Per Ekblom

TG799vn v2 konstig efter uppdatering?

9 inlägg i detta ämne

Jag loggar inte så ofta in på Routern och den ser ut att vara uppdaterad.

Mitt problem är att jag har 3 WAN/Services installerade. Mycket viktiga för mina funktioner. Nu ser jag bara 2 av dem och den tredje, viktigare av dem, en vidarekoppling av port 80 syns inte. Nu vågar jag inte göra något. Tänkte skapa en till men är rädd för att den befintliga blir förstörd. Gör den det förstörs hela mitt hemnät med byggda styrningar.

Hittar inge enkelt sätt att ställa frågan direkt till supporten. Finns bara fasta val som inte platsar.

1. Varför kan jag inte se denna? Finns den under någon annan meny.

2. Varför i H-e har den försvunnit?

Ulf, hur gick det med dina övriga inställningar som DHCP och andra öppnade portar. Blev de kvar eller fick du göra om allt?

Jag vågar inte göra det för om det försvinner helt så tappar jag funktioner både intern och externt. Temperaturstyrningar, SSH kopplingar, databasåtkomster m.m. Det påverkar alltså inte bara mig internt utan externa hemsidor. Därför är det så irriterande. Kan ta mig timmar att ordna upp om det måste göras på nytt sätt.

Får se om jag skall göra någon förbikoppling genom enheten och sätta en egen bakom. När de nu verkar vara inne och pilla i den. Känns osäkert.

Inte nog med att min router beter sig. Telias hemsida gjorde att trotts att jag loggade in med Bank-ID var jag både inloggad och inte samtidigt. Kunde inte skriva i forum eller komma rätt utan att jag fick byta e-post och användarnamn. Hemsidan känns besvärlig. Den verkar försöka se till att man inte ska kunna ställa krångliga frågor. phu......

Hemma hos mig fungerar en sådan port forwarding, med smma routermodell och samma programversion, dvs senaste, så det troliga är att porten redan är upptagen. Om två forwarding-kommandon kom med men inte det tredje så är det möjligt att nånting gick lite fel vid uppdateringen. Prova fabriksåterställning och om inte det hjälper, kontakta Teliasupporten och be dem skicka ut en ny uppdatering till routern.

Kolla förresten att det inte är porten i datorn i stället för routern som krånglar. Med nån uppdatering Microsoft gjorde för ett bra tag sedan så minns jag att operativsystemet lade in en tjänst som använde sig av port 80 och därmed kunde man inte använda den till sin webbserver. Det var nånting med remote support tror jag och man var tvungen att ta bort den tjänsten ifall man själv ville använda port 80. Ett alternativ är att man låter webbservern använda en annan port, som man sedan forwardar till port 80 externt i routern. 

12 timmar sedan, PerEkblom sade:

Ulf, hur gick det med dina övriga inställningar som DHCP och andra öppnade portar. Blev de kvar eller fick du göra om allt?

Jag vågar inte göra det för om det försvinner helt så tappar jag funktioner både intern och externt. Temperaturstyrningar, SSH kopplingar, databasåtkomster m.m. Det påverkar alltså inte bara mig internt utan externa hemsidor. Därför är det så irriterande. Kan ta mig timmar att ordna upp om det måste göras på nytt sätt.

Får se om jag skall göra någon förbikoppling genom enheten och sätta en egen bakom. När de nu verkar vara inne och pilla i den. Känns osäkert.

Inte nog med att min router beter sig. Telias hemsida gjorde att trotts att jag loggade in med Bank-ID var jag både inloggad och inte samtidigt. Kunde inte skriva i forum eller komma rätt utan att jag fick byta e-post och användarnamn. Hemsidan känns besvärlig. Den verkar försöka se till att man inte ska kunna ställa krångliga frågor. phu......

Telia hade en uppdatering av hemsidan i går kväll, kan ha varit orsaken till Ditt problem

Per, jo den börjar från om "scratch" men den fick faktiskt tillbaka sin externa IP adress. Några av klienterna i nätet fick ny IP adress pga ny DHCP tabell. Samtliga portforwardingar försvann också... I mitt fall var det dock ganska enkla inställningar. Den kraschade dock efter ca 5 min men det åtgärdades med en "powercycling" och sen har den gått bra.

Tycker att efter de senaste uppdateringarna så är den mycket lätt konfigurerad och stabil till skillnad från tidigare då det verkligen inte var enkelt att få till det...

Lycka till...

Tack för alla svar. Skall försöka svara i klump

hsd: Telias uppdatering av hemsida kanske förklarade problemen. Hoppas det var det.

Dan: Det är inte datorn. Portforwardingen är till två olika Raspberry PI alla funkar men bara 2/3 syns och jag skulle lägga till en fjärde. Typiskt MS att frångå standarder och hitta på egna. :P

mrknowitall: Det blir ny egen router så fort jag får fiber här ute på landsbygden. En som jag helt sköter själv. Då vet jag när jag uppdaterar den. Och det finns ingen bakväg in!

Ulf: Har fast IP på det mesta men det gör att även DHCPn måste justeras till nytt område. Lägg till att jag har ytterligare en router som kommer från ett subbnät. Min externa IP lägger jag upp på en DNS, den kan jag peka om. Tack för info vad som hände.

Jag kan konstatera efter detta att jag nu måste göra en total återställning och då konfigurera upp alla mina justeringar manuellt. Tråkigt och frustrerande. Skall se om det går att exportera konfigurering.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu