Pson

Felaktig IP från mediaomvsndlare.

14 inlägg i detta ämne

Min router gav upp igår så kopplade in datorn direkt i Intenon men får bara IP i 78.67.30.* -spannet och om jag kommer ihåg rätt från när jag installerade FTTH åt Telia så är det IP från VLAN för IPTV.

Oavsett så kommer jag inte åt Internet, hade Intenon avstängd i natt för att den förhoppningsvis skulle få MAC från routern att bli bortglömt om det var det som kunde va boven. Men tyvärr inte, samma sak idag.

Någon med idé om hur jag ska få igång det?

Du har lite tråkig attityd till oss som försöker hjälpa, tycker jag.

Tror fortfarande att du kopplat datorn i fel port på Intenon men du vill inte ens kolla för att det är samma port som routern satt in? Telias router klarar att separera trafiken i surf och ip-TV så det är möjligt att TV-porten fungerade ändå. Din dator kan inte surfa på ip-TV adressen...

192.168-adressen kommer från routerns dhcp och den har du ju kopplat bort. Du borde få en adress i 81.229-serien för surf om du kopplar datorn i Intenos röda port.

Jag har för mig att routern från telia man har hemma har funktionalitet för att separera trafiken från den inkommande TP-kabeln i TV, Internet och telefoni, och har man inte med den funktoinalitetet utan kopplar signalen direkt till en dator så måste datorn ha den förmågan att hitta den del av IP-trafiken som når ut på internet och inte hamnar i Telia-TV:s server. Det tror jag inte är något som finns i en normal dator. Man kan koppla in en alldeles egen router i stället för den som Telia tillhandahåller, men man måste även då skruva en del i inställningarna i den routern. 

Eller så är det kanske så att det inte är routern som det är fel på utan antingen "Inteno" som jag inte riktigt vet vad det är men gissar att det är nån slags mediaomvandlare, eller att det blivit fel borta i Telias router. Jag antar att den IP-adress som routern hemma har fått när den startade upp ligger låst i Telias router under en viss leaseperiod. Den borde dock inte vara så värst mycket längre än ett dygn kan man tycka, annars skulle det generera alldeles för många supportärenden hos Telia om att friställa IP-adresser. Jag tror inte att den där Intenon har någon DHCP-funktion utan det är routern hos Telia som delar ut IP-adressen, så det hjälper inte att stänga av Itenon. Det är jämförbart med att stänga av och på en nätverksswitch. 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu