elisek

Hjälp oss med Telias nya forum!

36 inlägg i detta ämne

On 2018-12-08 at 09:10, Dan Altemyr sade:

När det gäller filtreringen så finns det redan en funktion i forumet där man kan specificera en sökning med ett antal kriterier som t.ex. kategori och tidpunkt och som sedan dyker upp som ett sparat val i en meny på första sidan. det skulle räcka med att få möjlighet att förfina sökvillkoren och kunna lägga till egna sökvillkor, som t.ex. "'E-sim' finns inte med i rubriken"

Angående modereringen så tycker jag att ni sköter den bra utifrån de verktyg ni har till hands. Att sammanfoga trådar håller jag med om skulle vara en användbar möjlighet.

Även om det inte gäller kundspecifika frågor så kan en deltagare som sitter "på insidan" ha tillgång till information som vi andra deltagare inte har tillgång till på ett enkelt sätt men som skulle kunna förklara en företeelse som diskuteras i forumet. Det kan vara kännedom om tekniska problem eller att nån har grävt av en fiberkabel i Västerås som gör att internet går långsamt. Jag ser inte det som en moderatorsuppgift utan en representant från Telia som deltar i forumet med dessa expertkunskaper.  

Kanonförslag! Jag hittade även en modereringsfunktion så vi kunde sammanfoga trådar och kan därför glatt meddela att det nu endast finns en E-SIMs-tråd (om jag inte missat någon). ;)

Mvh
Max Wik
Telia

En funktion jag skulle vilja ha är att trådar som ingen skrivit i låses för nya inlägg efter en viss tids inaktivitet i tråden, t ex ett år. Det är alltid lika förvånande när någon väcker liv i en flera år gammal tråd där ganska mycket förändrats sedan tråden var aktuell.

Senast nyss var det någon som väckte liv i en tråd där senaste inlägget dessförinnan var från 19 januari 2011.

A

2 timmar sedan, Anaesthisia sade:

En funktion jag skulle vilja ha är att trådar som ingen skrivit i låses för nya inlägg efter en viss tids inaktivitet i tråden, t ex ett år. Det är alltid lika förvånande när någon väcker liv i en flera år gammal tråd där ganska mycket förändrats sedan tråden var aktuell.

Senast nyss var det någon som väckte liv i en tråd där senaste inlägget dessförinnan var från 19 januari 2011.

A

Enig, men tråden i fråga kan fortfarande vara aktuell men vi moderatorer kunde ta en större roll och låsa trådar som inte längre är relevanta med hänvisning till varför de inte är relevanta när väl sådana trådar dyker upp. Hur tycker du det låter?

Anledningen till varför det händer titt som tätt beror på sökmotorindexering vilket leder till trådarna i fråga.

Mvh
Max Wik

Telia

Nånting som är vanligt i andra diskussionsforum är att när någon, ofta ny i forumet, startar en tråd om en fråga som redan är behandlad, så är den vanliga responsen att frågeställaren uppmanas att använda sökfunktionen först.

En sådan funktion finns även i Telia-forumet, (titta uppe till höger på sidan) och använder man den för att man stött på ett problem så kan det mycket väl bli träff i en tråd som legat vilande länge. Det är då en avvägningsfråga ifall man har nåt nytt att tillföra och i så fall om det fortfarande är relevant innan man svarar på en sån tråd. Inlägg av typen "jag har samma problem nu fem år senare" t.ex. tillför inte särskilt mycket.

Har man dock nån form av ny banbrytande information i ämnet så kan det förstås vara tråkigt ifall tråden har blivit låst.

(redigerade)

On 2018-12-11 at 09:07, Max Wik sade:

Enig, men tråden i fråga kan fortfarande vara aktuell men vi moderatorer kunde ta en större roll och låsa trådar som inte längre är relevanta med hänvisning till varför de inte är relevanta när väl sådana trådar dyker upp. Hur tycker du det låter?

Anledningen till varför det händer titt som tätt beror på sökmotorindexering vilket leder till trådarna i fråga.

Ja, egentligen spelar det ju ingen roll om tråden låses automatiskt eller om en moderator låser den manuellt efter att ha fått en hint från systemet om att en tråd börjar bli gammal (=inte haft kommentarer på länge).

Kanske borde indexeringen väga in att en tråd är gammal när den rangordnar sökträffarna.

A

Redigerad av Anaesthisia
stavfel
20 timmar sedan, Dan Altemyr sade:

Nånting som är vanligt i andra diskussionsforum är att när någon, ofta ny i forumet, startar en tråd om en fråga som redan är behandlad, så är den vanliga responsen att frågeställaren uppmanas att använda sökfunktionen först.

En sådan funktion finns även i Telia-forumet, (titta uppe till höger på sidan) och använder man den för att man stött på ett problem så kan det mycket väl bli träff i en tråd som legat vilande länge. Det är då en avvägningsfråga ifall man har nåt nytt att tillföra och i så fall om det fortfarande är relevant innan man svarar på en sån tråd. Inlägg av typen "jag har samma problem nu fem år senare" t.ex. tillför inte särskilt mycket.

Har man dock nån form av ny banbrytande information i ämnet så kan det förstås vara tråkigt ifall tråden har blivit låst.

Yes, jag tänker såhär. Är frågan redan besvarad i en annan tråd, låsning + hänvisning till den andra tråden. Är det relevanta svar och/eller en frågeställning om inte är besvarad i den ursprungliga tråden slår vi samman trådarna med ett moderatorsmeddelande om att vi har slagit samman trådar. Hur tycker du det låter?

26 minuter sedan, Anaesthisia sade:

Ja, egentligen spelar det ju ingen roll om tråden låses autoamtiskt eller om en moderator låser den manuellt efter att ha fått en hint från systemet om att en tråd börjar bli gammal (=inte haft kommentarer på länge).

Kanske borde indexeringen väga in att en tråd är gammal när den rangordnar sökträffarna.

A

Nej precis, blir nog bäst att köra på manuellt. Tror vi håller på att trixa med indexeringen också. Ett annat förslag är ju att det framgår med en klar och tydlig text (gärna röd och fet ;)) att man håller på att svara i en gammal tråd som kanske inte längre är relevant när tråden inte fått något svar på t.ex. ett år. Vad tror du om det?

7 minuter sedan, Max Wik sade:

Yes, jag tänker såhär. Är frågan redan besvarad i en annan tråd, låsning + hänvisning till den andra tråden. Är det relevanta svar och/eller en frågeställning om inte är besvarad i den ursprungliga tråden slår vi samman trådarna med ett moderatorsmeddelande om att vi har slagit samman trådar. Hur tycker du det låter?

Nej precis, blir nog bäst att köra på manuellt. Tror vi håller på att trixa med indexeringen också. Ett annat förslag är ju att det framgår med en klar och tydlig text (gärna röd och fet ;)) att man håller på att svara i en gammal tråd som kanske inte längre är relevant när tråden inte fått något svar på t.ex. ett år. Vad tror du om det?

Ja, en varning när man försöker skriva i en gammal tråd är nog inte så dumt.

A

När man blivit utloggad och går tillbaka till sidan visas ett meddelande som lyder

!

Ledsen, det uppstod ett problem

Du har tyvärr inte tillstånd att visa detta flöde

Felkod 2C280/3

Jag tycker att detta bör formuleras om på ett mindre negativt sätt. Kanske ungefär

Flödet kan tyvärr inte visas

Du måste logga in för att använda vårt forum

Jag försökte bifoga en skärmdump från min iPhone, men fick bara ett ospecifikt felmeddelande...

A

14 timmar sedan, Anaesthisia sade:

När man blivit utloggad och går tillbaka till sidan visas ett meddelande som lyder

!

Ledsen, det uppstod ett problem

Du har tyvärr inte tillstånd att visa detta flöde

Felkod 2C280/3

Jag tycker att detta bör formuleras om på ett mindre negativt sätt. Kanske ungefär

Flödet kan tyvärr inte visas

Du måste logga in för att använda vårt forum

Jag försökte bifoga en skärmdump från min iPhone, men fick bara ett ospecifikt felmeddelande...

A

2 timmar sedan, Dan Altemyr sade:

Jag tycker man skulle bli omdirigerad till inloggningen direkt, det är ju ganska uppenbart att det är dit man ska.

Bra att ni ger synpunkter här! I och med att i stort sett *allt* kommer portas om till en ny lösning så har vi full möjlighet att göra om just det här flödet så att det blir mer förståeligt. 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu