Daniela Vukelic

Jag vill slippa sladden!

5 inlägg i detta ämne

Detta är nog en dum fråga... 

Jo så här är det ...Jag vill inte ha en lång nätverkskabel från tv boxen till routern! Den går över hela golvet ....finns det något man kan köpa nån sorts grej så att kabeln inte behöver gå in i tv boxen och modemet? Finns en produkt här på Telia som heter  AirTies Premium Wifi kostat 1600 ca ....Är detta något man kan använda? Ja ni hajar! 😁 

God jul!!

Visst kan diverse trådlösa TV-kopplingar fungera, bl a Telia säljer ju sin version men ska du bli nöjd och slippa hack i bild och ljud så är kabel att föredra. Själv har jag tråcklat fram en 25 m nätverkskabel (cat6) från routern i arbetsrummet på övervåningen via en trappa, genom en gipsvägg och längs väggarna i vardagsrummet fram till TV-boxen. Överbliven kabel göms bakom en bokhylla. Tog några timmar att bl a skruva bort en tröskel för att dra kabeln under, sen borra sig genom väggen och lite spackel och målning på det men det fungerar perfekt utan störningar, och billigt! 

God Jul! 😄🎉🎄❄️☃️

Ja, kabel är helt klart att föredra. Jag har gjort det där ett par gånger också, och även kämpat mig igenom ett par betongväggar av skyddsrumsklass. Några tips för att göra det enklare:

• Skaffa ett klämverktyg för RJ45-kontakter. Man kan då klippa av kabeln i lagom längd och slipper ha en extra slinga liggandes nånstans som samlar damm, och det krävs dessutom ett aningen mindre hål att trä kabeln igenom när den ska gå igenom väggar.
  • Passage genom dörrar brukar gå enkelt ifall man tar bort dörrfodret på vardera sidan. Har man tur är det lite luft mellan dörrkarm och vägg. 
  • För håltagning krävs en bra borrmaskin, helst en borrhammare ifall man ska igenom betong.
  • Använd kabelkanaler, en slags u-formad plastskena med tillhörande lock, att lägga kabeln i (finns på alla byggvaruhus). Det blir snyggare än att spika fast kabeln och dessutom är det mindre risk att skada kabeln med en kabelspik eller ett hammarslag. De finns i olika dimensioner och de större kan rymma flera kablar. 
  • Lägg kabeln i taket precis under taklisten. Då blir vägen kortare än om man ska runda varenda dörr på vägen.

Jag har även hört om nån som fräst ett "dike" i väggen med en överhandsfräs och lagt i kabeln i, och därefter spacklat igen. Osynlig kabel förvisso, men det kan bli tråkiga överraskningar nästa gång man renoverar.

I nyare bostäder brukar det bli vanligt att det ligger nätverkskabel fördraget i väggarna, precis som elen, och i riktigt lyxiga fall går alla ledningar till en nätverkscentral nånstans i bostaden där man själv kan patcha ihop vilka uttag som ska gå till vilket. 

Om det där med att göra genomförningar genom väggar etc kanske det kan funka med en riktigt lång sladd som man kan hitta någon väg att dra så man slipper gå genom vägg. Funkar i alla fall ofta rätt bra om det inte är någon dörr som ska öppnas/stängas. Har själv en antennkabel som jag drog en "omväg" så den hamnade osynligt bakom möbler i stort sett hela vägen istället för att ta en närmare väg förbi en dörr (jag har utanpåliggande el som redan ligger runt den dörren så jag ville inte lägga en sladd till där).
(Lite småknöligt att dra fram allt och spika klämmorna, men lika bra att göra det med en gång. Annars är det lätt att det inte blir gjort.)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu