Lennart Lilja

Spamfilter i emailen

5 inlägg i detta ämne

Tidigare kunde man välja att ha Telias spamfilter inkopplat med viss risk att en del korrekta email betraktades som spam och hamnade i Skräppost-mappen. Bra funktion tyckte jag. Nu verkar detta ha upphört. Allt skräp skickas vidare till mobil eller Outlook med tillägget "suspected spam". När och varför har detta ändrats? Eller är det jag som inte fattar hur man skall göra, nya krav på mig gammal pensionär?

On 2018-12-15 at 18:59, Lennart Lilja sade:

Tidigare kunde man välja att ha Telias spamfilter inkopplat med viss risk att en del korrekta email betraktades som spam och hamnade i Skräppost-mappen. Bra funktion tyckte jag. Nu verkar detta ha upphört. Allt skräp skickas vidare till mobil eller Outlook med tillägget "suspected spam". När och varför har detta ändrats? Eller är det jag som inte fattar hur man skall göra, nya krav på mig gammal pensionär?

Lennart det går att göra egna filter i Webmailens inställningar men tyvärr verkar de enbart appliceras på just Webmailen och inte ens mejlkonto. Problemet att läsa mejl i mobilen kvarstår alltså. Många skräpmejl verkar innehålla ens epostanvändare och då kan man enkelt filtrerar bort dessa t.ex. "Grattis Yogurt! Du har vunnit...". Ställ in att alla mejl vars ämne innehåller "Yogurt" ska kastas, fungerar i alla fall när epostadressen inte är samma som ens förnamn.

Synd jag inte såg Lennarts inlägg innan jag postade mitt eget i underavdelning "Övrigt -> Tilläggstjänster".

Upplever samma sak, går inte längre att låta mobilen hämta mejlen då det väller in skräppost, något har hänt med filtret för det är så uppenbart att det är skräppost.

Verkar heller inte hjälpa att i Webmailen rapportera mejl som just skräppost, mejlen med samma budskap fortsätter att fylla inkorgen.

Har under en månads tid fått närmare 400 skräpmejl och enbart 14% av dessa var av Telia markerade som [Suspected Spam].
Dyker alltså upp drygt 10 skräpmejl varje dag som plingar till i telefonen i tid och otid, kör numera enbart webmail av den anledningen.
Har haft epostadresser hos Telia i över 20år och aldrig varit med om denna omfattning. 

On 2018-12-15 at 20:38, hsd sade:

Det är ju bra , då slipper man gå in på webmailen för kontroll stup i ett, så ser man direkt vilka som är / är inte spam - lätt att rensa direkt

Hade nog inte ett enda mejl felaktigt hade klassificerat som spam, kanske inte så konstigt med tanke på att filtret knappt fångar någon skräppost. Visst, det blir jobbigt när den börjar plocka bort riktiga mejl som spam men numera väller det in uppenbart spam i inkorgen som också ger mer jobb, något jag slapp tidigare. 

Telias spamfilter - med eller utan den nya funktionen - är urdålig. Detta är en dialog jag försökte föra med Telia redan för något år sedan med ett ännu sämre resultat. Företaget vägrar att lyssna på kunderna och det hela slutade med att jag fick en skarp tillrättavisning av ansvarig chef som tyckte att "jag tog för mycket resurser i anspråk för ett litet bekymmer". Hur kul är det att som betalande kund känna sig lurad, och någon som bara är till besvär?

Håller f ö med om att det verkar saknas resurser på myndighetssidan som tar i det här problemet. Istället har man uppfunnit en marknad för KIVRA m fl.

Kan bara notera att intresset hos Telia verkar vara YTTERST BEGRÄNSAT att bidra till en lösning.

(Prova själv att söka i sökfältet med ordet "SPAM" i forumet. Där finns bevis nog för att Telia förmodligen är sämst av alla på att hantera SPAM.)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu