Linneapjohansson

Byta telefon under abonnemang

3 inlägg i detta ämne

Hej! Är lite ny på detta med abonnemang. Men detta är frågan, om jag skulle köpa ett abonnemang med tillhörande mobil där man betalar en summa i månaden. Kan jag då under abonnemangstiden byta telefon om jag fortfarande stannar hos Telia? Alltså ha kvar själva abonnemanget men byta till en nyare lur, självklart då säkert betala mer då telefonen är ny och hipp. Men skulle det fungera? Går det att köpa abonnemang utan bindningstid? 

1. Köp en ny telefon

2. ta ur SIM-kortet ur den gamla telefonen

3. Sätt i det i den nya telefonen

Klart

Skämt åsido, Telia har sedan några år tillbaka inte riktigt tillämpat metoden "teckna eller bind ett abonnemang och FÅ en telefon". Varken Telia eller någon annan teleoperatör ger bort telefoner, det är en allmän missuppfattning. Däremot kan man om man antingen nytecknar eller binder om ett befintligt abonnemang få köpa en telefon av Telia till ett rabatterat pris. De erbjuder dessutom en ganska förmånlig och nästan räntefri avbetalningsplan för detta telefonköp. Till skillnad från andra teleoperatörer så läggs inte den månatliga avbetalningen av telefonen på telefonifakturan utan den kommer som en separat faktura. Detta ger då en möjlighet att, ifall man har råd, betala av telefonen i en snabbare takt.  Det innebär också att om man redan har ett abonnemang som är bundet så kan man inte binda om det under bindningstiden för att få ett nytt erbjudande om rabatterad telefon, utan det får då bli en telefon till fullpris, eller med en avbetalningsplan som någon av elektronikåterförsäljarna erbjuder.

Det finns andra operatörer som har andra metoder där man t.ex. egentligen får låna en telefon under en period och därefter kan byta ut den mot en nyare modell, mot viss ersättning antagligen, beroende på skick på den gamla telefonen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu