Gäst Admin

Hur använder jag inspelningsbar digitalbox?

28 inlägg i detta ämne

Kan man föra över inspelade program till något annat medium, t ex via USB? Jag vill t ex kunna se inspelat program på en annan TV som inte är inkopplad på DigitalTV-nätet.

Motorola VIP 1963 har 2 USB-portar, men dessa är ej aktiverade i Telias version, se http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/tv/teliadigital-tv/telia_digitalboxar/

Jag hoppas Telia kan aktivera USB-portarna så att man kan spara önskade program liksom man kan göra med vanliga VHS/DVD-bandspelare.

MVH/ Uffe

Motorola VIP 1963 har 2 USB-portar, men dessa är ej aktiverade i Telias version, se http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/tv/teliadigital-tv/telia_digitalboxar/

Jag hoppas Telia kan aktivera USB-portarna så att man kan spara önskade program liksom man kan göra med vanliga VHS/DVD-bandspelare.

MVH/ Uffe

Tack för ett tydligt svar. Man kan undra vilken strategi, eller avsaknad av strategi, som ligger bakom detta. Egentligen har jag slängt bort pengar; om jag ändå måste koppla in en DVD så hade jag lika gärna kunna nöjt med med en enklare box. Visst, för enskild inspelning är ju menyerna praktiska (och för mig fungerar faktiskt allt bra, även med tidsinställningen som en del klagat på ). Vi får väl avvakta...

Frågan om aktivering av USB-portarna har tagits upp i ett antal trådar. Jag har för mig att jag sett en bra kommentar någonstans men hittar den inte i hastigheten. Det handlar i alla fall om att det sannolikt inte är så enkelt som att endast aktivera USB-portarna. Det krävs också funktioner i programvaran för att hantera kopieringen. Det är förmodligen inget märkvärdigt att ordna, men fattar jag rätt är de inspelade programmen fortfarande kodade och då ska även det hanteras vid en kopiering.

Så är det här inget unikt för Telias "boxar", så är det med de flesta (alla?) inspelningsbara digital-TV-mottagare. Det var annorlunda med de inspelningsbara analoga mottagarna, som också fanns med DVD-enheter. Men det verkar inte finnas för de digitala motsvarigheterna.

De USB-portar som finns på diverse utrustning brukar vara till för att visa t ex JPEG-bilder och spela MP3-filer. Det är förmodligen förklaringen till att de finns på de här "boxarna", men att Telia inte har de funktionerna med i sin version av programvara. Det här är alltså bara antaganden från min sida, inget jag med säkerhet vet.

Hej!

Jag har idag köpt mig en box med hårddisk (VIP 1963). Problemet jag har är att jag kan inte logga in på den nya boxen (har haft en utan HD innan). det står att jag ska knappa in ID-kod o Kontrollkod, men när jag gör det kommer det upp att kontot används på en annan box o att det tar flera timmar att låsa upp kontot för ny box. Nu har jag dock väntat flera timmar o det kommer fortfarande samma felmeddelande. Jag har kopplat från den gamla boxen (strömkontakten), måste jag göra ngt mer innan jag stängde den gamla boxen eller..????? eller måste jag vänta ytterligare innan jag slår in koderna igen.

När kommer det en inspelningsbar digitalbox som innefattar att man kan kolla på andra kanaler samtidigt som man spelar in en annan kanal? Era konkurrenter har haft det i flera år.

Det finns redan idag för dom som har fiber kanske kommer med vdsl till telefonjacket.

"Se på en kanal och spela in en annan kanal samtidigt Ja , via ett nätverksuttag,(fiberlan). Nej via telefonjacket (adsl)"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu