P Axelsson

Huawei Y6 och Telia - varning

6 inlägg i detta ämne

Köpte en Huawei Y6 på Telia.se åt mitt barn

Hämtade ut den och installerade den (30 min)

När det står att telefonen är redo att lämnas över till mitt barn går det inte att skriva lösenordet - inget tangentbord dyker upp.

Åker 2 mil till närmast Telia-butik som konstaterar att det är ett fel och lämnar på service (4 mil, 1,5 tim inkl väntetid i butik)

Hämtar telefonen efter en vecka.(4 mil, 1 tim)

Installerar på nytt (30 min) - exakt samma fel inträffar .

Åker 2 mil till närmast Telia-butik som konstaterar att det är samma fel och att det verkligen är ett fel och skickar på service igen (4 mil, 1,5 tim inkl väntetid i butik)

Hämtar telefonen efetr en vecka (4 mil, 1 tim)

Installerar (30 min) - samma fel igen. DET GÅR INTE ATT KOMMA TILL KUNDSERVICE - EJ ÖPPET PÅ HELG.

Har hittlls lagt 3 veckro, 16 mil och 6,5 timmars fritid ¨på en telefon som inte funkar och kan ej kontakta Kundtjänst - inte ens på emial. Hur är detta möjligt?

9 timmar sedan, P Axelsson sade:

Köpte en Huawei Y6 på Telia.se åt mitt barn

Hämtade ut den och installerade den (30 min)

När det står att telefonen är redo att lämnas över till mitt barn går det inte att skriva lösenordet - inget tangentbord dyker upp.

Åker 2 mil till närmast Telia-butik som konstaterar att det är ett fel och lämnar på service (4 mil, 1,5 tim inkl väntetid i butik)

Hämtar telefonen efter en vecka.(4 mil, 1 tim)

Installerar på nytt (30 min) - exakt samma fel inträffar .

Åker 2 mil till närmast Telia-butik som konstaterar att det är samma fel och att det verkligen är ett fel och skickar på service igen (4 mil, 1,5 tim inkl väntetid i butik)

Hämtar telefonen efetr en vecka (4 mil, 1 tim)

Installerar (30 min) - samma fel igen. DET GÅR INTE ATT KOMMA TILL KUNDSERVICE - EJ ÖPPET PÅ HELG.

Har hittlls lagt 3 veckro, 16 mil och 6,5 timmars fritid ¨på en telefon som inte funkar och kan ej kontakta Kundtjänst - inte ens på emial. Hur är detta möjligt?

Kundtjänst har öppet på helger mellan 9-17. Dock enbart via chatt/uppringning. Gå in på www.telia.se/kontakt

Gällande din telefon har Telia tre försök på sig att åtgärda felet om jag inte missminner mig. Förutsatt att det är ett uppenbart fel. Kan de inte laga felet den tredje gången gör de väl en återbetalning eller ett byte till en ny telefon.

Det är klart att det är tråkigt att det tar upp din tid för att få felet åtgärdat. Vill du inte åka in till en Telia Butik kan du alltid skicka in telefonen via www.telia.se/reparation

On 2018-11-25 at 20:12, Johansson Fredrik sade:

Kundtjänst har öppet på helger mellan 9-17. Dock enbart via chatt/uppringning. Gå in på www.telia.se/kontakt

Gällande din telefon har Telia tre försök på sig att åtgärda felet om jag inte missminner mig. Förutsatt att det är ett uppenbart fel. Kan de inte laga felet den tredje gången gör de väl en återbetalning eller ett byte till en ny telefon.

Det är klart att det är tråkigt att det tar upp din tid för att få felet åtgärdat. Vill du inte åka in till en Telia Butik kan du alltid skicka in telefonen via www.telia.se/reparation

Man kan ju tycka att serviceenheten borde testa att reproducera felet innan den lämnas tillbaka till kunden.

A

Man kan ju fundera på om det verkligen är Telia det är fel på, det är ju inte Telia som tillverkar den där telefonen. Med ganska stor sannolikhet skulle jag tro att samma fel skulle uppstå på den där defekta telefonen ifall man satte in ett SIM-kort från Tele2, Tre eller Telenor i telefonen. Däremot borde den där serviceverkstaden som teliabutiken anlitar få sina fiskar varma. Man kan kanske vända sig direkt till Huawei i stället? Om det är tangentbordet som inte dyker upp på skärmen så skulle man, medan man "installerar" telefonen kanske passa på att ladda ned en annan tangentbordsapp, det finns flera att välja på på google play.

Nåja, konsumentköplagen eller vad den heter säger i alla fall att återförsäljaren är skyldig att ta tillbaka produkten och ersätta den med en ny likadan eller likvärdig ifall samma fel uppstår tre gånger som nämnts tidigare, så åker du tillbaks en vardag så bör du få med dig en ny telefon hem. Passa förresten på att testa telefonen redan i butiken innan du reser hem igen, så slipper du i alla fall den resan. 30 min eller vad det tog för att få igång telefonen är i alla fall kortare tid än 2 timmar som det tar att resa. Om du gör det tillsammans med nån personal i butiken kanske de kan se ifall du gör nåt systematiskt kapitalt fel för just den telefonmodellen eller hjälpa dig att ta dig ur den här låsningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu