Pernilla Torres

Nätverks-id vid installation av ny TV

6 inlägg i detta ämne

Fredag eftermiddag och vi köper ny tv. När vi installerar krävs nätverks-id och jag trodde det skulle finnas under Mitt Telia men icke. Bara andra massa koder tyvärr och tydligen ska det finnas i något brev som jag inte heller har fått. Dessutom öppnar inte kundtjänst förrän på måndag morgon... 

Någon som vet hur jag får tag på nätverks-id för att kunna installera min nya tv? 

Mvh Pernilla

Det är lite sorgligt det här, att folk köper nya fina  och dyra TV-apparater, och när de ska välja modell så väljer de den dyrare av två ganska lika apparater för att de tror att den är bättre bara för att den är dyrare men enda skillnaden egentligen är att den dyrare är en "smart-TV" med en massa finesser som att kunna surfa på internet och jag vet inte vad, och sen när de kommer hem så ansluter de TV:n till digitalboxen (från Telia i det här fallet, men det kunde lika gärna varit nån annan leverantör, som ComHem) och använder aldrig någonsin alla de där smart-TV-finesserna, och så har de kastat ut en massa pengar i onödan som de kunde använt till nåt nyttigare. Eller skänkt till behövande. Man behöver ju inte en smart-TV utan egentligen bara en monitor med en inbyggd högtalare. Har man dessutom ett hemma-BIO-paket å behövs inte ens högtalaren i TV:n.

Det skulle vara intressant ifall det kom en "smart-TV" som var såpass smart att den ersatte Telia-boxen, dvs att man kunde mata in Telias inloggningskoder direkt i TV:n.

För övrigt håller jag med @Mats A att det förmodligen är SSID på WiFi som TV:n efterfrågar för att det just ska gå att surfa med TV:n. Det börjar bli lika vanligt på TV som på datorer att nätverkskontakten har rationaliserats bort. 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu