Johan Sandberg2

fjärrstyra min router

7 inlägg i detta ämne

Hej,

Har enkel utmaning för er som kan sånt här.   Jag vill kunna komma åt gränssnittet för min Telia router även när jag inte är uppkopplad till mitt eget nätverk.

De på Teliasupporten svarar bara konstigt.  Jag behöver inga DNS eller liknande.  Bara så att jag var som helst ifrån kan skriva i en IP-adress och en port och komma till startsidan för min router... det kan väl inte vara så svårt ?

Hur skall jag gå tillväga ?

tack på förhand.

Med vänlig hälsning Johan

Nja, det är nog inte så lätt ändå. En del routrar har en option för fjärradministration, vilket medger inloggning till routern från WAN-sidan, men detta är såvitt jag vet inte tillgängligt direkt i Telia-routern. Man kan dock trixa lite för att få det att fungera, även om det oftast inte är att rekommendera att öppna upp access till routern från internet, eftersom säjkerheten endast består av ett lösenord som troligtvis går att knäcka ganska enkelt för en erfaren hackare.

Jag har inte testat nedanstående själv på länge, men principen bör gälla:

• En variant är att du gör en port forward av en godtycklig port, t.ex.12345  till port 80 på 192.168.1.1. Du bör då kunna komma åt din router med <din routers externa IP-adress>:12345/ från vilken dator som helst på internet. Routerns externa IP-adress är den som Telia för tillfället gett din router, och den kan variera. Man kan använda en DNS-tjänst, som no-ip eller dyndns där man registrerar sin webbsajt och routern registrerar sin IP-adress hos varje gång den startar om.

• En annan variant, inte heller att rekommendera, är att man gör en portöppning för RDP till någon dator man har på det egna nätet. Man kan sedan göra en fjärrskrivbordsinloggning till den datorn enligt samma princip som ovan, och i den fjärrskrivbordssessionen starta en webbläsare och logga in på routern.

Nackdelen med alla de här öppningarna är att man garanterat kommer att få en massa intrångsförsök av entusiastiska hackare. Det finns dessutom speciella robotar som ständigt skannar av internet och söker efter datorer att försöka logga in på. Vad de sedan gör ifall de lyckas vet man inte, antingen var det bara på kul, eller så gör de nåt som inte är så bra för den som äger datorn. Långa och krångliga lösenord, annat användarnamn än "Admin" och icke-standardiserade portnummer kan minska, men inte eliminera, risken för att de lyckas.

16 timmar sedan, Mats A sade:

Telia kommer ju in utifrån men dom har nån hemlig super-användare för det dom kan behöva göra.... 

Och de verkar har bra mycket mera möjligheter att göra ändringar och ladda om programvara etc. än vad som finns tillgängligt i "vårt" administratörsgränssnitt, så det är inte ens självklart att de går in i routern över port 80 på http. Det kan vara något annat protokoll som firmwaren i routern lyssnar på eller åtminstone en annan port. Möjligheten finns uppenbarligen men jag tvivlar på att den är tillgänglig för utomstående.

22 timmar sedan, Johan Sandberg2 sade:

Ni e grymma. Tack för svar.

kan man ställa in så att det bara är ett visst anropande IP som kan komma åt routerns externa IP och porten jag väljer?

Inte vad jag känner till. Det är därför det är viktigt att använda ett riktigt krångligt och svårgissat lösenord och det är också därför som jag egentligen avråder från hela denna idén, eftersom lösenordet är det enda skyddet du har mot obehörigt intrång. Ett sätt att skydda sig lite mera är att inte föra forward av den externa porten 80 utan nån helt annan "hemlig" port till routerns port 80, t.ex. http://din.externa.ip.adress:123456 -> 192.168.1.1:80

Lättast är om du har möjlighet att sätta up en VPN server internt? Då kommer du åt hela nätverket utifrån som om du vore hemma från vilken enhet som helst som klarar av att ha en VPN client (iphone, android, laptop etc etc)  och behöver enbart öppna 1 port i routern. Att tillåta extern åtkomst direkt till telias modem är inte säkert och avrådes. Kan du något om linux så kolla upp openVPN AS (finns säkert nån variant för windows), jag kör det och det funkar klockrent för att komma åt allt i hemmet

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu