Christoffer Svensson

Hur kopplar jag upp mig trådlöst mot Telia trådlösa router?

27 inlägg i detta ämne

För att kunna surfa trådlöst behöver du ett trådlöst nätverkskort, vilket är inbyggt i de flesta bärbara datorer. Om din dator ändå saknar ett sådant, kompletterar du med ett usb-modem eller ett pc-kort.

I vissa datorer behöver du aktivera trådlös kommunikation via en särskild strömbrytare eller ett kommando. Titta i manualen för din dator.

Därefter är det bara att kika igenom följande guider:

https://www.telia.se/privat/support/info/anslut-dator-till-tradlos-router

Stöter du på patrull kan du kontakta vår kundservice via telefon (90200), chatt eller e-post. Kontaktvägar hittar du här: http://www.telia.se/kontakt

För att kunna surfa trådlöst behöver du ett trådlöst nätverkskort, vilket är inbyggt i de flesta moderna bärbara datorer. Om din dator ändå saknar ett sådant, kompletterar du med ett usb-modem eller ett pc-kort.

I vissa datorer behöver du aktivera trådlös kommunikation via en särskild strömbrytare eller ett kommando. Titta i manualen för din dator.

Därefter är det bara att kika igenom följande guider:

För Windows: http://www.telia.se/privat/kundservice/support/bredband/teliasmart/installera/anslutdatortradlost/anslutdatortradlost.page

För Mac: http://www.telia.se/privat/kundservice/support/bredband/teliasmart/installera/anslutmactradlost/anslutmactradlost.page

Stöter du på patrull kan du kontakta vår kundservice via telefon(90200), chatt eller e-post. Kontaktvägar hittar du här: http://www.telia.se/kontakt

Kan vara så att den inte fixar det nya N-systemet... det gjorde inte min gamla.. löste det ganska enkelt genom att skaffa ett s.k. USB-nätverkskort finns bl.a. på Netonnet o andra kedjor för ca. 250 pix... min funkar klockrent efter att jag skaffade ett sånt... :)

här kommer kanske en dum fråga men jag kan inte så mycket om datorer , men är det så för att min nya gatwayen ska fungera riktigt är det så då att man måste ha ett trådlöstnätverkskort på sin dator då eller ? för just nu när den är inkopplad så tycker jag inte att jag fått ett snabbare bredband, min dator är ca: 10 år finns det trådlöstnättverkst kort på denna dator eller vad ? mvh. patrick

här kommer kanske en dum fråga men jag kan inte så mycket om datorer , men är det så för att min nya gatwayen ska fungera riktigt är det så då att man måste ha ett trådlöstnätverkskort på sin dator då eller ? för just nu när den är inkopplad så tycker jag inte att jag fått ett snabbare bredband, min dator är ca: 10 år finns det trådlöstnättverkst kort på denna dator eller vad ?

Om din dator är tio år gammal behöver den säkerligen uppgraderas eller bytas ut för att bredbandet ska fungera på ett relevant sätt.

A

här kommer kanske en dum fråga men jag kan inte så mycket om datorer , men är det så för att min nya gatwayen ska fungera riktigt är det så då att man måste ha ett trådlöstnätverkskort på sin dator då eller ? för just nu när den är inkopplad så tycker jag inte att jag fått ett snabbare bredband, min dator är ca: 10 år finns det trådlöstnättverkst kort på denna dator eller vad ? mvh. patrick

Du behöver ju inte ansluta trådlöst utan kan koppla en nätverkssladd mellan Thomson och datorns nätverksuttag, men som sagt, datorn är ju väldigt gammal...

Det blir inte snabbare med trådlös anslutning! Köper du ett modernare trådlöst nätverkskort ( för inbyggnad eller usb- anslutet) så är det inte säkert att det finns drivrutiner till din gamla dator.

Du behöver ju inte ansluta trådlöst utan kan koppla en nätverkssladd mellan Thomson och datorns nätverksuttag, men som sagt, datorn är ju väldigt gammal...

Det blir inte snabbare med trådlös anslutning! Köper du ett modernare trådlöst nätverkskort ( för inbyggnad eller usb- anslutet) så är det inte säkert att det finns drivrutiner till din gamla dator.

Om datorn är tio år gammal undrar man ju vilket operativsystem som körs i den. Är det Windows XP kan man säkert fortfarande hitta drivrutiner till usb-nätverkskort(och det går ju att kontrollera innan köp), men är det Windows 98SE eller Windows ME skulle jag säga att soptippen är rekommendera för datorn i stället för att man gör försök att få den att segla trådlöst.

A

Om datorn är tio år gammal undrar man ju vilket operativsystem som körs i den. Är det Windows XP kan man säkert fortfarande hitta drivrutiner till usb-nätverkskort(och det går ju att kontrollera innan köp), men är det Windows 98SE eller Windows ME skulle jag säga att soptippen är rekommendera för datorn i stället för att man gör försök att få den att segla trådlöst.

A

Ja, det är bara att hålla med. Men även XP är gränsfall numera, inte minst av säkerhetsskäl.

Hej!

Hur öppnar man portar i Thomson Gateway Tg 789 vn?

Har fast anslutning mellan dator och Thomson. Trådlöst till min TV.

Vill dela Mediafiler till TV:n men vare sig Telia supporten eller TV-supporten kan hjälpa mig att öppna portarna. De portar som skall öppnas är 1900 (UDP), 2869 (TCP), 1043 (TCP) 10280-10284 (UDP). När jag skall öppna dem i hanteraren av routern kommer det upp en tabell med en rad ifyllnadsrutor. Det är här som jag fastnar. Man skall fylla i rutor under:

Protokoll Portområde Översätt till ... Utlös protokoll Utlös port

Tips mottages tacksamt.

Hej!

Hur öppnar man portar i Thomson Gateway Tg 789 vn?

Har fast anslutning mellan dator och Thomson. Trådlöst till min TV.

Vill dela Mediafiler till TV:n men vare sig Telia supporten eller TV-supporten kan hjälpa mig att öppna portarna. De portar som skall öppnas är 1900 (UDP), 2869 (TCP), 1043 (TCP) 10280-10284 (UDP). När jag skall öppna dem i hanteraren av routern kommer det upp en tabell med en rad ifyllnadsrutor. Det är här som jag fastnar. Man skall fylla i rutor under:

Protokoll Portområde Översätt till ... Utlös protokoll Utlös port

Tips mottages tacksamt.

Jag är inte helt säker på att jag rekommenderar dig att nyttja Thomson TG789vn om du har dylika behov - den där lådan verkar dessvärre många ha stångat sig blodiga mot i kampen för fungerande portöppningar och -omstyrningar.

A

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu