Thomas Thörngren

Epostkonto cracked

14 inlägg i detta ämne

On ‎2018‎-‎12‎-‎04 at 14:49, Airborne sade:

Tack för info! Om e-posten faktiskt kommer från ett annat konto så är ju inte mitt konto hackat? Att få fatt i min mailadress är ju inte svårt, den har jag aldrig hållit hemlig. Busmailen fastnar ju dessutom helt korrekt i Skräppost. Nu är jag lite lugnare.

Det där att andra vågen busmail nämnde att jag bytt lösenord kanske var en kvalificerad gissning från deras sida.

Hej, det är lätt att ändra vem mailet kommer ifrån. Vad som är intressant är "headern". Där kan man se vilken IPadress som mailet faktiskt kommer ifrån. Det brukar sluta med en ISP i något obskyrt land som Moldavien... :) Sånt skräp är bara att ignorera. Men ha klart för dig att du lämnar avtryck varthän du än surfar. Jag fick det där och ändrade inställningarna i min router till högre säkerhet. Det straffade sig. Gör inte det utan att veta hur man öppnar portar för mail i routern. ;)

16 timmar sedan, FuzyToes sade:

Hej, det är lätt att ändra vem mailet kommer ifrån. Vad som är intressant är "headern". Där kan man se vilken IPadress som mailet faktiskt kommer ifrån. Det brukar sluta med en ISP i något obskyrt land som Moldavien... :) Sånt skräp är bara att ignorera. Men ha klart för dig att du lämnar avtryck varthän du än surfar. Jag fick det där och ändrade inställningarna i min router till högre säkerhet. Det straffade sig. Gör inte det utan att veta hur man öppnar portar för mail i routern. ;)

Värt att notera är att en del spammare försöker lägga till fejkade rader i headern för att försöka göra det svårare att spåra.

A

On 2018-12-06 at 11:29, Anaesthisia sade:

SMTP heter det trots allt... ;-)

A

Ja, ibland går det fort men fel. Ibland går det inte så fort men det blir ändå fel. Simple Mail Transfer Protocol betyder akronymen i alla fall.

Det kan tilläggas att det ibland kan finnas fullt legitima skäl att ändra From-fältet i mailheadern. Exempelvis i olika (legitima) massutskick så kan man i From-fältet lägga in "no-reply@mittforetag.com" eller "info@mittforetag.com" så att eventuella svar som någon skickar på mailet inte kommer till den som skickat ut det utan i stället hamnar i papperskorgen eller till nån allmän mailadresset på "mittforetag".

3 timmar sedan, Dan Altemyr sade:

Ja, ibland går det fort men fel. Ibland går det inte så fort men det blir ändå fel. Simple Mail Transfer Protocol betyder akronymen i alla fall.

Det kan tilläggas att det ibland kan finnas fullt legitima skäl att ändra From-fältet i mailheadern. Exempelvis i olika (legitima) massutskick så kan man i From-fältet lägga in "no-reply@mittforetag.com" eller "info@mittforetag.com" så att eventuella svar som någon skickar på mailet inte kommer till den som skickat ut det utan i stället hamnar i papperskorgen eller till nån allmän mailadresset på "mittforetag".

Fast oftast är det enklare att sätta Reply-to: i stället för att ange en annan e-postadress.

A

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu