Per Törneld

Gammal luftkabel / luftledning

3 inlägg i detta ämne

Hej alla,

Vi har nyss fått in fiber vilket gör att den gamla luftkabeln som de senaste åren enbarr har använts till ADSL, aldrig mer kommer att användas. Vet någon vad man gör med kabeln? Den går från en stolpe i tomtgränsen till huset. Kan man bara klippa av (en ledare i taget för att undvika kortis) och rulla ihop? Jag har en sky-lift hemma denna helgen så det vore ju bra att få ner den nu.

Om det är nåt liv kvar i kabeln, dvs. om man får kopplingston när man lyfter på luren till en telefon ansluten till ledningen så är den fortfarande ansluten till ett linjesteg i telefonstationen och då går det antagligen nån sorts larm på telestationen ifall man klipper kabeln, och det kan teoretiskt leda till att de skickar ut en gubbe som ska reparera kabeln, vilket ju är lite onödigt, så man kan åtminstone meddela Telia att man klipper bort kabeln. Man kan ju ha "råkat" köra av den när man flyttade skyliften ;). Kabeln är väl egentligen Telias (eller Teracoms kanske) utrustning och det borde ju vara deras ansvar att även ta bort den ifall den inte behövs. Det kanske till och med är nån stolpe som behöver avlägsnas.

Nu är jag inte Telia-anställd och jag känner inte till de faktiska reglerna som gäller, utan ovanstående är endast vad jag själv tycker.

Vet inte om jag svarar för sent...

Har förstått att teleledningarna och arbeten på dem hanteras av Skanova. Rekommenderar starkt att låta dem hantera det så ni inte ställer till något och ev blir ersättningsskyldiga.

Jag var lite i samma sits i somras då jag ville bli av med luftledningen till vårt hus.

Via formulär hos Skanova fick jag dem att (utan kostnad för oss) plocka ner luftledningen till vårt hus då vi planerat att fälla träd som annars riskerade att okontrollerat blåsa ner över ledningen och ev orsaka omfattande skador på andra abonnenters ledningar.

Vi bad dem att permanent ta bort ledningen då vi numera är fiberanslutna och därmed inte ser någon anledning till att återansluta oss till kopparnätet. Viktigt att komma ihåg här, skulle vi efter permanent borttagning av ledningen senare ändra oss och vilja återansluta oss till kopparnätet så kommer det säkert att innebära en större kostnad.

https://www.skanova.se/Privatpersoner/Skadad-kabel.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu