Olof Edenstjärna

Arris 4302

8 inlägg i detta ämne

Hej’
Jag har Telia ”Triple Play” sedan 7-8 år. Allt har fungerat som det skall tills nu när systemet uppgraderades. Jag har två TV-apparater (Benämns som TV1 och TV2) och två boxar (Motorola 1904). För ett par veckor sedan fick vi en uppgradering från 10/10 till 100/ 100 och två nya boxar Yarris 4032, samt en ny Router. Är väl bara att byta ut dom gamla boxarna till de nya tänkte jag, men det fungerade bara på en i taget. Bytte boxarna från TV1 till TV2, men samma problem.
Ringde Telias support och fick gå igenom deras normala checklista genom att flytta kablar hit och dit. Ingen förbättring! Efter ca 1 timme gav hon upp och jag skulle få en tekniker efter ca 3 dagar. Den ringde på måndagen och jag fick flytta kablar igen, fram och tillbaka!. Efter ca 1 timme gav hon också upp och var säker på att den bredbandsswitchen (ZYXEL 10/100) jag har har mellan Routern och de bägge boxarna som var problemet.
Ok, jag köpte en 10 meters nätverkskabel och provade med varsin kabel från Routern till varsin box utan switch, (Arris 4302), men problemet kvarstår. Kopplade in de gamla boxarna igen och allt fungerar.
Ringde en kille som jobbar på Telia och han påstod att problemet inte är hos mig utan på Telia. Någon här som har upplevt något liknande med Arris 4302?

En möjlighet till problemet med de nya boxarna är att du bytte ut dem utan att först "logga ut" i de gamla boxarna, dvs plocka bort inloggningsuppgifterna för kontot i boxen. Boxarna ska sedan dessutom ha olika inloggningskoder inlagda, en för varje enskilt abonnemang. Somliga påstår att det fungerar med samma koder i flera boxar, men min erfarenhet är att det inte gör det. Jag hade tidigare en nätverksswitch mellan Telia-splittern och boxarna med efter att jag fått en ny Telia-router är TV-boxarna direktkopplade med varsin kabel. 

On ‎2018‎-‎11‎-‎29 at 16:37, Dan Altemyr sade:

En möjlighet till problemet med de nya boxarna är att du bytte ut dem utan att först "logga ut" i de gamla boxarna, dvs plocka bort inloggningsuppgifterna för kontot i boxen. Boxarna ska sedan dessutom ha olika inloggningskoder inlagda, en för varje enskilt abonnemang. Somliga påstår att det fungerar med samma koder i flera boxar, men min erfarenhet är att det inte gör det. Jag hade tidigare en nätverksswitch mellan Telia-splittern och boxarna med efter att jag fått en ny Telia-router är TV-boxarna direktkopplade med varsin kabel. 

Det du skriver låter sannolikt och jag skall prova detta efter helgen, både med splittern och utan. Från supporten blev jag ombedd att ta bort inloggningsuppgifterna på en av de inkopplade Yarris-puckarna och prova igen. Alltså, så skulle jag tagit bort uppgifterna tidigare när jag hade de gamla boxarna inkopplade. Jag återkommer med resultat efter helgen.     

On ‎2018‎-‎11‎-‎29 at 16:37, Dan Altemyr sade:

Nu har jag gjort så här:

(allt fungerar med den nuvarande uppkoppling)

TV1/Gamla box1, tagit bort koden

TV2/Gamla box 2, tagit bort koden

Tagit bort splittern och dragit nätverkskablar direkt till bägge boxarna.

TV1/Nya boxen (Arris4302) fungerar efter inloggning med koden.

TV2/Nya boxen (Arris 4302) kommer inte ens till inloggningen. (jag har 2 koder)

Byter boxarna från TV1 Till TV2 och det fungerar på TV1, men TV2 är fortfarande utan inloggningsmöjligheter.

Provar med att göra boxarna strömlösa under en minut och så även Routern. Fungerar fortfarande endast på TV1.

Kopplar tillbaka min gamla Box (inspelningsbar) på TV2 och det fungerar.

På det stora hela är jag nöjd, men någon förbättring har jag svårt att se. Och allt detta strulande bara för att byta boxar när det ändå inte fungerar? Nu har jag lösa nätverkskablar liggande på golvet istället för den proffsiga installationen som gjordes av Telia när vi fick denna utrustning. Det är något som inte stämmer?  

Hej Olof,

Eftersom det här en fråga som är återkommande så väljer jag att svara på detta ämnet och förhoppningsvis kan det hjälpa några googlande kunder att hitta hit ;)

Det låter som du har angett samma kodpar på bägge dina boxar, då uppstår problemet precis som du beskriver det. När du kontaktar vår support kan vi återställa koderna som då är helt fria i 30 dagar (du kan alltså använda samma kodpar på bägge boxarna) men efter 30 dagar slås spärren på igen.

Jag rekommenderar dig och andra som kanske hittar tråden att ta bort koderna på bägge boxarna (Meny --> Inställningar --> Systeminställningar och där välja "Ta bort användarkoder"). Boxen startas då om och efterfrågar en identifikations- och kontrollkod, dessa är unika och kan endast användas på en box. Logga sedan in på Mitt Telia på telia.se och välj din TV-tjänst, där kommer du se en identifikations- och kontrollkod för ditt huvudabonnemang och en uppsättning koder för ditt tvillingabonnemang. Du anger då det ena kodparet på en av boxarna och det andra kodparet på den andra boxen.

Samma princip gäller även om man har fler än två boxar.

Skulle det fortfarande inte fungera är ni alltid varmt välkomna att kontakta oss via PM på Facebook (www.facebook.com/telia) eller per telefon 90 200. Våra svarstider är dock generellt sett bättre på Facebook.

Önskar er alla en fantastiskt fin dag!

Med vänlig hälsning
Max Wik

Telia

Hej och tack för att du visar intresse i den här frågan.

I min förening fick vi ett s.k Triple Play för 6-7 år sedan. Telia eller någon av dess entreprenörer installerade detta och drog en snygg installation bakom golvlister etc. I denna installation ingick 2 st. boxar (Motorola VIP).  Installationen bestod av en Router och en (1) nätverkskabel fram till en nätverksswitch där det delades till bägge boxarna. Allt fungerade utan problem. Efter något år köpte jag en inspelningsbar box (Motorola) och fick då av Telias support en kod även för denna. Det har fungerat perfekt under alla år.

Nu, efter ca 6 år fick vi en uppgradering av vår utrustning. Ny Router och två nya boxar (Arris 4302). Jag fick genast igång en av dem men den andra ville inte vara med. (på Mitt Telia fanns bara koder för en box)

Ringde supporten och fick teckna ett tvillingabonnemang gratis, vilket jag förmodligen redan hade. Ok en ny kod för den andra boxen, men problemet kvarstår. Efter många om och men samt flyttande av kablar och boxar fram och tillbaka så antog supporten att det var nätverksswitchen som var problemet.

Jag tog bort den samt koderna och testade med att köra med två separata nätverkskablar till varsin box direkt från Routern. Första boxen fick kontakt och det gick att logga in. Den andra boxen kom inte ens till inloggningen.

Lät Arris 4302 vara kvar i första TV:n och kopplade in den gamla boxen (Motorola) på TV 2. Loggar in med koden och allt fungerar.

Så nu har jag en Arris 4302 på TV1 och en gammal Motorola på TV2 och det fungerar. Jag har inte samma koder på bägge utan använder de koder som finns på Mitt Telia. Jag har svårt att förstå varför nätverksswitchen skulle vara ett problem? Nu är den ju inte med längre, men med tanke på kabeldragningen så vill jag gärna ha den tillbaka.

Egentligen är jag ganska nöjd med nuvarande funktion, men jag antar att föreningen betalar och då skall det fungera?

För mig låter det som att du nog bör kontakta en teliatekniker på telefon eller chatt, för det här är nog svårt att lösa i en forumdiskussion. Men en sak som du kanske borde testa är att byta plats på TV-boxarna. Det finns ju en möjlighet att en av dem är trasig. I så fall är det också ett supportärende för att få en ny box. Jag förstår dockinte hur den hamla uppsättningen har kunnat fungera. Precis som @Max Wikså tydligt beskrev så måste man ha ett kodpar per box, även om det kanske under en kort tid fungerar på flera. Jag har för några år sedan till och med haft tre (!) motorola-boxat anslutna till Telia-routern, och de gick då genom en nätverksswitch som jag fick av Telia eftersom den dåvarande routerns gula uttag var det enda uttag som gick att använda till TV. I din beskrivning av utrustningen du fick installerad med kablar bakom lister  och allt ser jag ingenstans nånting om en nätverksswitch. Det kanske finns en sån, gömd nånstans, och det kanske är så enkelt att den nu har blivit strömlös.

Så länge som de gamla TV-boxarna inte har gått sönder så kan du förresten fortsätta att använda dem, under förutsättning att de harvarsitt kodpar förstås, de är bara lite långsammare och saknar en del funktioner som tillkommit i de nya.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu