Karin Bydler Evjen

Många sms till Storbritannien på min faktura

8 inlägg i detta ämne

Jag har krävts på betalning för olika antal sms till nr 00447786205094 sedan en ganska lång tid tillbaka. Jag har ringt Telia och frågat vad det handlar om, jag har frågat folk på Digital Inn m fl ställen. Ingen kan förklara, ingen kan ta bort detta. Varje gång kostar det mig 1:20 per sms. Jag är så trött på att betala för något jag aldrig gjort/utnyttjat, och små summor blir stora vid upprepning. Var snäll och se till att jag slipper dessa irriterande poster!!

Trodde att jag skulle slippa det här när jag köpte ny iPhone, men icke! Hör av er asap, tack!

Hälsningar från Karin

Först, bara för att klargöra. Detta är ett forum för kunder till kunder. Alltså, Telia kommer troligtvis inte se ditt meddelande och besvara det här.

Det kanske är lika bra det, jag tror nämligen inte Telias support kan hjälpa till med detta. Apples support däremot, har troligtvis en bra förklaring. Jag läste igenom detta forum och hittade ett tidigare inlägg där @bsj skickade en länk som kan vara intressant för dig att läsa. Du kan kolla in det inlägget här nedan genom att klicka på den lila text rubriken.

Detta är något som har med Apple att göra. Det bästa du kan göra är att felsöka via dem för att hitta en lösning. Det Telia kan hjälpa dig med är mest troligtvis att blockera ditt abonnemang för utlands sms/samtal. Det är nog inte det du är ute efter dock, antar jag.

Det är lite konstigt det här. Jag ringde till Apple för att höra vad denna summa 1,50 va för som jag blivit debiterad. Fick då till svar, att han inte visste nåt om detta. Blev bedd om att kontakta Telia sin kundtjänst för fakturafrågor. Då killen hade kollat lite runt fick jag veta, som tidigare omnämnd av andra användare att det var en engångsavgift för aktivering av iMessage och FaceTime.

Det konstiga är, att jag aldrig förr har behövt betala för att aktivera dessa två appar på min iPhone X, och enligt Apple, är det leverantören, i detta fall Telia som själv bestämmer om dom ska ta ut en avgift, vilket inte sägs vid beställning av mobilabonnemang. Så ja, lite missvisande kan jag tycka.

Vaddå aktivera FaceTime och Messenger? Engångsavgift? 

Jag gör ingenting med dessa appar utom att svara på Messenger-meddelanden. FaceTime använder jag aldrig. Kan det vara iCloud? En ruta kommer upp på displayen med jämna mellanrum: "Din operatör tar eventuellt ut en avgift för de SMS som används till att aktivera iCloud." Jag använder inte – såvitt jag förstår –iCloud för meddelanden. 

Någon skrev att Apple är duktiga på att hitta nya (?) avgifter för olika saker. Faktum är att fenomenet har dykt upp den senaste tiden! När jag kollade mina Telia-fakturor såg jag dessa poster, kontaktade både Telia och Apple men ingen hade någonsin hört talas om sådana sms till Storbritannien, vilket jag tycker är mycket märkligt.

Tacksam för fler svar!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu