Niklas Berglund

Brygga / DMZ - TG799vn v2

14 inlägg i detta ämne

Hej, 

Jag försöker brygga / aktivera DMZ på Telias Router TG799vn v2 men får det inte att fungera. Jag har ADSL/VDSL via telejacket och jag går efter denna guide: https://www.telia.se/privat/support/info/bryggning-av-router

Efter att DMZ är aktiverat så får inte modemet i TG799vn v2 någon uppkoppling. 

Jag får felmeddelandet "Bridge Disabled. Interfaces vlan_data eth3". Och DHCP på wan får ingen adress.

Vad gör jag för fel ?

Niklas

1.png

On 2018-11-10 at 20:11, Niklas Berglund sade:

Hej, 

Jag försöker brygga / aktivera DMZ på Telias Router TG799vn v2 men får det inte att fungera. Jag har ADSL/VDSL via telejacket och jag går efter denna guide: https://www.telia.se/privat/support/info/bryggning-av-router

Efter att DMZ är aktiverat så får inte modemet i TG799vn v2 någon uppkoppling. 

Jag får felmeddelandet "Bridge Disabled. Interfaces vlan_data eth3". Och DHCP på wan får ingen adress.

Vad gör jag för fel ?

Niklas

1.png

Har själv problem med att sätta samma router i bryggat läge....dock så har jag inte fått mjukvaran uppdaterad än så guiden stämmer inte.....ska enligt supporten kunna ta upp till ett dygn innan mjukvaran blir uppdaterad....😡,hoppas det funkar bättre för mig när jag har fått i den nyaste mjukvaran och ska aktivera DMZ....har du varit i kontakt med supporten angående ditt felmeddelande??

Hur har det gått för er att brygga? - Jag pratade med TeliaSupport och dom sa typ "bara brygga - LAN i port  4 och tvboxen i vilkensom annan port...så funkar allt" - så naiv som jag var köpte jag en Unifi Security Gateway, slog bryggan på och sen funkade verken Ipv6 eller min TvBoxen.

Supporten vet inget om IPv6 och ang tvboxen var det typ "testa starta om" och "kolla om den funkar inne hos din granne".  Jag fick bild och ljud, men kunde inte byta kanal, och kunde inte heller komme ind i menun till Tvguide/Play

Så efter ett par timmars felsökning gav jag upp, plockade ner min nya USG och tog bort bryggan igen...sen funkade allt som det brukade.

Just nu, Niklas Berglund sade:

Jag vet inte riktigt hur det funkar om man använder IP Tv / Tv box kopplad till Technicolor routern.. 

Jag använder bara datatrafik/bredband själv.  Men, i vilken port pluggade du in TV boxen efter att du hade aktiverat bryggläge? I Technicolor routern (port 1-3) eller i UniFi Gateway? 

I Technicolor-routeren - testade både port 1 och 2 vilket skulle funka...

Jag vet att man kan VLAN'e 845 och alt det här - men det räcker mina nätverks-skills inte till :)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu