Yoghurt

Striktare spamfiltrering önskas

2 inlägg i detta ämne

Under hösten har skräpposten vält in i min inkorg, så till den grad att jag slutat hämta epost med mobilen eftersom det kommer mer spam än riktiga mejl.
Noterade dessutom att få av mejlen klassificeras som [Suspected Spam]. 

Har därför under en månads tid läst mejl via Webmail och där manuellt markerat och rapporterat skräppost.
När det nu gått en månad kan jag göra följande summering:

• 390st skräpmejl under en månads tid (17 nov - 17 dec)
  • 55st automatiskt klassificerade som [Suspected Spam]
  • 335st tog sig igenom filtret d.v.s. mer än 10st om dagen
  • Telias filter fångade alltså 14% av den skräppost jag fick

Även passat på att lägga in egna filter, verkar dock som att filtret enbart fungerar om man läser via webmail?

Skulle det gå att införa en striktare sortering av skräppost, kanske en valfri inställning för de som vill slippa det mesta i skräppostväg?

Vet inte hur det är idag men jag tolkar det som att dessa manuella filter man gör i webmailen enbart fungerar när man läser epost via webmail?
Om så är fallet, skulle det gå att införa att ens manuella filtreringen via webmailen också slår igenom på all hämtning av epost, så att hänsyn tags till ens filterinställningar trots att man hämtar via mobilen?
Annars inte så stor mening med att lägga in egna filter, i alla fall om man fortsättningsvis vill kunna hämta mejl via mobilen på ett bra sätt.

Har nog haft samma mejladress i 20år och aldrig varit med om maken tidigare.

Nu är ju detta ett forum där kunder kan hjälpa varandra så det är inte ett bra sätt att föra fram förslag på ändringar.

Men det låter som att din mejladress har blivit känd när någon webbplats har blivit hackad och då hamnat på någon lista med mejladresser för försäljning till spammare.

En möjlighet för dig är att vidarebefordra alla mejl till Gmail eller Outlook.com för Google och Microsoft verkar vara bättre på att sortera bort skräppost. Här är Googles beskrivning av hur man får Gmail att hämta alla mejl som kommer till någon annans, t ex Telias, mejlserver till en gmail-adress: https://support.google.com/mail/answer/21289?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=sv

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu