elisek

Hjälp oss med Telias nya forum!

33 inlägg i detta ämne

Hej kära forumanvändare!

Av många skäl har vi på Telia börjat arbeta med att ta fram ett nytt forum. Vi har väldigt fria händer i det här uppdraget, och vill därför vända oss till er - våra experter! Vad vill ni se hända med forumet? Vad vill ni inte se? Är det något ni upplever som jobbigt idag? Finns det något ni tycker är helt ovärderligt bra? Vad ska vi behålla? Vad ska vi ta bort?

Några mål vårt team har med ändringen:

• Att göra det tydligare att forumet inte är en kontaktväg till vår kundtjänst.
  • Att flytta in forumet under Telia.se, istället för ha det på en separat domän.
  • Att se över alla inlägg på forumet och erbjuda en mer tydlig uppdelning i olika topics.
  • Att ta bort överflödig funktionalitet från forumet idag och skala ner det till bara det ni forumanvändare behöver för att hjälpa varandra. 

Utifrån de här målen, samtal med några av er som hänger här ofta, och lite intern diskussion har vi snabbt slängt ihop en bild på hur vi tänker oss startsidan. Vad tror ni om detta?

Allt kan ifrågasättas högt som lågt, och vi vill verkligen höra allt ni har att säga om den här ändringen. Vill ni flytta en knapp längre ner? Vill ni ha något annat på startsidan? Har vi fel kategorier? Har ni idéer om hur vi uppmuntrar till mer diskussion? Tycker ni att Telia ska synas mer/mindre? Vill ni att vi ska lägga in nytt innehåll?

Vi har många frågor. Har ni svar? Eller frågor?

Vi väntar med spänning.

/Elise och forum-teamet

forum_nya_18-11-09.png

I skärmdumpen ser man rubriken "Feedback". Om man antar att det betyder återkoppling från kunder till Telia så fungerar inte det ifall det inte finns någon form av bevakning från Telias sida. Det skulle kanske faktiskt kunna vara en bra idé att någon eller några representanter från Telia deltar i diskussionerna, inte då som direkt kundsupport utan mera för att klargöra vad som gäller i olika frågor, t.ex. tekniska specifikationer eller abonnemangsregler i stället för att andra forumdeltagare sitter och spekulerar och i värsta fall kommer med felaktig information.

Jag skulle gärna se en egen avdelning i forumet där man enbart diskuterar just forumets funktion och vad man skulle vilja förbättra/ändra. Denna tråd skulle platsa där.

Jag hänger på och funderar runt "Feedback" -avdelningen. Vad tänker ni (Telia) er själv om hur den avdelningen ska se ut? Vad vill ni se i avdelningen (Feedback är ju en rätt svepande, lite luddig term)? I vilken utsträckning kommer Telia att delta i den? Om det inte finns en tydlig Telia-närvaro där är det ju en ganska meningslös avdelning. Närvaron kan bestå i något så litet som att man visar att man läst det som skrivits och i de fall det är lämpligt för det vidare till lämplig person/avdelning. Samtidigt som jag säger att en feedback-avdelning är meningslös utan deltagande av Telia blir det också lite förvirrande om en avdelningen innehåller Telia-folk, men inte resten. Då behöver avdelningarna hållas isär tydligare. Kanske genom rubrik "Feedback till Telia" (med en kort förklarande text om vad man avser med "feedback") respektive "Fråga anda användare" (se nästa stycke)

Jag skulle också gärna se att något annat än "community" används. Det är ganska många äldre personer (eller för all del personer i alla åldrar som inte har för vana att hänga i forum) som har funderingar i detta nuvarande forum och för många av dem är inte "community" något självklart. Skriv hellre "Fråga andra användare" eller något i den stilen.

@Asawid och @Dan Altemyr jättebra input! Jag ska försöka svara så gott jag kan.

Håller med om att sektioner under "feedback" bara bör läggas till om ett team på Telia specifikt efterfrågat att de vill ha ett, och har kapacitet att delta i en diskussion med forumanvändare. I forumteamets fall känns detta naturligt, men att möjliggöra liknande diskussion med andra på Telia (om detta kan göras på ett tydligare sätt) är i så fall något som skulle växa fram över tid, tror vi. 

Och ja, jag är med på att det kan vara förvirrande med att en avdelning innehåller Teliafolk och en inte. Ska vi ha kvar en sån avdelning behöver det finnas en tydligare avgränsning mellan de två fallen. Jag tar den med mig! 

1 timme sedan, Asawid sade:

Jag skulle också gärna se att något annat än "community" används. Det är ganska många äldre personer (eller för all del personer i alla åldrar som inte har för vana att hänga i forum) som har funderingar i detta nuvarande forum och för många av dem är inte "community" något självklart. Skriv hellre "Fråga andra användare" eller något i den stilen.

Förstår, och jag är så glad att få input om just detta. Tar gärna emot fler synpunkter här då "community", som ni säger, är ett stort avsteg från hur vi representerar forumet idag. Vår tanke var att det inte bara skulle kunna innehålla ett forum, men även annat content som hänger löst just nu, exempelvis bloggar osv. Vad tänker ni om ett sånt upplägg? 

2 timmar sedan, Dan Altemyr sade:

Jag skulle gärna se en egen avdelning i forumet där man enbart diskuterar just forumets funktion och vad man skulle vilja förbättra/ändra. Denna tråd skulle platsa där.

Är detta något du tycker är relevant för *alla* användare, eller enbart för mer erfarna? Tror du/ni att mindre erfarna forumanvändare ens söker sig till ett sådant?

3 timmar sedan, elisek sade:

Är detta något du tycker är relevant för *alla* användare, eller enbart för mer erfarna? Tror du/ni att mindre erfarna forumanvändare ens söker sig till ett sådant?

Ja, det tror jag alla kan vara intresserade av. Hittar man t.ex. något fel med en Telia-produkt eller har nån fråga om förbättring så är det ju naturligt att man vänder sig till Telias support angående just den produkten, men får man nåt problem i forumet eller hittar nåt direkt fel i funktionen, vart vänder man sig då? Exempel: Jag har för ett tag sedan märkt att ifall man klickar på Telia-logon längst upp till vänster, i ett sidhuvud som ser ut som alla andra Telia-sidors sidhuvud, då hamnar man inte på startsidan på Telia.se som man gör på andra Telia-sidor utan på forumets startsida. Varför då? Där finns ju en startside-knapp precis under. Det är inget allvarligt fel, och jag kan leva med det, men ett enkelt påpekande om det i en sådan forumsektion hade kanske räckt för att det fixades på sikt, eller att jag fick en kort förklaring varför det ska vara så.

3 minuter sedan, Dan Altemyr sade:

Ja, det tror jag alla kan vara intresserade av. Hittar man t.ex. något fel med en Telia-produkt eller har nån fråga om förbättring så är det ju naturligt att man vänder sig till Telias support angående just den produkten, men får man nåt problem i forumet eller hittar nåt direkt fel i funktionen, vart vänder man sig då? Exempel: Jag har för ett tag sedan märkt att ifall man klickar på Telia-logon längst upp till vänster, i ett sidhuvud som ser ut som alla andra Telia-sidors sidhuvud, då hamnar man inte på startsidan på Telia.se som man gör på andra Telia-sidor utan på forumets startsida. Varför då? Där finns ju en startside-knapp precis under. Det är inget allvarligt fel, och jag kan leva med det, men ett enkelt påpekande om det i en sådan forumsektion hade kanske räckt för att det fixades på sikt, eller att jag fick en kort förklaring varför det ska vara så.

Sant!

En feature som kommer semi-automatiskt när vi flyttar in forumet under telia.se/forum (eller liknande) är att det vi kallar "Tyck Till" komponenten kommer att ligga med på alla sidor. Känner du att detta är ett naturligt sätt för er att lämna den sortens feedback du pratar om, eller är det bättre att göra det som del av forumet? :)

Screenshot 2018-11-13 at 16.47.43.png

Screenshot 2018-11-13 at 16.47.57.png

Lite luttrad från andra webbsajter som jag är så har jag nån sorts filter på glasögonen så att jag sällan ser såna där "tyck till" eller "Rate me"-knappar, och jag är kanske lite tveksam till ifall nån verkligen bryr sig om vad jag tycker.

Nån av webbhandelssajterna jag besökte för allra första gången för nåt tag sedan inledde sin relation med mej med att slänga upp en jätteblaffa över hela skärmen där de bad mig betygsätta dem, och jag hade då inte mycket mer än hunnit knappa in adressen till deras sida. Lite svårt då. Jag visste ingenting om deras utbud, eller vilken prisnivå de höll eller vilka frakt- och returvillkor som gällde, eller hur svårt eller lätt det var att beställa nåt av dem. De kunde åtminstone väntat tills jag lagt en beställning. Skulle man kanske skriva att det var lite svårt att se vad som stod på deras sida och omöjligt att beställa nåt eftersom det var en stor enkät-popup som skymde?

Men visst, en sån feedback-knapp med en dialogruta kan ju fungera, särskilt om man märker att man får nån sorts respons. Den är aningen lite mer tekniskt komplicerad än en tråd i ett forum kan tyckas, men tekniken har ni säkert redan på plats. Ofta kanske inte det mest primära är att sätta ett visst antal stjärnor på en sida utan bara påpeka en liten detalj eller fråga om en viss funktion, och då kanske forum-modellen är bättre. Funktionen är inte helt överlappande, så båda alternativen kan ha sitt berättigande.

On 13/11/2018 at 17:07, Dan Altemyr sade:

Ofta kanske inte det mest primära är att sätta ett visst antal stjärnor på en sida utan bara påpeka en liten detalj eller fråga om en viss funktion, och då kanske forum-modellen är bättre. Funktionen är inte helt överlappande, så båda alternativen kan ha sitt berättigande.

Absolut! Ville mest se hur du tänkte här :)

Hur känner ni för stjärnrankningen på forumet?

Här är en konceptskiss på en tråd som denna. Målet här är mest upprensning av olika features. Något ni saknar? 

forum_tråd_18-11-16.png

1 timme sedan, elisek sade:

Absolut! Ville mest se hur du tänkte här :)

Hur känner ni för stjärnrankningen på forumet?

Här är en konceptskiss på en tråd som denna. Målet här är mest upprensning av olika features. Något ni saknar? 

Jag har inte riktigt satt mig in i hur det fungerar, men jag antar att det är baserat på aktiviteten i forumet, eventuellt också antalet "likes" eller motsvarsande. Det påminner om andra forum jag varit i, där man får olika rankning beroende på t.ex. hur länge och hur mycket man bidragit, och sättet kan vara olika, på nåt forum syns inte den avatar man valt förrän man gjort ett visst antal inlägg, då börjar den synas lite dmmad, och sen blir den skarpare ju fler inlägg man gjort. På ett annat forum får men en titel, som står under namnet, det börjar med "junior", sen stiger man i "graderna" tills man blir "senior" eller "expert" eller nåt ännu finare.

Sen är det det här med det grafiska utseendet. Det finns förstås en poäng att man har ett gemensamt formspråk på sajten så att besökaren känner igen sig, men det kan ibland bli lite förmycket bling "bara för att det går". Jag har varit med i den här branchen ganska länge, ända sedan CERNs första webbserver, och förfasade mig över när HTML-tagen <blink> infördes, och har arbetat mycket med animerade gif-filer, java-applets och senare HTML5 och CSS men i längden är det snarare funktion än grafisk layout som vinner enligt vad jag erfarit. Det ska synas att en knapp är en knapp och en länk är en länk etc. Innan Skype och MSN fanns ett chattsystem som hette ICQ som var väldigt populärt, så populärt att deras hemsida, där man registrerade sitt ICQ-nummer, blev den mest besökta hemsidan på Internet. Och det trots att det var det fulaste man kunde tänka sig i HTML-designväg.

Men det är klart att det är roligare med en forumsida som även är behaglig att titta på, förutom att den har bra funktion.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu