Bengt Lidman

Kan inte anslutna skrivaren trådlöst

4 inlägg i detta ämne

Har fått en ny router från Telia TG799vac och kan inte anslutna skrivaren trådlöst (HP Deskjet 2630) Datorn och mobilen anslöts automatiskt. Har någon förslag på hur jag ska göra. Den gamla routern var en TG788TSvn och med den routern anslöts skrivaren automatiskt så fort skrivaren startades.

Ibland har jag fått upp skrivaren bland övriga nätverk och internetinställningar och har jag då klicka på anslut så kopplas internet ifrån och det frågas efter en 8 siffrig pinkod var hittar jag den 8 siffriga pinkoden? Kan istället för pinkod kan man välja någon som kallas för säkerhetskod var hittar jag den Har provat med både routern lösenord och accesskod men inget av dessa fungerar

Ja precis. Man kan få knappa in WiFi-lösenordet i en kontrollpanel på skrivaren. Men HP har en del hyss för sig. För att man ska kunna skriva ut på skrivaren trådlöst från t.ex. en mobiltelefon även om man inte har någon WiFi-router i närheten så kan även skrivaren själv ha en lite egen inbyggd "router" som man kan ansluta till för att skriva ut. Den kan dyka upp som ett annat nätverk när man gör en WiFi-skanning. Denna nätverksenhet kan även det installationsprogram man kör på datorn när skrivaren ska installeras utnyttja för att ställa in de riktiga nätverksinställningarna så att man upplever att installationen och anslutningen sker nästan automatiskt. Detta kanske har misslyckats lite i just det här fallet. 

Känner inte till HP specifikt, men i allämnhet får man (som @Dan Altemyr säger) med ett program med skrivaren som man kan installera på datorn. Där brukar någon form av kontrollpanel finnas med där man väljer vilket nätverka skrivaren ska ansluta till. Det brukar i och för sig gå att gå direkt från skrivaren också, men det kan vara besvärligt att navigera sig fram med skrivarens lilla display.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu