så har spelandet på datorn och tv:n absolut inget med varandra att göra och ska under inga omständigheter påverkas av varandra. Har varit i kontakt med deras support 3 dgr i rad o alla säger samma sak. Problemet började samma dag som sonen började spela via dator. Han har tidigare spelat trådlöst via PS4 och då har detta ALDRIG varit ett problem.

Med vänlig hälsning, Gina

Kontrollfrågor:

1) Det är nu datorn som laggar (och inte TVn) nu när det är kopplat via Routern?

2) TVn fungerar utan problem?

3) Har ni alltså en kabel direkt från routern till TVn och en kabel direkt från Routern direkt till Datorn?

4) Har ni dragit ethernetkabeln från den röda utgången på mediaomvandlaren till WAN ingången på Routern (troligen röd den också) och sedan två kablar direkt till TV och Routern?

Den Router som ni har borde väl räcka till tycker jag, men det är mer en magkänsla än baserat på riktigt kunnande. I så fall kan laggandet bero på datorn i sig... I fortnite kan man ändra på en del inställningar - det kan vara ett sätt att se ifall det är grafikkortet som inte hänger med. Varför det dyker upp när TVn är kopplad till samma router som dator har jag ingen bra teori bakom, men värt att prova. kanske om paketen kommer något ojämnare och något senare när TV tjänsten går via samma router???

Hur som helst det kan vara värt att i Fortnite gå till menyn med alternativ - (klicka på de tre strecken uppe i högra hörnet). Sedan välja "settings" (kugghjulet). Prova att dra ned FPS till ett lägre värde och det kan vara värt att prova att trycka på auto för quality - då ska vad jag förstår alltid under bli automatiskt inställt... https://www.pcgamer.se/2018/02/sa-uppnar-du-bast-prestanda-i-fortnite/

Om det inte hjälper så har jag nog inga mer tips tyvärr. Däremot kan jag med 99,95% sannolikhet säga att TV tjänsten och Data tjänsten påverkar varandra. Jag tycker inte att det är så konstigt att de gör det när de går via samma router. Men mina tester visar att med 100% reproduktion att TVn hänger sig fyra minuter efter det att en applikation går igång i datorn även då TV-tjänsten går direkt till mediaomvandlaren.

Min personliga erfarenhet från felsökning i komplexa system - är att man ofta ska vara ödmjuk. Jag förstår Telias grund-inställning, att det är osannolikt att de ska påverka varandra, men man ska aldrig säga aldrig. Nu har vi visat att både Epic Game launcher och chromecast kan låsa TVn - då är det dags för Telia att revidera sin ställning och faktiskt försöka återskapa i Telias egna lab. Kan man återskapa ett fel systematiskt så har man ofta kommit halvvägs i att rätta ett fel. 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu