Luichiny

Din inspelning misslyckades

4 inlägg i detta ämne

När man ska spela in ett program genom internet/Mina sidor så får jag bara upp "Din inspelning misslyckades".

Men när man kollar planerade inspelningar så har det ändå blivit programerat så egentligen är det väl inget större problem.

Konktade Telia i slutet av oktober och fick till svar.

"Problemet kommer och går. Anledningen till det är att om inte digitalboxen svarar och bekräftar inspelningen inom en viss tid så får du felmeddelandet trots att inspelningen blir av. Felet är fortfarande under åtgärd och tekniker arbetar på att lösa det. Jag hoppas du har överseende med detta."

Kontaktade dom även i november... men än (januari) är inte problemet fixat.

När man ska spela in ett program genom internet/Mina sidor så får jag bara upp "Din inspelning misslyckades".

Men när man kollar planerade inspelningar så har det ändå blivit programerat så egentligen är det väl inget större problem.

Konktade Telia i slutet av oktober och fick till svar.

"Problemet kommer och går. Anledningen till det är att om inte digitalboxen svarar och bekräftar inspelningen inom en viss tid så får du felmeddelandet trots att inspelningen blir av. Felet är fortfarande under åtgärd och tekniker arbetar på att lösa det. Jag hoppas du har överseende med detta."

Kontaktade dom även i november... men än (januari) är inte problemet fixat.

Detta är ett av det svåraste att få till då man programmerar. Dvs svaret på frågan: "Vad är lämplig tid innan man ger upp?"

Du har en burk A som skickar ett meddelande till en annan burk B och A förväntar sig ett svar. Hur lång tid skall A vänta på svaret?

1.) Om A väntar för länge blir du otålig och ger upp.

2.) Om A väntar för kort tid så får du ett felaktigt besked hur det gick.

Ett något mer mjukare felbesked är att skriva något i stil med att "troligen har schemaläggningen av inspelningen misslyckats".

Det borde i alla fall stå "schemaläggning av inspelningen" och inte bara "inspelningen".

Avancerade lösningar (som kostar mera att införa) är att systemet lär sig och memorerar hur lång tid det brukar ta. Tar det 5 till 10 gånger längre tid än det brukar är det mycket troligt (men inte till 100%) att det gick åt skogen.

Men om det nu är första gången innan systemet är upplärt. Vilken tid skall man då använda sig av?

Lite av "Hönan & ägget" - problematik.

Kort sagt: Du kommer aldrig att få en 100%-ig lösning.

Mvh Kent

Har planerat en film på tv4film ska inspelas

i natt då jag är på jobbet.

Förra gången jag skulle spela in samma film

blev det registrerat men ingen film spelades in.

Skall bli skoj se i morgon om filmen fastnat på

boxens HD.

Nu en fråga.

Måste digitalboxens lampa lysa grönt(dvs.vara påslagen)

då man väntar på inspelning...eller startar den upp av

sig självt då inspelning skall starta?

Har planerat en film på tv4film ska inspelas

i natt då jag är på jobbet.

Förra gången jag skulle spela in samma film

blev det registrerat men ingen film spelades in.

Skall bli skoj se i morgon om filmen fastnat på

boxens HD.

Nu en fråga.

Måste digitalboxens lampa lysa grönt(dvs.vara påslagen)

då man väntar på inspelning...eller startar den upp av

sig självt då inspelning skall starta?

Enligt rykte ska boxen kunna gå upp ur standby för att påbörja en inspelning, men jag har aldrig kommit mig för att prova. :D

Sitter inte med tillgång till någon box just nu, men det är ju lätt att testa. Säg att klockan är 09:53, planera en tidsbokad inspelning till 09:55, bekräfta och sätt i standby. Avvakta två minuter, see what happens. :D

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu