Hans Izraelson

Ständig cirkus och inkompatibla chefer.

15 inlägg i detta ämne

Avslutade mina Telia-ab. -2016 och det slutade med en veritabel, eländig cirkus.
Mitt fasta tel.nr. skulle vidarekopplas till min mobil.
Ca en vecka låg fel nummer inlagt vilket ställde till det för både mig och andra.
Gång på gång lovades jag ändring samma dag men det fungerade inte förrän
efter en vecka.
Jag bytte mobil-ab. till annan operatör med mycket bättre villkor för surf.
Nu spekulerade jag på en villa i mellansverige och för att kolla möjlighet till
fiber eller i vart fall adsl ringde jag Telia som borde veta mest om detta.
Trodde jag. Det "visstes" en hel del och olika varje gång jag ringde.
Fast bredband var ett villkor för mig att köpa huset. 
Första beskedet var att fiberdragning skulle kosta 200.000 kr pga långt avstånd
till närmaste knutpunkt. Adsl gick inte, kopparnätet var rivet.
En extra koll med Telia, förhoppningsvis någon som inte låter lika osäker hela tiden,
gav just en tvärsäker kontakt.
Kopparnätet fanns kvar och det gick bra att få adsl "24 Mb". Jag fick också ett tel.nr. till
avd. för "öppna nätet" dvs en variant för fiber.
Det fanns inget öppet nät i området men adsl 24 Mb kunde duga för mig tills vidare.
Jag skulle just köpa huset men fick ett infall att göra en extra koll med Skanova, 
som jag fått reda på äger kopparnätet.
Direkt info gick inte an för en privatperson men jag fick hjälp av min nya mobil-
operatör där jag f.ö. fick snabb och klar respons.
En tekniker där kollade med Skanovas system och det fanns kopparnät, men närmaste
telestation så långt bort att det bara kunde fungera med max 0.5 Mb/s.
Nätet skulle också rivas under -2019.
Ytterligare kontakt med Telia för att klaga hos en chef.
Person tre på kundtjänsten ville först själv göra en kontroll på adressen för huset.
Han tyckte sig se att det jag berättade stämde. Max 0,5 Mb och dessutom sa han
att hastigheten 24 Mb inte ens marknadsförs.
Han kunde se vilka tidpunkter jag haft kontakt då jag lämnat mitt personnummer.
Jag hoppades att samtalen spelats in men det visste han inte.
Den grovt felaktiga uppgiften om 24 Mb/s kunde ha lett till att jag köpt ett hus utan
möjlighet att få fast bredband, som jag absolut behövde.
Lovades att en chef skulle ringa upp.
Det har fortfarande inte inträffat efter en veckas tid.
Telia har inte ändrat sin "kvalitet" på ett par år, men jag minns att det också var
stora problem för 12 år sen då jag hade ett fritidshus.
Den gången fick jag något slags present som "tröst", fick visst behålla ett modem
som eg. skulle lämnas tillbaka.
Problemen för 12 år sen är desamma, kontinuerligt, enligt min erfarenhet.
Förlorade förresten ett stort belopp på "folkaktien" Telia-staten runt -2000.
Vill man bli arg ska man tänka på Telia.
Det fungerar iaf bra för mig.

Citat

Vad är cheferna inte kompatibel för

Bredband utan fiber hos Telia:

BREDBAND VIA TELEJACKET (ADSL):

Bredband 30
Erbjudande nya kunder: 349 kr/mån i 12 mån
Ord pris: 439 kr/mån 

Bredband 60
Erbjudande nya kunder: 349 kr/mån i 12 mån
Ord pris: 489 kr/mån

BREDBAND VIA MOBILNÄTET (Ring 90 200 för beställning)

Plus
499 kr/mån

Bas
409 kr/mån

Är det långt utanför så kan Net1 vara ett alternativ:

https://www.net1.se/privat/?msclkid=02ec1f835d9f1f16bbbc445f3660ce2a&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=Brand&utm_term=net1&utm_content=[Exakt]

Har Du förlorat på aktierna så får Du skylla Dig själv, man kan inte begära något för sådana förluster, se till exempel de som köpt Ericsson för 15-20 år sedan eller Fermenta för 500 spänn styck

1 timme sedan, Mats A sade:

Men det kanske bara är jag...

Jag har också varit Teliakund ungefär lika länge och alltid fått hjälp. Ibland har det gått fort och ibland har det tagit ett tag. Senaste gången var för snart sju år sedan, men då ilsknade t.o.m kundtjänst till vilket resulterade i att jag jag fick ta ledigt från jobbet och möta upp tre killar från Teracom med pejlingsutrustning, inom en timme hade de hittat störningskällan.

Det är mödan värt om det ändå ska skrivas. Sedan har jag sparat den och kan länka till den vilket redan skett.
Det finns en hel del annan frustration i forumet och jag undrar om inte jag också har rätt till det?
Berätta annars vem eller vilka som har den rätten.  
Har alla som klagar fel? 
Jag har inte bett er läsa det.
Jag skriver en sådan text ca lika fort som andra skriver korta inlägg, kanske helt utan substans.
Det är faktum efter enkel analys, att Telias kundtjänst i mitt fall oftast fungerat på usel nivå.
Det krävs viss analysförmåga och tekniskt kunnande för att inse det.
Jag är högskoleutbildat ing. inom el-tele omr och flerårig lärare/adjunkt.
Har skrivit en del kurslitteratur och van skribent.
Ursäkta då ni som är allvarligt störda av det jag berättat.
Ett tips är, att om ni inte klarar att se klagomål på Telia så försök att titta på rubriken om den möjligen ger en
fingervisning om innehållet.
Då kan man hoppa över inlägget.

Jag tycker nog att det kan vara bra att bli påmind om att kolla och dubbelkolla den infromation man får. Jag tycker inte att startinlägget (som till skillnad mot många andra klagomålstrådar inte på något vis antyder annat än att TS är medveten om detta är ett kund till kund forum) är det mest meningslösa i tråden, om man säger så... (Även detta inlägg från mig är ju, ärligt talat rätt meningslöst men den direktsända sport jag satt och tittade på har tillfälligt avbrott så NÅGOT måste jag ju göra...)

Tillägg: Men även jag undrar vad som avses med "inkompatibla chefer". Inkompatibla med vad? ;) 

Det är nästan omöjligt att få tag i en chefsperson på Telia och det finns inga andra kontaktvägar än via "fotfolket".
Den låga kompetensnivån och opålitligheten bland fotfolket är ett resultat av att cheferna är inkompatibla med sina uppdrag.
Hur många dubbelkollar tvärsäker info från en individ på ett stort bolag, och som låter mycket seriös?
Brukar man inte lita på sådant?
Jag kunde ju ha spelat in samtalet och det ska man nog alltid göra när man ringer upp Telia.
Men det är svårt att få full kompensation för de stora skador som kan orsakas.
Sen vore det klädsamt om det poppar fram någon som har något att säga i sak, på en nivå som överstiger grundskolans mellanstadium.
Finns inte ens förstånd att inse hur viktigt det kan vara att vara på sin vakt mot vad Telias kundjänst lovar?
Är det inte bra att få exempel så man kan vara beredd när det gäller? Just som @Asawid inser.
Vad är det annars i era trådar som är mycket viktigare? Att upprepa det som finns lätt att tillgå på Telias sidor?
Att här klistra in info om mobilt bredband hör verkligen inte till sakfrågan, det jag måste ha är en fast anslutning både pga stora filer och behov av korta svarstider och bra stabilitet i vissa fall.
Då det inte går att få kontakt med en ansvarstagande chef så får man informera där det går.
Det kan nå fram till någon chef med tiden.

Och att köpa en fastighet på bara Telias löften ska man aldrig göra. Aldrig öht lita på deras Löften. 
Även om de vill hålla ett löfte är det inte säkert att de klarar det om det inte rör sig om rena rutinärenden av enklaste slag.

2 timmar sedan, Mats A sade:

Men du fortsätter att tro att du når Telias ansvariga i det här kund till kundforumet? Har läst din tråd från början flera gånger utan att egentligen förstå vad ditt problem, utom det självförvållade, är... 

Varför tror du att han tror det? Jag tolkar det som att han pratar med oss andra användare. Och jag har heller inga problem att förstå hans problem. Kan förstås handla om vilja.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu