David Engström1313

Ansluta USB enhet till TG799vac Xtream ?

9 inlägg i detta ämne

Det går eventuellt att hitta en bruksanvisning genom att googla, men troligen gäller den i så fall med tillverkarens original-firmware och inte med Telias anpassningar, så det finns risk att den inte gäller fullt ut.

Annars är det bara att plugga in en USB-disk så dyker den upp i fildelnings-sektionen i det avancerade användargränssnittt, och där står också vilket nätverksnamn den fått så att man kan hitta den från datorn. 

Jag vill dock lägga in en liten varning för att använda denna kontakt. Åtminstone i en tidigare version av firmware fanns det risk för dataförlust. Jag anslöt en 2TB-disk och använde bland annat för att spara bilder från min kamera. Det tråkiga var att trots att det såg ut som att bilderna sparats där, så var de borta efter ett tag. Jag gissar att routern använder nån slags cache för att snabba upp hanteringen och i olyckliga fall skrivs inte denna ut på disken. Telias support kunde inte förklara detta och kände inte till problemet, och jag fick bara en rekommendation att fabriksåterställa routern. Möjligen kan problemet bero på att det var en alltför stor disk jag använde. Eller att man var tvungen att starta om routern ganska ofta med den versionen av firmware. Jag valde i alla fall att flytta disken och använda den på ett annat sätt. Eftersom jag värderar mina foton ganska högt så fanns de sparade på en annan disk också, så jag har inte förlorat nåt, men jag litar inte längre på den routerns diskhantering och jag har inte provat att flytta tillbaka disken efter den senaste firmwareuppdateingen.

8 timmar sedan, Dan Altemyr sade:

Det går eventuellt att hitta en bruksanvisning genom att googla, men troligen gäller den i så fall med tillverkarens original-firmware och inte med Telias anpassningar, så det finns risk att den inte gäller fullt ut......

Ja, macen och windowsdatorn hittar hårddisken. Men windowsdatorn hittar den bara som en nätverksenhet och inte som en lagringsenhet. Macen hittar hårddisken som en lagringsenhet men den verkar kräva nått slags lösenord om man skall säkerhetskopiera till den ? 

Jag använder som sagt inte den anslutningsmöjligheten längre, och jag minns därför inte exakt hur det såg ut, men jag vill minnas att disken hamnade som en nivå under "\\technicolor". Eventuellt kan det vara känsligt med vilket filsystem disken har. Jag vill minnas att macen över lag inte gillar NTFS, som standard kan den bara läsa från en sån disk. Det lär finnas nåt exprerimentellt tillägg med många varningsflaggor man kan installera för att macen ska kunna skriva på disken.Min erfarenhet av macar är annars att man inte ska försöka koppla ihop dem med nånting annat än sånt som det står Apple på.

UPPDATERING:

Jag testade precis att peta i en tom USB-pinne på 4G NTFS-formaterad, och denfanns under \\TECNICOLOR\ i windows och var fullt skrivbar. Sen testade jag från en mac, och där dök den upp under "TECHNICOLOR" upp under "Delat" i findern. Fullt läs- och skrivbar. Inga lösenord. Du hade inte satt nåt skriv- eller lässkydd på disken innan den anslöts till routern?

On 11/21/2018 at 01:52, David Engström1313 sade:

Hej

Hur gör man för att på ett säkert sätt ansluta en hårddisk till TG799vac Xtream för att sen ha wifi åtkomst till den från windows/mac ?

Finns det någon bruksanvisning för TG799vac Xtream ? 

Tack ! 

har använt den men den är ren skräp.

den skriver över sparade filer med nya, så vill du samla saker så satsa på en nas

eller billig usb hdd.

ringer man dessutom telia så säger de att de inte stödjer detta.

är dock möjlig att köra den som dlna server men glöm ej att filen med ett namn

har någon annans fil i den.

22 timmar sedan, mjuk glass sade:

har använt den men den är ren skräp.

den skriver över sparade filer med nya, så vill du samla saker så satsa på en nas

eller billig usb hdd.

ringer man dessutom telia så säger de att de inte stödjer detta.

är dock möjlig att köra den som dlna server men glöm ej att filen med ett namn

har någon annans fil i den.

Jag har tyvärr ungefär samma erfarenhet av både funktionen och Telia-supportens syn på det hela. Men det var på en tidigare firmwareversion. Det finns ju en liten möjlighet att det kan fungera bättre nu.

Jag kanske stressade den lite extra i och med att jag dels anslöt en ganska stor disk (2TB) och dels anslöt två via en USB-splitter eftersom det var den konfigurationen jag hade innan jag hade "Telia Wifi Router Plus". Det såg bra ut i menyerna, och datorerna hittade båda diskarna, men jag upplevde som sagt liknande problem. Filer skrevs över med annat innehåll, och filer och hela kataloger som såg ut att ha blivit skrivna fanns inte där ifall man tog bort USB-disken och anslöt den igen eller direkt till en dator. 

22 timmar sedan, Mats A sade:

Gjorde bara nåt misslyckat försök att ansluta en usb-disk till den TG789 jag hade då för kanske 10 år sedan men det kändes inte praktiskt hur man kom åt den. Den tidens firmware var känslig för filformat minns jag, men om det nu bara var fat32 eller ntfs minns jag inte

Har den funnits så länge? Det var förvisso ett par år sedan jag experimenterade med detta, men inte så länge sen som 10 år. Tiden går fort dock, det är redan 38 år sen som nån tokfrans mördade John Lennon, så det kan kanske stämma. Jag har dock inte testat mera än det jag gjorde enligt mitt tidigare inlägg här efter firmwareuppgraderingen av routern.

Jag tyckte dock inte att det var krångligare att hitta disken via den routern än med nån annan med liknande stöd. Skriver man \\TECHNICOLOR\ i adressfältet i utforskaren så ser man vilka shares den delar ut. Man kan gå in på ett av dessa direkt eller "ansluta som nätverksenhet" och ge den en drive-bokstav, t.ex. T:

I macen var det nästan ännu lättare, disken finner man i sektionen "Delat" i Finder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu