Christoffer Svensson

Hur kopplar jag upp mig trådlöst mot Telia trådlösa router?

27 inlägg i detta ämne

Hej igen!

Jag har anslutit TV:n via WPS-funktionen på TV och Router. Grönt ljus på Routern och TV:n hittar nätverket. Vidare behövs Windows mediaplayer 11 på datorn vilket jag har installerat. Jag har även installerat Philips Wi-Fi MEdiaConnect från Philips hemsida. Denna skall söka efter TV:n på nätverket utan att lyckas. Inte heller fungerar det att dela ut filer i MediaPlayer eftersom det inte lokaliserar TV:n.

Jag vet inte om Thomson är DLNA-certifierad?

Hur som helst misstänker jag att det är din tv som ska leta upp material att spela, och inte tvärtom. Möjligen kan det gå att spela "åt andra hållet" med DLNA-certifierad utrustning.

A

Jag vet inte om Thomson är DLNA-certifierad?

Hur som helst misstänker jag att det är din tv som ska leta upp material att spela, och inte tvärtom. Möjligen kan det gå att spela "åt andra hållet" med DLNA-certifierad utrustning.

A

Pratade med Thomson-supporten på Telia igår angående DLNA-frågan. Fick inget svar men de lovade återkomma när de undersökt det hela. Enligt supporten är det ovanligt att man försöker koppla en TV till det trådlösa Thomsonnätverket.Kul att ligga i teknikfronten =:)

(Om det nu bara kunde fungera)

Pratade med Thomson-supporten på Telia igår angående DLNA-frågan. Fick inget svar men de lovade återkomma när de undersökt det hela. Enligt supporten är det ovanligt att man försöker koppla en TV till det trådlösa Thomsonnätverket.Kul att ligga i teknikfronten =:)

Kontakten mellan TV'n och det trådlösa nätverket verkar i alla fall vara okej. Med WPS-funktionen hanterades anslutningen automatiskt och du slapp ställa in kryptering och nätverkslösenord manuellt.

När det gäller DLNA så undrar jag om det har med Thomson att göra, i det här fallet. Det är ju TV'n och datorn som ska hitta varandra, Thomson hanterar endast trafiken i nätet. Så misstänker jag att supporten avsåg digital-TV-mottagaren när de kommenterade trådlös anslutning till Thomson (d v s inga Ruckus-enheter). Att själva TV'n ansluter trådlöst tycker jag inte är konstigare än att diverse andra apparater gör det. Sorry om jag gör dig besviken. ;)

Så var min uppfattning att det borde vara TV'n som letar upp material att spela (inlägg #13), precis som Anaesthisia skriver. Men Philips Wi-Fi MediaConnect söker tydligen TV:n, från datorn. Så kan man undra varför programmet heter Wi-Fi MediaConnect. Både datorn och TV'n skulle ju kunna vara anslutna med kabel. Men fattar jag rätt så har du anslutit en "Wireless USB Adapter" (från Philips) till TV'n, och det skulle kunna vara anledningen.

Så tror jag inte DLNA i sig gör att "allt funkar", det är endast en standard för att apparater ska hitta varandra. Stöd för protokoll och format för mediafiler måste också stämma, precis som vid hantering utan DLNA-stöd.

"Den stora svagheten med certifieringen är att den inte säger något om vad prylarna egenligen klarar av att dela ut eller spela upp, bara att de kan hitta varandra."

Vad är DLNA?

Jag har inga mer idéer om vad du kan göra, men kanske hittar du något ifall du kollar instruktionerna till Philips Wi-Fi MediaConnect, och läser FAQ'en på Philips webbplats.

Jag har samma problem nu med min Samsung Smart-Tv gick hur bra som helst med min förra rauter nu har vi fått en ny TG799vn V2 och helt plötsligt så går det inte att ansluta tv:n till det trådlösa nätverket.

Sen hur gör man för att kolla efter nya firmware till technicolor:n?!

Jag har pratat med samsung och dom sa bara att jag skulle uppdtera firmware i Tv: för det kunde vara så att viss teknik i rautern va lite för ny och att ett firmware i tv:n kunde hjälpa men det gjorde de inte, ser ut som många har detta problemet med denna rautern.

Tv:n hittar ju rautern men kan inte ansluta med den trådlösa nyckeln, precis som att den inte får någon nätverksadress, så jag kan inte släppa att jag tror felet sitter i rautern eftersom det fungerade med den gamla.

Jag har samma problem nu med min Samsung Smart-Tv gick hur bra som helst med min förra rauter nu har vi fått en ny TG799vn V2 och helt plötsligt så går det inte att ansluta tv:n till det trådlösa nätverket.

Sen hur gör man för att kolla efter nya firmware till technicolor:n?!

Jag har pratat med samsung och dom sa bara att jag skulle uppdtera firmware i Tv: för det kunde vara så att viss teknik i rautern va lite för ny och att ett firmware i tv:n kunde hjälpa men det gjorde de inte, ser ut som många har detta problemet med denna rautern.

Tv:n hittar ju rautern men kan inte ansluta med den trådlösa nyckeln, precis som att den inte får någon nätverksadress, så jag kan inte släppa att jag tror felet sitter i rautern eftersom det fungerade med den gamla.

Vilken var den förra? Var det också en Thomson?

Det kan vara värt att försöka ansluta med sladd och se om det fungerar. Om det fungerar kan det vara värt att undersöka om du i din "smarta" tv kan låsa en del av de trådlösa parametrarna som radiogränssnitt, krypteringsalgoritm etc.

A

....

Är din TG799 inställd på att tillåta nya enheter att ansluta automatiskt? Kan du låsa krypteringen på wpa2? Kombinationen wpa+wpa2 verkar strula med en del prylar, kanske även din TV.

Är din TG799 inställd på att tillåta nya enheter att ansluta automatiskt? Kan du låsa krypteringen på wpa2? Kombinationen wpa+wpa2 verkar strula med en del prylar, kanske även din TV.

Det är alltid klokt att inte tillåta för mycket alternativ, eftersom en del prylar då får spunk. Har man prylar av många olika årsmodeller får man välja mellan att skrota de allra äldsta eller köra med något begränsad trådlös säkerhet.

Normalt bör man, om möjligt, köra WPA2 med AES men att köra WPA är normalt godtagbart. Att gå ned till WEP avråder jag å det bestämdaste från.

A

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu