Andyandy

World of Warcraft med adsl

15 inlägg i detta ämne

Hej! Har adsl 30mbit för tillfället och inga planer på att skaffa fiber inom det närmsta. Har alla år spelat world of Warcraft och aldrig haft problem. Nu har jag flyttat och fått ny router och har väldiga problem när jag spelar. Det är så pass illa att att jag ger upp efter 30 min. Får lagg spikar och ibland disconnects. Kommer ca var 5e minut. Har varit i kontakt med Telia många gånger. Provat uppgraderat / nergraderat, fått ny router. Köpt en annan router och bryggat. Men absolut inget vill funka. Snälla hjälp är det någon som har något tips och sitter med mer kunskap än Telias support. Tycker det är så himla tråkigt :(

Tack på förhand. 

Har aldrig spelat WoW själv, men vi hade förut en flitig WoW-spelare i hushållet, och jag vill minnas att man var tvungen att öppna en port i routerns brandvägg för att det skulle flyta bra. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken port det var, och jag har inte kvar den routern och det är inte aktuellt längre att ha en sån port öppen hos mig. Du får kolla dokumentationen för spelet eller eventuellt nåt WoW-forum

Tack för svar. Jag har provat öppna portar, men det hjälper inte. 

Så du menar att du med 10mbit wifi har stadigare uppkoppling än mig med 30mbit lina. Är inte det jäkligt märkligt. ca var 5 eller 10 minut så går ms home upp på 900+ sen crash. Spelet är helt ospelbart för tillfället och telia verkar inte ha några svar. Efter kontakt med blizzard så säger dom problemet ligger hos mig. vete f-n vad jag ska göra :(

Jag kör wifi och den andra halvan i familjen som har trådanslutning har inga problem. Jag kollade med Bredbandskollen och hastigheten är det inget fel på, 10,37 ned (och då tittade vi på TV på en lap med wifi samt spelade WoW på två maskiner) så hastigheten kan man inte klaga på.

Utslängd har jag inte blivit, däremot så rusar både home och world upp av ngn oförklarlig anledning. I dag har jag testat med att gå in i settings/streaming och sänka quality från medium till low och ska köra så ett par dgr för att se om det hjälper.. Det är den enda inställningen jag har hittat, om det inte är så illa att det är ngn inställning i W10 som spökar.

Hej.

Har tidigare jobbat på telias support i 3år och besatt då alla kompetenser och detta felet kan bero på olika saker.

1: har du testat med kabel, finns störningarna kvar då?, kan vara mkt runt omkribg eller ute som påverkar

2: har du även tv via adsl ?, tv har alltid prioriterad ström, löses antingen säger man upp tv eller ber supporten om att de ska begära att IOC ska ta bort störningsfilter( kan ge störningar när man ser tv utan).

3: kan vara höga ping, telia supporten kan felanmäla sådant till IOC där det sitter riktiga datatekniker, dock är detta avancerat och sker ej så ofta man bör besitta hög kompetens, men supporten kan hitta den i sitt system. Felanmälan heter störningsfel, och ska ej till skanova. Ta notis om att detta sker sällan så väldigt få handläggare känner till detta.

9 timmar sedan, Nataliefr sade:

Hej.

Har tidigare jobbat på telias support i 3år och besatt då alla kompetenser och detta felet kan bero på olika saker.

1: har du testat med kabel, finns störningarna kvar då?, kan vara mkt runt omkribg eller ute som påverkar

2: har du även tv via adsl ?, tv har alltid prioriterad ström, löses antingen säger man upp tv eller ber supporten om att de ska begära att IOC ska ta bort störningsfilter( kan ge störningar när man ser tv utan).

3: kan vara höga ping, telia supporten kan felanmäla sådant till IOC där det sitter riktiga datatekniker, dock är detta avancerat och sker ej så ofta man bör besitta hög kompetens, men supporten kan hitta den i sitt system. Felanmälan heter störningsfel, och ska ej till skanova. Ta notis om att detta sker sällan så väldigt få handläggare känner till detta.

1/ Nej jag har inte testat med kabel av den anledningen att jag då behöver ta datorn en trappa ned och den dator som redan finns där, och används av annan familjemedlem, är kabelansluten och där finns inga störningar.

2/ Kan inte få TV via Telia, vi använder oss av SVT-Play.

Efter den ändring jag gjorde i WoW har jag inte haft ngt problem, men det har ju varit soligt väder. Ska bli intressant att se vad som händer när det blir regn.  Edit: där kom regnet och därmed störningen

Som jag fattar det så har ts kabelansluten dator.

9 timmar sedan, Nataliefr sade:

Hej.

Har tidigare jobbat på telias support i 3år och besatt då alla kompetenser och detta felet kan bero på olika saker.

1: har du testat med kabel, finns störningarna kvar då?, kan vara mkt runt omkribg eller ute som påverkar

2: har du även tv via adsl ?, tv har alltid prioriterad ström, löses antingen säger man upp tv eller ber supporten om att de ska begära att IOC ska ta bort störningsfilter( kan ge störningar när man ser tv utan).

3: kan vara höga ping, telia supporten kan felanmäla sådant till IOC där det sitter riktiga datatekniker, dock är detta avancerat och sker ej så ofta man bör besitta hög kompetens, men supporten kan hitta den i sitt system. Felanmälan heter störningsfel, och ska ej till skanova. Ta notis om att detta sker sällan så väldigt få handläggare känner till detta.

hej. 
Har datorn kopplad med kabel. Ingen tv. Allt wifi av. 30mbit ner. Bör inte jag kunna spela? Är så förbannad!

59 minuter sedan, Andyandy sade:

hej. 
Har datorn kopplad med kabel. Ingen tv. Allt wifi av. 30mbit ner. Bör inte jag kunna spela? Är så förbannad!

Har du verkligen mätt på datorn att du har 30 mb ? Och har du mätt upprepade gånger med täta intervall och fått samma resultat ? Att leverantören säger att du har 30 mb och vad du verkligen har kan skilja. Det kan vara så att det är 30 mb i deras uttag eller på den router/annan box du fått av leverantören, men sen kan allt möjligt i nätverket på vägen till din dator sänka hastigheten, som en dålig kontakt eller en skadad nätverkskabel. Att hastigheten är hög en stund för att sedan gå ned till 0 några sekunder skulle jag tiuppa påverkar spelet menligt också. Du hade flyttat skrev du, återanvände du samma kabel? När jag flyttade en gång skulle en hjälpsam kamrat ta bort min snyggt uppspikade nätverkskabel och det gjorde han genom att dra i kabeln så att clips och kabelklammer flög år alla håll, och han slet ut den ur switchen så att kontakten gick sönder. Jag kan bara gissa hur många kabelbrott och konstiga sträckningar det blev inuti den kabeln, förutom den trasiga kontakten, så den fick inte ens åka med flyttlasset utan åkte direkt i soporna. (Jag har iofs lyckats förstöra mitt eget nätverk på ett antal olika sätt själv också, t.ex. genom att skarva på en RJ45-kontakt fel på kabeln eller genom att spika en kabelklammerspik igenom kabeln).

7 timmar sedan, bsj sade:

1/ Nej jag har inte testat med kabel av den anledningen att jag då behöver ta datorn en trappa ned och den dator som redan finns där, och används av annan familjemedlem, är kabelansluten och där finns inga störningar.

2/ Kan inte få TV via Telia, vi använder oss av SVT-Play.

Efter den ändring jag gjorde i WoW har jag inte haft ngt problem, men det har ju varit soligt väder. Ska bli intressant att se vad som händer när det blir regn.  Edit: där kom regnet och därmed störningen

Som jag fattar det så har ts kabelansluten dator.

1. Du skulle ju kunna testa bara tillfälligt, antingen om det är möjligt på den dator som står där, eller genom att kånka ned din dator och tillfälligt låna sladden. Funkar det bättre kan du köpa en lång kabel och skarva på en nätverksswitch, och trådat är alltid bättre än trådlöst, under förutsättning att man inte har nåt riktigt gammalt i utrustningsväg som en 10mbps hub eller liknande, och med 5GHz-WiFi kan det gå ganska fort. Att det dessutom fungerar bra utom när det regnar tyder ju också på att felet ligger nån annan stans. Du får nog ta en session med Telia-supporten.

Angående att det inte funkar när det regnar så sprakar och brusar det i min morsas telefon när det regnar. Vi har provat att byta telefon utan att det hjälper, så det är antagligen nånstans mellan telestationen och anslutningen i hennes hus, dvs Telias/Skannovas/whatever utrustning som det inte är helt vattentätt i. Vi har felanmält hos Telia och då har det varit bra några månader, men sen har det kommit tillbaks. Jag skulle kunna tänka mig att ifall hon hade försökt spela WoW då (inte så troligt, hon är 82, fast man vet ju aldrig, tänk på Dagny :) ) så hade hon säkert fått en del störningar i spelet under bruset och knastret, som säkert inte påverkar enbart telefonitrafiken utan även datatrafiken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.


Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.


Logga in nu