Jesper Lindholm

Gateway-Router-Dator

32 inlägg i detta ämne

Tanken som jag tror Telia hade med Smart-modemet var att underlätta för medelkunder som då får en allt-i-ett-lösning. I ditt fall är det ju uppenbart att gatewayen gör mer skada än nytta.

Fördelarna är ju som Telia beskriver att de har lättare att felsöka vid eventuella fel, samt att de har livstids-garanti på modemet. Nackdelarna är ju att du som "avancerad" användare tappar funktionalitet och tvingas göra helt sinnessjuka specialkonfigureringar.

Telia har en extern telefoniadapter. Om man tar en titt på hemsidan så märker man att den bland annat säljs till kunder på externa stadsnät, och för kunder som vill ha extranummer, det vill säga i de fall man inte kan leverera Smart. Jag tror inte att man är huggen i sten här, du kan säkert ringa kundtjänst eller gå till butik och införskaffa en sådan här. Tror inte du kan räkna med några rabatter eftersom du är ute efter en väldigt nischad lösning, men med en sådan adapter så skulle du kunna gå tillbaka till det Zyxelmodem som Telia har, och koppla på din router precis som tidigare, med adaptern på modemet.

Kan hända att du under resans gång behöver blanda in supporten, eftersom adaptern kommer anlända "tom".

...

Fördelarna är ju som Telia beskriver att de har lättare att felsöka vid eventuella fel, samt att de har livstids-garanti på modemet. Nackdelarna är ju att du som "avancerad" användare tappar funktionalitet och tvingas göra helt sinnessjuka specialkonfigureringar.

Telia har en extern telefoniadapter.

...

Kan hända att du under resans gång behöver blanda in supporten, eftersom adaptern kommer anlända "tom".

Tack Limpus. Sinnessjuka var verkligen ordet! Jag känner till Vood-adaptern men hade velat undvika att gå tillbaka till Zyxel-modemet för att Smart-gateway:en åtminstone har en smidig funktion, NAS, som jag hade velat använda. Men det hade blivit ett routing-kaos utan dess like förstås innan jag fått ordning på det. Och å andra sidan stöder den bara FAT32 vilket ju inte heller är helt optimalt.

Jag får väl kolla med kundtjänst då om dom inte kan ge mig en sån adapter (och får man den från Telia borde den ju vara förinställd) istället för Smart-gateway:en (som då inte var så smart för just mig).

Ja detta var ju vad jag befarade. xxxx också.

Har en Linksys 54GL med moddad firmware för att får tillgång till Portforward, WOL o annat trevligt.

Dessa funktionerna kan jag inte leva utan.

Man skulle ju vilja ha en funktion in Gatewayn för att dela ut en publik address på port 1 för att ansluta en Router på den porten så att Routern får den publika adressen.

För som många beskriver så kommer det inte att fungerar så bra att NATa i två lager.

Dvs: Internet->Telia Gateway->Linksys Router->Datorn

Det finns inga moddade firmwares till Telias Gateway för att komma runt den inbyggda routern?

Är ju berädd att säga upp abenemanget om det inte går att lösa.

Ska forska vidare lite.

Man skulle ju vilja ha en funktion in Gatewayn för att dela ut en publik address på port 1 för att ansluta en Router på den porten så att Routern får den publika adressen.

Det är väl det som brukar kallas "Bridged Mode", men den funktionen finns inte i Telias version av Gatewayen.

Men hur är du ansluten i dag då? Vad tillför Gatewayen, har du kanske skaffat bredbandstelefoni eller digital-TV?

Det är väl det som brukar kallas "Bridged Mode", men den funktionen finns inte i Telias version av Gatewayen.

Men hur är du ansluten i dag då? Vad tillför Gatewayen, har du kanske skaffat bredbandstelefoni eller digital-TV?

Jag har bytt från mitt gamla Bredband 24 till nya vDSL lösningen.

Har IP-tele för att slippa nätavgiften, men jag har aldrig haft IP-Telefonin inkopplad.

Ja, det kallas bryggning. Men som sagt, den stöds inte idag.

Hej.

Nu har jag spenderat typ 60kr på Premium support.

Svaret är:

Det går inte idag att gå runt Telias Gateway genom så kallad bryggning för att får den publika adressen i sin egen router.

Tekniker kunde inte svara på om det finns planer på att stödja detta framöver. Men tekniskt sett är det möjligt, men det kräver uppdatering av mjukvara.

Med andra ord, det är kört som det ser ut nu.

Det får bli en annan ISP för min del.

Jag som varit så nöjd Telia-ADSL kund i över 10 år. Det känns tråkigt faktiskt.

Den ända utvägen nu är att Telia kan leverera ett datum på när de uppdaterar Gatewayn så man kan brygga den. Då kan jag leva med låtsas-routern ett tag till.

jag gick ju å köpte en asus n56u router för jag hade inte en tanke på att telia skickade men sådan utrustning. dock så är de problem med IPTV såklart när jag kör på asus routern. efter googlande och jag hittade hit så inser jag att jag borde kunna ha kvar thomson gw för IPTV och koppla en kabel till LAN porten på asus och på så sätt så kan jag ansluta till mitt LAN med asus routern för att få bra kräm internt?

räcker de med att stänga av dhcp på min egna router, sätta en fast ip utanför scopet och sen bara köra?

will it work?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu