Dahlbergqvist

Fiber/Digitaltv störningar

3 inlägg i detta ämne

Lång historia. 

Byggt nytt hus. Mediacentral med fiberomvandlare CTS HES 3106 eller nåt. Beställde telia fiber. Fick 1 box och 1 router. 

Kopplade en sladd från omvandlaren till router för trådlöst nätverk.Kopplade resten från omvandlaren direkt till tv, värmepump etc. Fungerade klockrent. 

Vi tänkte att vi behövde en tv till barnen. Köpte ny box från Telia. Kopplade även den direkt från omvandlaren till uttag.

Märkte att det blev störningar på bild och ljud om båda var igång samtidigt. 

Kopplade om, omvandlare-router-tv. Fungerade klockrent.

Sen kom en uppdatering av mjukvara på boxarna och vi fick ingen kontakt mellan router och tv. Däremot när jag kopplar tillbaka till omvandlare-tv så fungerar det. Fast nu är det alltid störning på boxarna(bild/ljud), oavsett om en eller två är på. 

Har fabriksåterställt både box och router. Men får inte igång det ordentligt. Är det någon expert på forumet som har något tips på vad jag kan göra eller vad jag gör fel? Kopplar jag fel?

Enligt alla instruktioner ska det bara vara att koppla in och tuta och köra, verkar mer komplicerat än så. Det funkar ju, men är trist med lagg/pixelering etc.

On ‎2018‎-‎10‎-‎28 at 01:16, Dahlbergqvist sade:

Byggt nytt hus. Mediacentral med fiberomvandlare CTS HES 3106 eller nåt. Beställde telia fiber. Fick 1 box och 1 router. 

Kopplade en sladd från omvandlaren till router för trådlöst nätverk.Kopplade resten från omvandlaren direkt till tv, värmepump etc. Fungerade klockrent. 

Vi tänkte att vi behövde en tv till barnen. Köpte ny box från Telia. Kopplade även den direkt från omvandlaren till uttag.

Märkte att det blev störningar på bild och ljud om båda var igång samtidigt. 

Kopplade om, omvandlare-router-tv. Fungerade klockrent.

Sen kom en uppdatering av mjukvara på boxarna och vi fick ingen kontakt mellan router och tv. Däremot när jag kopplar tillbaka till omvandlare-tv så fungerar det. Fast nu är det alltid störning på boxarna(bild/ljud), oavsett om en eller två är på. 

Har fabriksåterställt både box och router. Men får inte igång det ordentligt. Är det någon expert på forumet som har något tips på vad jag kan göra eller vad jag gör fel? Kopplar jag fel?

Enligt alla instruktioner ska det bara vara att koppla in och tuta och köra, verkar mer komplicerat än så. Det funkar ju, men är trist med lagg/pixelering etc.

Komplicerat är det inte, men det är heller inte bara att "koppla in och tuta och köra".

Med fiber från Telia, och med Telias routrar (om de inte är för gamla), ska du kunna koppla tv-boxen direkt till bredbandsswitchen eller efter routern. Allt annat ska kopplas efter routern. Används flera tv-boxar har jag för mig att de kan anslutas till bredbandsswitchen via en vanlig switch (hanteringen av IP-adress sköter Telia i det fallet).

Har du endast en apparat att ansluta till internet så kan det göras direkt i bredbandsswitchen, då behövs inte routern. Tv-boxarna ansluts alltså inte till internet utan endast till Telias servrar. Har du flera tv-boxar behövs också abonnemang för det.

Routern är inte i första hand till för trådlöst nätverk, WiFi, utan behövs för att routa trafiken från ett nätverk (det lokala) till internet. Sen har de flesta routrar i dag en accesspunkt (WiFi) inbyggd, så man slipper använda flera apparater.

Kolla detta innan du felanmäler (såvida det inte redan är gjort).

Routerns uppgift
Förr i tiden var det vanligt att det endast fanns en internetuppkopplad dator i hemmet. Den kopplades då direkt till modemet eller det dedikerade uttaget. Nu för tiden, när vi har många internetuppkopplade enheter, tar routern den plats som datorn tidigare hade. Sedan ansluter vi i stället alla datorer och andra nätverksenheter till routern.
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/lokala-natverk/routern#routerns-uppgift

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu