PerraH83

Porrfilter

5 inlägg i detta ämne

Hej!

Vi har en son som går i en lite stökig klass där han får lära sig många ord, då han är i en känslig ålder för detta så pratade vi om att blockera vissa saker men nackdelen är då att vi är en teknikfamilj..

Han kommer åt internet på 2 tv apparater, 3 datorer, 2 surfplattor och sin egen telefon.

Går det att lägga in något filter på telias router som ingick i huset som hindrar porrsidor att visas i nätverket? Det är en thomson

Det är väl inte bara "vuxensidor" man ska spärra utan även sådant som är direkt olagligt eller olämpligt, t.ex. IS-värvning, häleriverksamhet, droghandel, fildelning, etc. Jag kommer inte ihåg om det finns någon filterfunktion i Teliaroutern, men jag minns att nån gammal Netgear-router jag hade förut hade en sån funktion, så en variant är att brygga Telia-routern och ställa dit en sån. Men oavsett ifall det går att lägga in en filtrering på antingen sitenamn eller IP-adresser så är det tyvärr alldeles för lätt att kringgå sådana spärrar genom att utnyttja kända tekniker, t.ex.  rena proxytjänster eller  VPN-tjänster, (populärt i vissa länder där internet är censurerat) så jag är lite tveksam till ifall det är värt besväret.

16 timmar sedan, Mats A sade:

Har nog sagt detta i andra trådar för många år sen, men vi pratade öppet med våra  barn när dom var små. Internets möjligheter, faror, mörka hörn och liknande. Behövde aldrig några påtvingade spärrar. Nu är dom 25+ och väldigt observanta på informationsflödet omkring oss varje dag...

Instämmer helt. Frihet under ansvar.

Hej,

kolla upp Opendns.
Jag använde det tidigare för att filtrera bort visst innehåll. 

I routern under kategorin Parental Control fyller du i DNS Server under DNS Server Filtering .
Opendns´s namnservers är 208.67.222.222, 208.67.220.220

När det är gjort administreras själva filtreringen från ditt konto hos OpenDns.
Alla enheter i nätverket blir påverkade av filtreringen.

I routern:

Skärmklipp.PNG

Opendns administrationsgränssnitt:

Skärmklipp1.PNG

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu