elisek

Forumet 2.0 är på G!

12 inlägg i detta ämne

Det ser väl bra ut. Jag gillar att informationen om vad forumet har för funktion har kommit med i dialogen för att skapa en ny tråd, (sista bilden i inlägget). En ytterligare förbättring med den dialogen skulle kunna vara att när man klickar på skicka-knappen så sker automatiskt en sökning efter liknande trådar och om det finns såna så måste man välja om man i stället vill gå till den tråden eller fortsätta att skapa en ny.Förresten, "boarden", är det verkligen korrekt svenska?

Men det skulle vara kul att provköra, det är först då man verkligen kan få en uppfattning. Men det kräver förstås att nya sidorna är nästan helt färdiga. När Swedbank renoverade sina internetbanksidor för några år sedan så fanns det en knapp man kunde välja för att byta till de nya sidorna för att prova. De var lika "skarpa" som de gamla, dvs de arbetade mot samma konton och liknande. Ett liknande förfarande skulle kunna tillämpas med teliaforumet.

13 minuter sedan, Dan Altemyr sade:

när man klickar på skicka-knappen så sker automatiskt en sökning efter liknande trådar och om det finns såna så måste man välja om man i stället vill gå till den tråden eller fortsätta att skapa en ny.

Superbra idé! Jag skissar på det och återkommer :)

13 minuter sedan, Dan Altemyr sade:

Förresten, "boarden", är det verkligen korrekt svenska?

Bra fråga :wacko: Får kolla upp det och korrekturläsa lite kanske. 

16 minuter sedan, Dan Altemyr sade:

Men det skulle vara kul att provköra, det är först då man verkligen kan få en uppfattning. Men det kräver förstås att nya sidorna är nästan helt färdiga. När Swedbank renoverade sina internetbanksidor för några år sedan så fanns det en knapp man kunde välja för att byta till de nya sidorna för att prova. De var lika "skarpa" som de gamla, dvs de arbetade mot samma konton och liknande. Ett liknande förfarande skulle kunna tillämpas med teliaforumet.

Tyvärr har vi inte tekniskt stöd för detta just nu men om möjligheten dyker upp så absolut! I värsta fall kommer vi att aktivt söka efter feedback och annat på forumet när det ligger live.

14 timmar sedan, bsj sade:

Nu ligger ju länken till forumet umder Kontaka oss, vilket är missvisan då det inte är en kontaktväg till er. Kommer det att liga kvar där, tas bort lr läggas under en egen rubrik

Jag har alltid följt forumlänken längst upp till höger på Teilias startsida, så jag får erkänna att jag inte lagt märke den andra länken, troligtvis för att jag sällan scrollar så långt ned på sidan, men jag håller med om att det kan verka lite missvisande.

Annars brukar det generellt på alla webbsidor (inte enbart Telia forum) vara så att det nederst på sidorna ofta bara brukar finnas reklambanners, olika sorters juridiska friskrivningar och en del annat som man oftast redan har läst, därav att jag sällan scrollar ända ned dit. Jag tycker att den nuvarande minimalistiska sidfoten i forumet är bättre än den där stora lila grejen, även om den ser lite snyggare ut med det där fina rundade typsnittet i rubrikerna. Frågan är bara under vilken annan rubrik forumlänken skulle hamna eller om den ens skulle vara med där nere. På Telias nuvarande hemsida har "Forum" hamnat under "Support", vilket också är lite missvisande.

16 timmar sedan, bsj sade:

Nu ligger ju länken till forumet umder Kontaka oss, vilket är missvisan då det inte är en kontaktväg till er. Kommer det att liga kvar där, tas bort lr läggas under en egen rubrik

Superbra att du påpekar det! Detta måste vi verkligen se till att reda ut, så klart :)

2 timmar sedan, Dan Altemyr sade:

På Telias nuvarande hemsida har "Forum" hamnat under "Support", vilket också är lite missvisande.

Det hade varit intressant att få din take på varför du känner att detta är missvisande, eftersom det är en gruppering vi ganska ofta gör internt. Kanske är något vi borde undvika i så fall :)

1 timme sedan, elisek sade:

Det hade varit intressant att få din take på varför du känner att detta är missvisande, eftersom det är en gruppering vi ganska ofta gör internt. Kanske är något vi borde undvika i så fall :)

Det var visserligen inte jag som påtalade det, men det ärväl uppenbart varför det är olämpligt. Det är ju inte alls någon support från Telia, vilket man förstås antar att det är när man hittar det där. Vilket vi ideligen ser här i fprumet. Spelar nog ingen roll hur mycket text om forumets funktion man lägger till. Folk läser inte "extratexter" utan klicka bara på. Ligger det under "support" antar man att man får... ja, support helt enkelt. Och inte "kanske hjälp från någon annan användare"

Just nu, Asawid sade:

Det var visserligen inte jag som påtalade det, men det ärväl uppenbart varför det är olämpligt. Det är ju inte alls någon support från Telia, vilket man förstås antar att det är när man hittar det där. Vilket vi ideligen ser här i fprumet. Spelar nog ingen roll hur mycket text om forumets funktion man lägger till. Folk läser inte "extratexter" utan klicka bara på. Ligger det under "support" antar man att man får... ja, support helt enkelt. Och inte "kanske hjälp från någon annan användare"

Bra att få in hur ni ser på detta! Vi jobbar med alla medel på att få bort den uppfattningen i det nya forumet, och det här är självklart något som vi får kolla på.

6 timmar sedan, elisek sade:

Därför att de övriga länkarna under den rubriken är "Driftinformation", "Täckningskartor", "Surfa säkert", "Anmälan och överträdelser" och "Fakturahjälp", vilka alla är direkta Telia-funktioner som i den mån där finns nån form av bemanning eller betjäning bakom utförs av Telia-personal. Men det är klart, många forumdeltagare kan också bistå med diverse hjälp, så det är väl en viss form av support det också (även om en del av den "supporten" består av att upplysa om att det är ett kund-till-kundforum). En omformulering till "Kundforum" kanske skulle räcka. 

(redigerade)

Jag noterade alldeles nyss när jag försökte navigera mig runt i Telias supportsidor, som faktiskt är ganska trassliga, att det finns fler referenser till Telias forum. Jag hittade tyvärr inte vad jag sökte, och chatboten Charlie får nog öva lite till innan den går att använda, men kom t.ex. så småningom fram till en knapp med "Sök support". Jag knappade in vad jag sökte efter men hittade inget ändå, men det förslag som kom upp för fortsatt supportsökning var forum.telia.se. Den här kopplingen som många misstar för support från Telia sitter alltså i lite här och var på Telias sidor så att den rådande missuppfattningen finns är nog inte så värst konstig ändå.

Mitt ärende får jag väl ta per telefon eftersom jag inte använder Facebook.

Uppdatering:

Jag hittade vad jag sökte på annat sätt. Telias marknasföring är lite missvisande tror jag. På mina sidor står att jag kan beställa tvillingabonnemang för 0 Kr/mån, men jag har redan ett sånt och betalar 129 Kr/mån. Tittar man riktigt noga så stor det inte 0 Kr utan "från 0 Kr", och 0 Kr gäller endast om man har grundabonnemanget. Men Mina Sidor borde förstå att jag har "Stor" och då kostar det 129. Detta är alltså på "Mina Sidor" där all information om mina abonnemang finns, och inte på de publika sidorna.

Redigerad av Dan Altemyr
Uppdatering

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu