elisek

Hjälp oss med Telias nya forum!

20 inlägg i detta ämne

1 timme sedan, Dan Altemyr sade:

Sen är det det här med det grafiska utseendet. Det finns förstås en poäng att man har ett gemensamt formspråk på sajten så att besökaren känner igen sig, men det kan ibland bli lite förmycket bling "bara för att det går". Jag har varit med i den här branchen ganska länge, ända sedan CERNs första webbserver, och förfasade mig över när HTML-tagen <blink> infördes, och har arbetat mycket med animerade gif-filer, java-applets och senare HTML5 och CSS men i längden är det snarare funktion än grafisk layout som vinner enligt vad jag erfarit. Det ska synas att en knapp är en knapp och en länk är en länk etc. Innan Skype och MSN fanns ett chattsystem som hette ICQ som var väldigt populärt, så populärt att deras hemsida, där man registrerade sitt ICQ-nummer, blev den mest besökta hemsidan på Internet. Och det trots att det var det fulaste man kunde tänka sig i HTML-designväg.

Men det är klart att det är roligare med en forumsida som även är behaglig att titta på, förutom att den har bra funktion.

Absolut. Funktion över form. Det är därför vi försöker involvera er så mycket vi kan så att vi inte tar bort något som alla älskar eller inför något som inte fungerar. Minns själv ICQ, även om jag inte hade ett konto själv.

Vi är mest i fasen där vi försöker reda ut vad som ska behållas och inte behållas av allt som möjliggjorts av vår gamla plattform. Därför är jag mest ute efter funktionell feedback i nuläget, då mycket av det grafiska kommer att förändras med tiden. Med det sagt så är jag intresserad av vad det var som fick dig att reagera? Vad tänkte du kändes som bling i skisserna jag skickat upp hittils? :) Vi kanske ska kolla på att ta bort det om du känner att det är distraherande. Fanns det knappar som inte kändes som knappar? Peka gärna ut dom så kan jag fundera vidare. 

Jag syftade nog inte på din skärmdump utan mera på hur det ser ut på webben i största allmänhet med den där bling-epitetet. Det kanske är för att sticka ut från mängden som man blingar till sina sidor lite extra, eller så är det all reklam, ofta med rörliga bilder som sänker helhetsintrycket. Den komponenten är vi dock hittills förskonade från på telia-sidorna, om men inte ser hela webbsajten som en stor telia-reklam förstås, för det är ju trots allt en sajt där man också kan få mycket information om telias produkter och även göra köp och beställningar på. Det lilla man ser på skärmbilden ser inte ut att avvika från det övriga formspråket på telia-sidorna, och vad som är klickbart och vad som är länkar är ganska begripligt också.

Tillbaka till funktionerna då. Bortsett från de mest basala forumfunktionerna som att kunna lägga in, besvara och citera inlägg, och kanske även kunna redigera tidigare inlägg med viss begränsning, så kan det vara käckt med möjlighet att bifoga bilder ibland, och kanske en ännu mer avancerad textredigerare som hanterar t.ex. typsnitt och tabeller. Filterfunktioner för att hitta inlägg, t.ex. mina inlägg, inlägg med ordet "Apple" i texten, olästa inlägg, etc. är användbara, och det skulle vara trevligt ifall man i sina profilinställningar kunde välja vad man vill se på startsidan.

On 2018-11-16 at 10:31, elisek sade:

Hur känner ni för stjärnrankningen på forumet?

Jag tycker att det är en bra grej, även om den kanske skulle kunna tydliggöras/förenklas och stjärnor kanske inte är den enda möjliga lösningen.

En möjlighet för användarna att lyfta fram extra lyckade tips inom olika kategorier så att de blir extra enkla för mindre vana användare att hitta vore kanske inte så dum?

A

On 16/11/2018 at 23:55, Dan Altemyr sade:

Bortsett från de mest basala forumfunktionerna som att kunna lägga in, besvara och citera inlägg, och kanske även kunna redigera tidigare inlägg med viss begränsning, så kan det vara käckt med möjlighet att bifoga bilder ibland, och kanske en ännu mer avancerad textredigerare som hanterar t.ex. typsnitt och tabeller. 

Följdfrågor på detta

• Vad tänker ni att begränsningen på hur man redigerar föregående inlägg borde vara? Varför bör det begränsas?
  • För citering, föredrar ni att direkt citera svar eller att man kan "svara" på ett svar (se t.ex. Slack, Reddit)? Varför i så fall? 
  • När vill man bifoga en bild? När hjälper det?
1 timme sedan, Anaesthisia sade:

En möjlighet för användarna att lyfta fram extra lyckade tips inom olika kategorier så att de blir extra enkla för mindre vana användare att hitta vore kanske inte så dum?

Du tänker att man kan "välja" rätt svar? Eller något i den vägen? Låter som en bra idé. Alltid bra att ge bra svar extra uppmärksamhet. 

Hur upplever ni att "likes" används på forumet? På mitt håll (i den här konversationen, främst) använder jag det t.ex. för att visa att jag har läst ett svar. Tror ni att den används i andra syften?

3 timmar sedan, elisek sade:

Du tänker att man kan "välja" rätt svar? Eller något i den vägen? Låter som en bra idé. Alltid bra att ge bra svar extra uppmärksamhet. 

Hur upplever ni att "likes" används på forumet? På mitt håll (i den här konversationen, främst) använder jag det t.ex. för att visa att jag har läst ett svar. Tror ni att den används i andra syften?

Jag tänkte allmänt att bra tips skulle kunna lyftas fram redaktionellt på förstasidan för forumet eller på en förstasida för en kategori. Men visst kan man tänka sig att även lyfta fram det bästa eller de bästa svaren i trådar!

Likes används nog mest för att markera att man tyckt om ett svar eller en kommentar.

A

11 timmar sedan, elisek sade:

Följdfrågor på detta

• Vad tänker ni att begränsningen på hur man redigerar föregående inlägg borde vara? Varför bör det begränsas?
  • För citering, föredrar ni att direkt citera svar eller att man kan "svara" på ett svar (se t.ex. Slack, Reddit)? Varför i så fall? 

• Det är ju onekligen lite jobbigt om man upptäcker precis när man skickat in ett inlägg att det är en riktigt dålig felstavning eller att man glömt ett litet ord som gör att hela meningen får motsatt betydelse. Av nån konstig anledning ser i alla fall jag inte sånt förrän jag skickat iväg inlägget, oavsett hur bra textredigeraren är, så inom ett visst tidsintervall, eller åtminstone innan nån hunnit svara på inlägget så tycker jag att man ska ha full möjlighet till redigering. Därefter är jag mera tveksam, det finns ju risk att någon svar på en text som inte längre finns kvar, och få framstår som aningen virrig.Bättre då att gamla texten finns kvar och i stället får man lägga till en uppdatering med inskjuten rubrik.
  • Citering, och citering av flera svar är praktiskt, åtminstone i en spretig tråd, det blir gärna spretigt om man ska lägga ett svar på ett inlägg som inte var det sista i tråden. Det bildas "träd" eller hierarkier och det blir gärna lite svåröverskådligt. Jag föredrar citeringar.
  • Det är inte snapchat eller Facebook det här, där man lägger in bilder på söta katter och mat man har för avsikt att snart äta. Bilder kan vara bra ibland, men det kan lätt missbrukas.En ´bild säger mer än tusen ord sägs det, men den tar också minst lika stor plats, både på skärmen och på lagringsplatsen för forumet.Men vill man till exempel visa ett felmeddelande man fått eller en speciell bildstörning på TV:n så kan en bild vara bra.
  • Likes ser jag mera som en klapp på axeln från en som gillade det man skrivit medan ett poängsystem för mest relevant svar mera är en hjälp i ett frågeforum för att hitta det mest korrekta svaret på en fråga. Jag får erkänna att jag är ganska dålig på att klicka på like-knappen själv, men det år inte för att jag inte gillar andras svar utan för att jag förmodligen är lite lat. I och med att jag svarar i ett ämne så framgår det ju att jag var intresserad av ämnet och har läst tidigare inlägg. Innan "me too" blev en hashtag brukade många frågeforum fyllas med svar på en fråga med det epitetet, de bestod av svar av typen "jag har samma problem" eller, ännu värre, "jag har ett annat problem" men ingenstans fanns något svar med en lösning på problemet. Me too-inläggen skulle antagligen få en ganska låg relevanspoäng medan ett inlägg med en fungerande lösning skulle röstas fram till en högre poäng, och i sådana sammanhang är det vanligt att inläggen dessutom sorteras efter relevans. Det skulle vara en bra funktion även på Telia-forumet.
23 timmar sedan, elisek sade:

Följdfrågor på detta

Mina synpunkter på dessa frågor:

Redigeringsmöjlighet behövs, men helst bara under begränsad tid. T.ex. 30 minuter. (Känner helt igen det Dan skriver om att man inte ser sina skrivfel förrän man postat.) Man ska däremot inte kunna ta bort inlägg hur som helst. Skriver man t.ex. något oförskämt (som dessvärre en del gör) får man lov att stå för det. (Vi har haft en del diskussioner här där folk har raderat/redigerat sina tidigare inlägg och på så viss fått andra deltagare att se ut som *******.) Det vore däremot jättebra om det fanns den funktion som Dan nämner: Att kunna göra tillägg i ett gammalt inlägg, men inte ändra det som redan fanns.

Direkt citering funkar bäst i forum med varierande forum-vana. Varje tråd ska ju helst bara innehålla en frågeställning och att då behöva läsa i flera "grenar" är väldigt opraktiskt (har deltagit i forum av den typen och aldrig tyckt om det då det ger dålig överblick)

Bifoga en bild behöver man göra när man t.ex. behöver visa en skärmbild över sina inställningar. Detta bör uppmuntras då det är lättare att hjälpa personer om man ser detta istället för att bara skriva "mina inställningar är rätt"

"Likes" vett tusan... risk för rätt mycket "klubb för inbördes beundran" med personer som gillar varandras inlägg fram och tillbaka . Den forum-ovana postaren som fått jättebra hjälp är ofta inte den som är mest generös med sitt "gilla". "Välj bäst svar" är något bättre och kanske värt att prova. Mest för att lättare hitta bra svar. Inte för att "poängsätta" användare. För min del kan jag både ha och mista "gilla"

Nu kom jag på en funktion jag skulle önska mig i forumet. Jag är så trött på alla trådar som i princip handlar om hur frustrerad TS är över att Telia ännu inte levererar E-sim i Sverige. Kan de åtminstone inte hålla sig till en enda tråd och inte starta hur många som helst med samma sak? Jag har själv inget behov av en sån funktion och är därför ointresserad av ämnet. Dessutom hamnar det mestadels om gnäll som inte har någon verkan. Dels skulle det vara bra ifall moderatorer kunde slå ihop liknande trådar, dels skulle jag vilja ha en filterfunktion så att jag kunde filtrera bort alla trådar ur mitt läsflöde som handlar om sånt.

On 2018-12-01 at 10:44, Dan Altemyr sade:

Nu kom jag på en funktion jag skulle önska mig i forumet. Jag är så trött på alla trådar som i princip handlar om hur frustrerad TS är över att Telia ännu inte levererar E-sim i Sverige. Kan de åtminstone inte hålla sig till en enda tråd och inte starta hur många som helst med samma sak? Jag har själv inget behov av en sån funktion och är därför ointresserad av ämnet. Dessutom hamnar det mestadels om gnäll som inte har någon verkan. Dels skulle det vara bra ifall moderatorer kunde slå ihop liknande trådar, dels skulle jag vilja ha en filterfunktion så att jag kunde filtrera bort alla trådar ur mitt läsflöde som handlar om sånt.

I dagsläget finns det inget enkelt sätt att sammanfoga trådar men det är ett önskemål från oss moderatorer. Vi skulle kunna radera hela trådar men det blir skevt eftersom det kan finna bra svar i bägge trådarna. Vill du kunna dölja vissa specifika trådar eller subforum eller tänker du på att filtrera bort t.ex. ämnen som innehåller ett specifikt ord?

Hur tycker ni modereringen ska fungera i övrigt? Det är viktigt att forumet inte behandlar kundspecifika ärenden eftersom det är opraktiskt både för oss och för våra kunder. Men vill ni att vi engagerar oss mer och tar en mer aktiv roll bortsett från själva modereringen?

19 timmar sedan, Max Wik sade:

I dagsläget finns det inget enkelt sätt att sammanfoga trådar men det är ett önskemål från oss moderatorer. Vi skulle kunna radera hela trådar men det blir skevt eftersom det kan finna bra svar i bägge trådarna. Vill du kunna dölja vissa specifika trådar eller subforum eller tänker du på att filtrera bort t.ex. ämnen som innehåller ett specifikt ord?

Hur tycker ni modereringen ska fungera i övrigt? Det är viktigt att forumet inte behandlar kundspecifika ärenden eftersom det är opraktiskt både för oss och för våra kunder. Men vill ni att vi engagerar oss mer och tar en mer aktiv roll bortsett från själva modereringen?

När det gäller filtreringen så finns det redan en funktion i forumet där man kan specificera en sökning med ett antal kriterier som t.ex. kategori och tidpunkt och som sedan dyker upp som ett sparat val i en meny på första sidan. det skulle räcka med att få möjlighet att förfina sökvillkoren och kunna lägga till egna sökvillkor, som t.ex. "'E-sim' finns inte med i rubriken"

Angående modereringen så tycker jag att ni sköter den bra utifrån de verktyg ni har till hands. Att sammanfoga trådar håller jag med om skulle vara en användbar möjlighet.

Även om det inte gäller kundspecifika frågor så kan en deltagare som sitter "på insidan" ha tillgång till information som vi andra deltagare inte har tillgång till på ett enkelt sätt men som skulle kunna förklara en företeelse som diskuteras i forumet. Det kan vara kännedom om tekniska problem eller att nån har grävt av en fiberkabel i Västerås som gör att internet går långsamt. Jag ser inte det som en moderatorsuppgift utan en representant från Telia som deltar i forumet med dessa expertkunskaper.  

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu