Kennerth Ottosson

Felaktig person på min adress

3 inlägg i detta ämne

Äger en bostad på vars adress en främmande person är registrerad med namn och mobilnummer i Hitta.se och Eniro. Har ringt mobilnumret men blir omkopplad till en telefonsvarare. Har ringt Telia som inte vill svara på några uppgifter om vederbörande eller vad de felaktiga uppgifterna kommer ifrån. Har ringt Skatteverket som åtminstone kan uppge att person inte är folkbokförd på min adress.

Hur får jag bort de felaktiga uppgifterna från min adress? Någon som vet? Jag misstänker att felet ligger hos telia.

Undrar Kenneth 

Du måste kontakta Hitta/Eniro. Det är ninte alls säkert att uppgifterna kommer från Telia, även om det skulle vara ett Telia-nummer. På Eniro kan jag till exempel hur enkelt som helst skriva in en annan adress än min verkliga bara jag har tillgång till telefonnumret. Hitta verkar ha skärpt sin säkerhet något, men även där har det varit möjligt att skriva in egna upgifter utan större svårighet.

Du kan kolla på Eniro i den lilla gröna "dutten" vid namnet där det står om information lagts till av personen.

För några år sedan blev alla som bor i flerfamiljshus ombedda att skicka in kompletterande adressupgifter där lägenhetsnumret skulle anges, så att skattemyndigheten eller vem det nu var lättare skulle kunna hålla isär adresserna. Det var inte helt ovanligt att fel uppgifter lämnades in då, eftersom folk ibland inte riktigt visste vilket lägenhetsnummer det var de hade själva. Jag har inte drabbats själv, men jag kan se att det enligt offentliga register är påfallande många som bor i en lägenhet i min trappuppgång medan det inte bor nån i en annan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu