john.kuusimurto

Öppna port 21 FTP-protokoll

11 inlägg i detta ämne

1 timme sedan, Mats A sade:

Ännu en som inte kan läsa att det är ett kund till kundforum...

Eller googlar runt lite för att hitta lösningen, eller helt enkelt kontaktar Telia. 90200, Facebook eller kontakta oss-länken.

Googla är för jobbigt, det är mkt lättare att låta andra göra jobbet. Läsförståelsen skulle inte rendera ett MVG, om ts överhuvudtaget har läst förutsättningarna

Jo, att missförstå att detta forum är nån sorts supportforum för Telia är tydligen och tyvärr ganska vanligt. Och det är också vanligt att "nyanlända" till forument som man kan se har gjort ett enda inlägg riktar sig direkt till Telia med kritik, men ärligt talat börjar jag bli lite trött på alla anmärkningar om att de valt fel forum, det är nästan lika tråkig läsning det. Det påminner lite om den där "Thomas Nord-detector" som härjade runt på usenet på den tiden det begav sig. Det fanns en person som kallade sig Thomas Nord som var vad man idag kallar ett troll, som la sig i diskussioner med idiotiska inlägg och ibland även startade helt obegripliga trådar. Han tillskrevs dessutom en massa som man då tyckte negativa egenskaper av de värsta hatarna som att han var sjukpensionär och gick på psykiatisk behandlign av något slag, ingen vet dock om detta stämmer. Efter ett tag märkte han att han blev blockad och började då dyka upp igen med annat användarnamn och ny epostadress och fortsatte sitt trollande. Någon tröttnade på detta och konstruerade en bot som skannade igenom alla nya usenet-inlägg, och så fort algoritmerna i boten fick träff lades blixtsnabbt ut ett Thomas Nord Detector-meddelande som smutskastade avsändaren till det aktuella inlägget. Hade detta program fungerat korrekt hade väl allt varit got och väl, men ofta missade den och pekade ut någon oskyldig stackare som därefter inte längre kunde delta i usenet-grupper. Thomas Nord-Detektor-meddelandet var dock oftast mera irriterande än det eventuella inlägg som var orsak till meddelandet.

Forumet innehåller dock ett stort antal väldigt kunniga forumdeltagare, och i många fall kan ett inlägg här ge mera hjälp än ifall man kontaktar Telia-supporten.

Jag kan för övrigt upplysa att några forumregler eller villkor att acceptera när man registrerar sig har jag aldrig nånsin sett. Jag kommer till forumet via "Mina sidor" på Telias hemsida, och det är där jag har registrerat mig. Det är där jag kan se vilka telefonabonnemang och TV-kanaler jag har, och vilka räkningar jag fått och vilka jag betalat. Överst på sidan uppe till höger finns en liten forum-knapp som tar mig till forumet. Det är därför ganska lätt att förledas att tro att det är ytterligare en supportkanal från Telia, men det står ju faktiskt på forumets startsida:

Citat

VÄLKOMMEN TILL TELIAS FORUM

Här kan du läsa och dela med dig av synpunkter, tips och tricks gällande Telias tjänster och produkter. Observera att forumets syfte är att skapa dialog mellan kunder. Om du vill ha hjälp eller kontakt från Telia, använd Support eller Kontakta Oss.

Ämnesfrågan är för övrigt redan besvarad. Logga in i routern och leta upp sektionen med port forwarding.

För övrigt bör man inte använda ftp på port 21, det är alldeles för osäkert. Lösenordet läcker ut när man ansluter och ligger kvar i klartext i alla loggar. Bättre med sftp och port 22. 

När jag började använda forumet så fanns det en länk till regler, numera verkar det inte gå att se dem utan att googla. Man behövde däremot inte acceptera dessa för att börja använda forumet.

Jag har även försökt få Telia att ändra namn på forumet så att det framgår att det är ett kundforum och inte en kontaktväg till Telia, men det har varit som att tala med en vägg.

Den text som finns på startsidan kan inte misstolkas, om man läser den.

Du syftar antagligen på den text jag citerade, för den kommer direkt från forumets startsida, och jag har inte heller några problem att tolka innebörden.

De regler du länkade till har jag som sagt inte läst förut, men de liknar å andra sidan de regler som finns på många andra forum. Ska vi titta på just den här tråden så har väl TS missat någon punkt i §1 kanske, men vi andra har väl kanske inte följt hela §2, 2.1 t.ex., för att inte tala om §4-6 ;)

Regelverket nämner även moderatorer. finns det såna?

En teori om varför det finns så många såna här förstainlägg är att någon fått ett problem med nånting som har med Telia att göra. Ringt till 90200, 135 i kö, eller så är tekniska supporten stängd. Trasslat in sig på internet någon annan väg, kanske hos grannen där internet funkar eller på mobiltelefonen, inte fått felsökaren att ge nån hjälp och inte hittat nån FAQ eller annat som gett nån hjälp. Till slut hittat den där lilla Forum-länken eller googlat sig fram till forumsidorna, och trott att det fortfarande är Telia-support, det är ju en sån logga upptill trots allt. Fortfarande i affekt för att sk*en inte funkar som den ska och läser inte rubrikerna så noga

On 2018-09-16 at 11:56, Dan Altemyr sade:

Jo, att missförstå att detta forum är nån sorts supportforum för Telia är tydligen och tyvärr ganska vanligt. Och det är också vanligt att "nyanlända" till forument som man kan se har gjort ett enda inlägg riktar sig direkt till Telia med kritik, men ärligt talat börjar jag bli lite trött på alla anmärkningar om att de valt fel forum, det är nästan lika tråkig läsning det. Det påminner lite om den där "Thomas Nord-detector" som härjade runt på usenet på den tiden det begav sig. Det fanns en person som kallade sig Thomas Nord som var vad man idag kallar ett troll, som la sig i diskussioner med idiotiska inlägg och ibland även startade helt obegripliga trådar. Han tillskrevs dessutom en massa som man då tyckte negativa egenskaper av de värsta hatarna som att han var sjukpensionär och gick på psykiatisk behandlign av något slag, ingen vet dock om detta stämmer. Efter ett tag märkte han att han blev blockad och började då dyka upp igen med annat användarnamn och ny epostadress och fortsatte sitt trollande. Någon tröttnade på detta och konstruerade en bot som skannade igenom alla nya usenet-inlägg, och så fort algoritmerna i boten fick träff lades blixtsnabbt ut ett Thomas Nord Detector-meddelande som smutskastade avsändaren till det aktuella inlägget. Hade detta program fungerat korrekt hade väl allt varit got och väl, men ofta missade den och pekade ut någon oskyldig stackare som därefter inte längre kunde delta i usenet-grupper. Thomas Nord-Detektor-meddelandet var dock oftast mera irriterande än det eventuella inlägg som var orsak till meddelandet.

Jag har alltid undrat vem det var som genererade dessa meddelanden om "aliasmissbrukaren" Thomas Nord.

A

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu