La Suede

Utan fiber i 18 veckor

11 inlägg i detta ämne

Jag har varit utan fiber sedan början på maj när temperaturerna steg. Efter att jag inte hade fått något svar av Telia i två månader vad felet berodde på fick jag veta av en granne (som har samma problem) att det beror på en trasig switch, ett skåp som står 200 meter från vårt hus där alla anslutningar för vårt boområde finns. I den swtichen har två fläkter gått sönder vilket innebär att vissa anslutningar överhettas. Telia har svårt att hitta en lösning eftersom själva switchen ägs av Derome och sköts av Scanova. Dessutom är skåpet 13 år gammal och det är svårt att hitta reservdelar. Datumet för åtgärdandet av felet har skjutits upp cirka 20 gånger och det har fortfarande inte hänt något. Jag står fortfarande utan bredband. Jag har ringt cirka Telia ca 60 gånger och har ofta fått höra direkt felaktiga svar, så som att en tekniker just i skrivande stund skulle befinna sig på plats för att åtgärda felet. Det var nog bara ett sätt att bli av med mig. En teamledare sa att han skulle engagera sig i ärendet och höra av sig till mig när han vet mer. Han har tyvärr aldrig hört av sig och är "inte anträffbar" när jag ringer kundtjänsten för att få mer aktuell information.

Finns det några råd hur jag ska agera i denna situation? ARN? Vilka andra sätt finns det att reklamera ärendet hos Telia? Vilka ersättningar kan jag kräva efter en så pass lång tid?

En gissning utan att veta är att om bostadsbolaget äger utrymmet där switchen står, alltså skåpet och kanske även som du skriver switchen vilket verkar otroligt, och det blir så varmt i det att utrustning skadas så låter det inte som om det är Telias fel. Vanligtvis står det i avtalet, allmänna villkoren med fastighetsägaren att det ska vara ventilerat och inom rätt temperatur. 

Skanova behöver du inte blanda in då de endast äger döda tingen likt kablar och rör, och är numera i samma organisation som Telia. Switcharna ägs av Telia, men om du har en exploatör som inte sköter utrymmet, en sk nod, så blir det ju svårt att upprätthålla tjänsterna, jämför med att det är strömlöst eller vattenläcka eller vad som helst. Telia kan troligen ställa dit hur många switchar som helst utan att de håller om det inte cirkulerar. Eller vad är felet? Du pratade ett tag om fläktar i switchen, men även skåpet... 

Tror tyvärr du har en uppförsbacke där. Om fastighetsägaren inte uppfyller miljökraven i teknikutrymmen så blir det nog svårt att sätta press på tjänsteleverantören. Kolla allmänna villkoren, brukar finnas en skrivelse där om vad som ska vara uppfyllt. Telia har nog rätt svårt att ta ansvar för utrustning som inte sköts om tillfredsställande. Varför lagar de inte skåpen? Man borde väl börja där? Om det blir för varmt i bastun sitter man inte kvar och dricker öl, man sätter sig utanför, eller att man inte sätter sin dyra receiver i tv-bänken bakom stängda luckor, utan ventilation. Då får man skylla sig själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu