Tobias Nyman_

Typ av Nätverkskabel - Fiber till Router

7 inlägg i detta ämne

Hej,

Finns det några krav på nätverkskabeln som man kopplar mellan fiberuttaget och routern?

Jag har en fungerande nätverkskabel, CAT6, men när jag kopplar den mellan fiberuttaget och routern kommer ingen signal fram till routern. Om jag däremot kopplar kabeln direkt till datorn exempelvis så fungerar det fint.
För att säkerställa att routern inte var trasig så rotade jag fram en äldre nätverkskabel, CAT5, och med den fungerar det!!! Märkligt, för inte kan väl det ha någon betydelse?

Jag har den router som man får från Telia, F@st 5370...

Tacksam för tips och råd.

2 timmar sedan, Tobias Nyman_ sade:

Hej,

Finns det några krav på nätverkskabeln som man kopplar mellan fiberuttaget och routern?

Jag har en fungerande nätverkskabel, CAT6, men när jag kopplar den mellan fiberuttaget och routern kommer ingen signal fram till routern. Om jag däremot kopplar kabeln direkt till datorn exempelvis så fungerar det fint.
För att säkerställa att routern inte var trasig så rotade jag fram en äldre nätverkskabel, CAT5, och med den fungerar det!!! Märkligt, för inte kan väl det ha någon betydelse?

Jag har den router som man får från Telia, F@st 5370...

Tacksam för tips och råd.

Cat6 är ju bättre än cat5 så det borde helt klart fungera. Din cat6 råkar inte vara av korskopplad modell? Fel på kabeln? Dom är känsliga om man bryter för hårt. Ibland känner inkopplade enheter av sånt och korrigerar automatiskt, i andra fall inte.  Nu tror jag dock inte du kommer att märka nån som helst skillnad om du kör med din fungerande cat5...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu