Kalle Blomkvist

Fiber: Switchingproblem

3 inlägg i detta ämne

I samband med en renovering hemma blir jag nu tvungen att en gång för alla försöka lösa ett problem jag körde fast i kort efter installationen för några år sedan, som varken jag eller er telefonsupport kom på orsak eller lösning till. Men kanske finns det ändå ett enkelt svar, nåt jag inte förstått eller tänkt på:

Setup: Vi har internet via fiber till villa som på nedervåningen går in via Telias medföljande switch ("teliaswitchen") på väggen. Till denna har jag kopplat en annan vanlig enkel 6-portars switch ("x-switchen"). Från x-switchen går två kopplingar. Dels en direkt koppling (via UTP) till en stationär dator i samma rum, dels en koppling (via UTP) till en trådlös router på övervåningen som används både trådlöst och med tråd. Detta funkar bra.

Problemet då: Det som inte funkade för några år sedan, och som ju inte kommer funka nu heller men måste lösas, är att det inte gick att koppla in ytterligare en fast koppling till en andra stationär dator från x-switchen. Den datorn hittade inget internet. Med två stationära datorer inkopplade i x-switchen fick den dator som bootat först internet/adress, den andra inte. Alla portar i x-switchen fungerar och det var inte kablarna det var fel på då.

Problemet nu: Jag behöver nu kunna dra en till fast koppling till ett angränsande rum på nedervåningen och behöver alltså ha tillgång till tre separata kopplingar från x-switchen (eller någon ersättare) istället för två som idag. Vilket alltså inte har funkat.

Hade det bara gått att få ut en enda fungerande koppling från x-switchen hade jag nog tänkt att jag var tvungen att ersätta den med en riktig router. Jag kan inte flytta ner routern från övervåningen utan skulle i så fall behöva en till (detta bl a pga trådlös räckvidd/väggtjocklek, och en brygga/repeater löser inget här). Fast det konstiga är ju att det funkar med just två kopplingar från x-switchen - mer än en men inte så många som tre.

Vad är orsaken och hur löser jag det (hur får jag tre separata kopplingar med start från samma rum som teliaswitchen)? 

Tja! 

Telia switchen som du nämner är det kanske en fiberkonverter? in kommer fiber till den och från den LAN ? Har den ett web interface? Som ovan nämnt så är det troligen den publika adressen som tilldelas från telia switchen till x-switchen som då inte har en DHCP pool och första uppkopplade enhet tar den. sätt en router mellan direkt efter telia så att du kan få ut interna adresser. 

Du kan testa genom att koppla en laptop på den kablen du kör från telia till x-switchen och se vad du får för IP. är det 83.x.x.x eller liknande så är det publika IP som ska in i en router.
det du är ute efter är 192.x.x.x 10.x.x.x 172.x.x.x som är interna adresser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu