Bengt-Åke Linder

Spam spam och åter spam

3 inlägg i detta ämne

Korta svaret är nej. Det är bara nån form av smart filtrering av inkommande e-post som fungerar, vilket många e-postprogram kan tillhandahålla, och som även finns i webmail. Risken med filtrering är förstås att något enstaka e-post som faktiskt skulle ha släppts förbi också fastnar.

Gäller det "halvspammiga" e-post, såna som kommer för att man blivit medlem i nån affärskedjas kundklubb eller svarat på nån idiotisk tävling eller enkät på Facebook och därmed gett ut sin e-postadress, och i de fall avsändarna är den de utger sig för att vara och seriöst vill att man ska köpa nåt av dem, så är chansen lite större att bli av med sån reklampost. Dels har många seriösa utskick nån sorts "unsubscribe"-knapp, som man kan klicka på trots att man inte upplever att man faktiskt har prenumererat på deras utskick. Men man kanske ska vara lite försiktig med att klicka på länkar, det kan ju vara falska länkar och ett sätt att bekräfta att e-postadressen finns och att någon läser det som kommer dit. Man kan också svara till avsändaren eller till typ "info@<avsändarns maildomän>" eller "abuse@ ..."  eller nåt liknande, hänvisa till GDPR, och kräva att få veta varifrån de fått mailadressen och att de snarast ska ta bort den från sina register och även till andra som de eventuellt har delat med sig adressen till, fortfarande med stöd av GDPR. Enligt GDPR. som gäller i hela EU är det olagligt att skicka direktriktad reklam eller "information" utan mottagarens uttryckliga samtycke, och mottagaren har också rätt att utan motivation med omedelbar verkan dra tillbaka ett tidigare sådant samtycke. "Samtycket" kan bestå av att man kryssat för en checkbox om att man vill ha fina erbjudanden när man köpt nåt på nätet eller att man registrerat sig på en sajt som kräver att man gör det eller att man klickat på t.ex. rutan som Facebook tvingar en att klicka i för att få fortsätta använda Facebook och som innebär att man lämnar över ägarskapet av allt material man lägger upp där till dem och dessutom godkänner att Facebook inte behöver ta hänsyn till nåra fjantiga EU-lagar som GDPR.

(Nä, jag använder inte Facebook. Jag har ett konto, men det var många år sen jag använde det. Jag behåller det för att ingen annan ska kunna registrera ett konto i mitt namn.)

1 timme sedan, Bengt-Åke Linder sade:

... eller måste man ta och säga upp Telia och ta en annan operatör och börja om. 

Är du beredd att ändra e-postadressen, och informera dina kontakter om en ny adress, så är det ju enklare att ändra adressen hos befintlig operatör. Då behåller du också den befintliga e-postlådan.

Oavsett om du byter e-postadress eller inte så skaffa en till som du använder då registreringar måste göras, som Dan skriver om, men där man inte är intresserad av någon fortsatt kontakt. Läcker en sådan adress ut till spammare så är det bara att ändra lite i den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu