Canatul

Felaktig Internetförbrukning

4 inlägg i detta ämne

Hej!

Något måste vara fel på min internetförbrukning.

Jag har ett 6GB mobilbredband abonnemang på min telefon, och min snittförbrukning på den är ca 0.5GB per månad.

Men för nån dag sedan så användes det upp 1,5gb den 25 och sen 3,5gb den 26, vilket känns jätteudda eftersom jag inte använt den till något annat än vad jag brukar, men jag tänkte att den kanske dragit ner nån uppdatering eller så på roamingen.

Så jag tog och uppdaterade till ett 20GB abonnemang den 28, och idag den 29 så har den dragit 15GB under dagen på något sätt.

Och all förbrukning är ifrån Safari.

Jag har inte laddat ner något, jag har bara surfat och läst böcker online.

Har någon annan varit med om detta?

Nånting är det ju som har dragit och det är bara du som vet vad det kan vara. Det är inte så att du kör okrypterat eller har ett alldeles för lättknäckt WiFi-lösenord så att du har fått en snyltgäst på ditt bredband? Eftersom förbrukningen kommer från Safari som är en webbläsare, så är det väl mest troligt att förbrukningen består av nån strömmad video, det är stor datamängd och håller på länge, t.ex. YouTube, det kanske ligger i nån flik som du glömt stänga? Se till att stänga alla Safari-instanser, inte bara minimera fönstren. YouTube har en förmåga att vilja fortsätta att spela upp nästa klipp när det föregående är slut. Jag brände nyligen upp hela min ganska blygsamma surfpott på att titta på YouTube när jag trodde att jag var WiFi-ansluten när jag i själva verket tidigare på dagen stängt av WiFi eftersom jag trodde att jag då skulle få en stabilare Bluetooth-kontakt med mina hörlurar, det brukar annars börja hacka när telefonen hittar ett WiFi-nät den vill koppla upp sig mot, och det glömde jag förstås bort sen.  

Jo, men den 29 då den drog 15GB på en dag, och den var utanför ett Wi-Fi nätverk i 8h.

Att dra 15BG på 8h på telefonen så får man ligga i.

Dessutom så har jag inte använt den på något annat sätt än vad jag har gjort andra dagar.

Och jag har internetdelning avaktiverat iom att jag aldrig använder den funktionen.

Och även om man streamar media i 8H i sträck på Youtube på telefonen så drar den inte 15GB.

Safari skrev du. Jag misstänker att det är en iPhone  det handlar om då. Kom det inte en stor IOS-uppdatering nyss, IOS 12 eller nåt? Den kan kanske dra en del data om man uppdaterar OTA, fast inte 15GB. En teori kan vara att Telia inte ville ge dig en full månadspott i slutet på månaden, när du höjde gränsen, eftersom det snart fylls på med en ny månadspott, men det är bara spekulationer. Jag skulle nog kontakta Telia och fråga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu