Monica Höckert

Flytta Telia e-post till gmail?

9 inlägg i detta ämne

Telia kan inte leverera bredband via fibern på vår nya adress ( Telia vill inte ha avtal med IP Only! ) , så tyvärr måste jag säga upp avtalet med Telia.

Det innebär att jag inte kan ha kvar min e-postadress. Har försökt exportera e-posten till gmail, men det går bara att få med Inkorgen.

Eftersom jag har byggt upp ett ganska stort mappsystem så hjälper det mig inte. Har gjort vad jag kan för att hitta en lösning, pratat med Telia, googlat m.m, men hittar ingen lösning. 

Tips och trix emottages tacksamt!

14 timmar sedan, Monica Höckert sade:

Telia kan inte leverera bredband via fibern på vår nya adress ( Telia vill inte ha avtal med IP Only! ) , så tyvärr måste jag säga upp avtalet med Telia.

Det innebär att jag inte kan ha kvar min e-postadress. Har försökt exportera e-posten till gmail, men det går bara att få med Inkorgen.

Eftersom jag har byggt upp ett ganska stort mappsystem så hjälper det mig inte. Har gjort vad jag kan för att hitta en lösning, pratat med Telia, googlat m.m, men hittar ingen lösning.

Som hsd föreslår, har du ett mobilabonnemang där e-postlådor ingår kan du flytta din låda och e-postadress dit. Alternativt skaffa ett abonnemang, ifall du tycker det är viktigt att behålla en känd e-postadress. Kontroll och hantering av e-postadresser gör du på "Mitt Telia".

Flyttar man en e-postadress till ett annat abonnemang blir det en ny e-postlåda för adressen, och man får då också flytta e-post från den gamla till den nya e-postlådan. Detta om man hanterar e-posten direkt på e-postservern, med t ex webbmejl eller protokollet IMAP i ett e-postprogram.

Hämtar man e-posten till datorn, med POP, finns ingen e-post på Telias server som behöver flyttas. Den situationen stämmer med det Asawid beskriver.

Hur du flyttar e-post mellan e-postlådor beror på om du hanterar den via webbmejl, eller POP eller IMAP i ett e-postprogram. Hämtar du med POP, behöver du inte flytta befintlig e-post. Den har du redan i datorn, så det räcker med att stänga av hämtningen ifall du byter till Gmail. Knyter du e-postadressen till ett annat abonnemang hos Telia behöver du ändra e-postprogrammets kontoinformation med nya e-postlådans lösenord. Såvida du inte ändrar till befintligt lösenord (i webbmejlen). Och ändra u-nummer, ifall det är u-numret du använder som användarnamn.

Hanterar du e-posten med IMAP, och skaffar en ny e-postlåda hos Telia eller byter till Gmail, så kan du flytta mellan olika e-postmappar i ett e-postprogram. Det behövs ingen export eller import. Hämtning med POP gör att ändring av e-postlåda hos operatören fortfarande kan hämta till samma Inkorg i e-postprogrammet. Hanterar man e-posten med IMAP så får man olika Inkorgar (inkl övriga mappar) i e-postprogrammet, och mejl kan flyttas mellan mapparna med "Dra och släpp". Motsvarande gäller i fall du hanterar en Gmailadress via ett e-postprogram och IMAP.

Mycket information blev det, och inte så strukturerat (och kanske fel i hastigheten). ;) Men det ger förhoppningsvis några idéer, som du kan återkomma om.

(redigerade)

2 timmar sedan, hsd sade:

Det behövs inga ändringar, bara Telia knyter dina nuvarande e-postadresser (som nu är knutna till bredbandet) till ett mobilabonnemang (befintligt eller nytt)

Är du riktigt säker på det? Och hur skulle det i så fall fungera?

Det blir ju en ny e-postlåda, e-postlådorna hör ihop med abonnemangen. Avslutas ett abonnemang försvinner e-postlådan och dess innehåll. En e-postadress är bara en adress som talar om vart mejlet ska ta vägen. Kan väl lite jämföras med vanliga brevlådor och adresser så att brevbärarna vet vart de ska ta vägen med breven.

En möjlighet skulle vara att Telia också hjälper till med flyttningen av e-post från en e-postlåda till en annan (om man hanterar e-posten direkt på Telias server). Men ska inga ändringar behöva göras måste Telia sätta samma lösenord på den nya e-postlådan, och samma u-nummer (för de som använder u-numret som användarnamn). Telia känner rimligtvis inte till lösenorden. Och samma u-nummer kan de inte använda, såvida de inte samtidigt raderar den befintliga e-postlådan. Men det verkar inte rimligt, den har man ju rätt att ha kvar så länge det abonnemanget inte avslutats.

E-postlådan är det centrala. E-postadressen kan ändras för en befintlig e-postlåda, om man så önskar. Skickar någon sedan e-post till den tidigare adressen så får avsändaren meddelande om att adressen inte existerar (såvida ingen annan börjat använda den). Och mejl till den ändrade e-postadressen hamnar i den befintliga e-postlådan.

Se guiden i min andra länk (i förra inlägget), där beskriver Telia hur mejl behöver hanteras för att flyttas till ett nytt abonnemang (d v s en annan e-postlåda, även om den sen får samma e-postadress som e-postlådan i det tidigare abonnemanget).

Förklara gärna hur du menar att det du påstår kan fungera.

-------------
Tillägg:
Reservation för att u-nummer inte längre används, ser inte längre u-numret på Mitt Telia eller inloggad i webbmejlen. Men det borde i så fall inte ändra det beskrivna, tycker jag.
Redigerad av Christer S
Tillägg
7 timmar sedan, hsd sade:

Ingenting händer med själva e-posten, det som sker är att man flyttar tillhörigheten till mobilabonnemanget

Ja, jag är riktigt säker då detta utfördes för mig då jag inte skulle ha bredbandet från Telia (provade boxer :(, är numera tillbaka till Telia då det fungerar bättre:D)

Okej, då är det något som kundtjänsten har möjlighet att ordna med, om man ringer dit.

Guiderna beskriver ju det jag tidigare kommenterat, och jag har inte sett något tips från Telia om att ringa kundtjänsten för att få "flytten" ordnad på ett enklare sätt. Jag har heller inte sett någon "flytta enkelt-funktion" på Mitt Telia, som bara flyttar tillhörigheten till ett annat abonnemang (förutsatt att man där har minst två samtidigt som ger tillgång till e-postlådor).

Det blir alltså ett lotteri, om man ringer till kundtjänsten och får den här hjälpen eller om man gör som guiderna beskriver.

Eventuellt kan det vara så att Telia genom år av utveckling har abonnemang i olika system. Har man då abonnemangen man flyttar från och till i samma system så räcker det med att flytta e-postlådornas tillhörighet mellan abonnemangen. Gör de inte det så kanske det trots allt krävs den hantering som Telias guider beskriver. Bara en kommentar så att ingen som läser tråden sen blir besviken ifall hens flyttning inte kan göras så enkelt ens av kundtjänsten. ;)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu