hsd

Dual sim

5 inlägg i detta ämne

Hur fungerar det med dubbla simkort

är båda korten aktiva hela tiden, så att samtal & sms kommer från båda abonnemangen och visas det vilket innan man svarar

när man ringer ut, sms:ar eller surfar väljer man abonnemang innan eller är det ena aktivt tilla man växlar

Om någon ringer på abonnemang 2 när man har pågående samtal på abonnemang1 ,var sker då

eller är det lättare med 2 telefoner

Det föga tillfredsställande svare är "de beror på". De är alltså lie olika på olika mobiler. I allmänhet är båda SIM-korten "alltid redo" för att ta emot samtal/SMS. Hur enkelt det är att abgöra vilket SIM-kort det ringer till beror väldigt mycket på mobilmodell. Det syns på någt vis på alla, men på en del behöver man nästan ha förstoringsglas, på andra syns det bra (kan .ex. finnas möjlighet att lägga in olika bakgrundsfärg för de båda korten). På en del kan man också lägga in så det blir olika signal beroende på vilket kort det ringer till. Vad som händer när man redan har samtal igång beror (som flera andra saker) på mobilen. 

När man ringer/SMS:ar ut kan man i allmänhet ställa in så att ett av SIM-korten är förvalt per automatik när man trycker ring/skicka om man vill det, men vill man använda det andra kan man göra det också med en extra tryckning. Eller så kan man (i allmänhet) ställa in så att man får frågan varje gångaman ringer. fta kan man också i sin adressbok välja att kontakten ska höra ihop med ett av korten. 

Länken som @Mats A gav verkar för övrigt riktigt bra.

Anledningen till att man vill ha dubbla simkort i samma telefon kan vara många. Ett skäl kan vara olika operatörer som har olika bra täckning på olika platser, eller ett utländkst abonnemang ifall man pendlar ofta, eller, som jag tror vanligast, ett jobbnummer och ett privat. Jag är ganska restriktiv med att dela ut eller publicera mitt privata nummer i jobbsammanhang, eftersom jag anser att jag ska vara ledig när jag inte arbetar eller har semester. Jag kör med två tlefoner, och stänger av jobbluren när jag inte arbetar. Skulle det vara nåt riktigt akut så går det att hitta mitt privata nummer på hitta.se, men just att det inte finns publicerat på jobbet så är det en slags markering.

Förutom att ha två olika nummer så finns det andra aspekter med att skilja på en privat lur och en jobblur, speciellt säkerhetsaspekter. Jobbrelaterad information som emottagna filer och faktiskt även jobbmail och adressbok kan innehålla känslig information som även kan vara företagshemligheter. Anslutningen via VPN till företagets interna nätverk måste också hantera med försiktighet. Många arbetsgivare (bland annat min) kräver att telefonen är krypterad och har det högsta säkerhetsläget med antingen biometrisk inloggning eller med låga lösenord. Det är en säkerhet som åtminstone jag anser obekväm och onödig för en privat telefon, även om man kan ha BankId och kontouppgifter och sparade lösenord i webbläsaren och liknande på sin privata lur som också är känslig information, men på ett annat sätt. All information man har i sin privata telefon kanske man inte heller vill att arbetsgivaren ska ha möjlighet att komma åt i telefonen. Bara en sån sak som webbläsarhistoriken kanske man vill separera mellan jobb och privat. Fast det finns förstås alldeles för många människor som inte kan skilja på jobb och privatliv. De googlar och handlar på webbutiker och köper teaterbiljjer under arbetstid och sitter och diskuterar projektprogress med projektliedaren under andra akten i teaterföreställningen på kvällen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu