Davi d

Röststyrning

6 inlägg i detta ämne

12 timmar sedan, Davi d sade:

Finns det planer på att koppla tvboxen vip4302 till Google home eller ifttt?

Annars funderar jag på en Harmony Hub, men då måste man nog styra boxen med ir, går det?

Det är en intressant tanke, jag pysslar just nu med att få mina Telldusprylar att prata med Apple Homekit och Siri via home assistant och homebridge på Raspberry Pi. 

Googlade runt en stund om Arris Vip 4302 och röststyrning men det verkar vara ett helt okänt begrepp ännu så länge...

och sen tror jag boxen jobbar med bluetooth bara... 😥

I mina googlingar så fann jag att supporten i hos andra tjänsteleverantörer som också levererar vip 4302 ble kunde växla om den till ir. Och enligt Arris egna specifikationer verkar den ha ir som backup om ble fallerar, vad jag kan hitta iaf. Någon på telia som vet om er box gör att styra med ir?

Btw så fann jag Broadlink rm mini 3 som också går att styra via google home och är bra mycket billigare än harmony hub.

Det finns säkert nån på Telia som vet hur det där fungerar, men det är i så fall bättre att vända sig till dem eller deras support, för de hänger inte så mycket på det här forumet mera än att nån av dem ibland kikar här eftersom de själva ibland också är Telia-kunder. Det finns en risk att den firmware Telia använder har stängt av IR-porten, eller så finns det en annan anledning till att man valt att använda en fjärr med BT, annat än att fjärren är snyggare och inte kräver att man "pekar" med den åt rätt håll. Det kan förstås finnas kvar IR-stöd som backup. Har man kvar en gammal IR-fjärr kan man ju alltid testa. För övrigt borde det väl vara enklare att hitta en Bluetooth-sändare än en IR-sändare numera, ifall man nu vill fjärrstyra boxen på nåt sätt.

Annars borde man kanske försöka hitta nåt sätt att styra den via IP i stället, det borde rimligtvis finnas nån sorts API för det, eftersom boxen går att styra med en app från mobiltelefonen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu