fryken

E-post i mobilen

6 inlägg i detta ämne

Fick just ett mail från Telia, där det bland annat står:

Den 17 oktober höjer vi säkerheten i Telia Webmail, tjänsten kommer därefter inte längre stödja äldre säkerhetscertifikat. Om du använder Telia Webmail för att läsa e-post, läs vidare. Om du använder en app eller e-postklient, som till exempel Outlook, behöver du inte ta del av informationen.

Vad du behöver göra
Du behöver kontrollera att du kan logga in på Telia Webmail. Det gör du genom att gå in på www.telia.se och klicka på länken Webmail uppe i högra hörnet. Går det bra och du kan läsa e-post som vanligt innebär det att du har rätt säkerhetscertifikat och att kan du fortsätta använda Telia Webmail utan problem efter den 17 oktober. Om du inte kan logga in via länken på telia.se, behöver du uppdatera ditt operativsystem och din webbläsare för att tjänsten ska fungera framöver. 

Om du fortfarande inte kan logga in
Kan du inte logga in via telia.se, efter att du uppdaterat operativsystem och webbläsare behöver du antingen skaffa en ny enhet (mobil, dator, surfplatta) eller börja läsa och skicka e-post via en app istället.

förmodligen kommer alla att få detta mail

Har också fått info-mailet från Telia. Det jag vill göra är att använda en app till mina mail istället för att använda webmailen på en internetsida på mobilen så det borde ju inte ha något med detta att göra. Har haft ett antal Sony Xperia mobiler och då bara använt den mailapp som funnits på mobilen. Har fungerat jättebra. De inställningar som jag använder för att ansluta är de som Telia informerar om mailin.telia.com, port 993 osv men får bara till svar att det inte går att ansluta till server. Har pratat med Telia, de hänvisar till Sony (trots att det blir lika på den Samsung jag testat på), har pratat med Sony och de hänvisar till Telia... 

Jag har också fått det där mailet, och jag tycker dt är lite motsägelsefull. "!webmail" hör man på namnet att det körs i webbläsaren, och  då borde inget ändras, men sen börjar de skriva om SSL-portar och mailservrar, vilket mera ser ut som inställningar i en mailklient eller app.

På de thela tror jag att det är något liknande de håller på med som Googlemail gjorde för et ttag sedan. Då slutade den inbyggda mailklienten i mi nsamsung-platta at tfungera. Google tyckte att den var osäker. Löstes med at tbyta til lgmail-appen. Den skulle säkert för övrigt även kunna gå att köra mot Telia, om man inte gör som jag gjort, och låter gmail poppa Telia-mailen.

On 2018-09-18 at 20:23, Asawid sade:

Eftersom det nämns att olika appar testats antar jag att det inte handlar om webmail.

Om du visar upp dina inställningar för inkommande/utgående epost så kanske någon kan se om det verkar stämma.

Det kan vara så att vissa äldre webbläsare inte längre kan användas mot Telia Webmail.

Att man hänvisar till app är kanske inte så konstigt, eftersom det är ett alternativ till att logga in med webbläsare?

A

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu