Mikael Forslund

Telia TV-box och meshnät

5 inlägg i detta ämne

Jag har VDSL 60Mbit/s, och en TG799VAC router.
Till TV-bänken kör jag en PowerLine av senare modell, med en layer 3-switch (Gibabit) som delar ut kabelanslutning till enheterna där.
-Samsung TV
-Arris 4302
-XBox One S

Alla enheter i TV-bänken, inklusive Netflix via TV:n i 4K fungerar helt utan lagg och frysningar. Men TV-boxen går uruselt, helt omöjlig att använda. Har bytt ut den gamla hårddiskförsedda boxen mot en Arris 4302, utan skillnad. Drar man en TP-kabel direkt efter golvet till TV-boxen så blir frysningarna färre, men inte helt borta.

Jag känner till problematiken med VLAN och IPTV, men denna konfig har fungerat med exakt samma prylar tidigare i ett annat boende.

Tänkte då bita i det sura äpplet och sätta dit Airties, men innan jag gör det... Fungerar det med t ex ASUS Lyra Mesh, känner mig lindrigt intresserad av att köpa på mig Airties eller nåt annat om problemet kvarstår. Då byter jag hellre leverantör av TV-tjänsten.

Någon som har testat att använda andra Mesh-prylar för Arrisboxarna? Eller har annan bra input?
Telia själva säger att de vill skicka ut en tekniker för att felsöka, men det ger rimligen ingenting annat än en kostnad för mig...

Tack på förhand!

Telias digitaltv använder till största delen multicast vilket är en synnerligen kombination tillsammans med wifi eller powerline som är en fast version av wifi. Multicast är inte tillåtande till störningar vilket vanlig streaming som tex Netflix alltså klarar. Streaming klarar störningar och omsändning bättre. Det är just därför inte boxarna funkar över wifi. Airties använder inte wifi och funkar säkert bättre. Kabel är bättre 100 fall av 100. Viss video går över unicast vilket gör att om man tex ser om ett program eller kör time shift så kan det fungera bättre. 

Härligt haha! Alltid roligt att hjälpa till. Det finns bra forum på Swedroid och Sweclockers om Telias tjänster, och där får du ännu bättre svar. Jag hänger där me dunder annat namn :-)

Du får återkomma när du testat Airties så vi får höra hur bra det fungerat. Jag kör själv på Airties hemma och deär bra, men just nu använder jag inte digital-TV. Tror du har rätt att prova alla produkter på öppet köp från Telia, så det kan ju vara en ide att kolla innan så du inte lägger pengar i onödan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu