Gäst Admin

Hur använder jag inspelningsbar digitalbox?

28 inlägg i detta ämne

Det finns redan idag för dom som har fiber kanske kommer med vdsl till telefonjacket.

"Se på en kanal och spela in en annan kanal samtidigt Ja , via ett nätverksuttag,(fiberlan). Nej via telefonjacket (adsl)"

Det är ju helt sinnessjukt, frågade rakt ut när jag tecknade mitt abonnemang om det gick att se en kanal samtidigt som man spelade in på en annan och fick till svar att "ja, visst!" och hon var medveten om att jag har adsl eftersom vi utökade bindningstiden samtidigt.

Så när jag fått grejerna och skulle spela in ett program men det avbröts när jag bytte kanal ringde jag support, då fick jag till svar att bara fiber klarar av att spela in en och titta på en annan samtidigt eftersom bandbredden inte klarade av det.

MEN då blev jag erbjuden att teckna upp till 2 st tvillingabonnemang på mitt befintliga adsl abonnemang. Hur kan det gå? I mitt huvud är ju det samma sak som att spela in på 2 kanaler och titta på en annan? Det skulle tydligen inte vara ngt problem med bandbredden då.. Tycker det är fruktansvärt dåligt av telia.. Visst, det är fint att kunna pausa ett program någon gång, men största anledningen till att jag skaffade boxen är ju att kunna spela in ett program därför att man ser på en annan kanal.

Riktigt dåligt av telia.

Det är ju helt sinnessjukt, frågade rakt ut när jag tecknade mitt abonnemang om det gick att se en kanal samtidigt som man spelade in på en annan och fick till svar att "ja, visst!" och hon var medveten om att jag har adsl eftersom vi utökade bindningstiden samtidigt.

Så när jag fått grejerna och skulle spela in ett program men det avbröts när jag bytte kanal ringde jag support, då fick jag till svar att bara fiber klarar av att spela in en och titta på en annan samtidigt eftersom bandbredden inte klarade av det.

MEN då blev jag erbjuden att teckna upp till 2 st tvillingabonnemang på mitt befintliga adsl abonnemang. Hur kan det gå? I mitt huvud är ju det samma sak som att spela in på 2 kanaler och titta på en annan? Det skulle tydligen inte vara ngt problem med bandbredden då.. Tycker det är fruktansvärt dåligt av telia.. Visst, det är fint att kunna pausa ett program någon gång, men största anledningen till att jag skaffade boxen är ju att kunna spela in ett program därför att man ser på en annan kanal.

Riktigt dåligt av telia.

Alltså,

jag tror att det har att göra med hur mycket bandbredd man reserverar för tv-tjänsten.

Om du tecknar tvillingabonnemang gissar jag att Telia kommer att reservera dubbla bandbredden för tv jämfört med nu. Rent tekniskt gissar jag att Telia skulle kunna reservera dubbla bandbredden även för dig utan tvillingabonnemang men för dem som har låg hastighet på sitt bredband gissar jag att det valet inte är självklart.

Telia skulle troligen kunna göra det möjligt att få detta som ett val i beställningsögonblicket, och för kunder som har möjlighet till hastigheter i häradet 24--60 Mbit/s via koppartråd vore det kanske t o m rimligt.

A

Alltså,

jag tror att det har att göra med hur mycket bandbredd man reserverar för tv-tjänsten.

Om du tecknar tvillingabonnemang gissar jag att Telia kommer att reservera dubbla bandbredden för tv jämfört med nu. Rent tekniskt gissar jag att Telia skulle kunna reservera dubbla bandbredden även för dig utan tvillingabonnemang men för dem som har låg hastighet på sitt bredband gissar jag att det valet inte är självklart.

Telia skulle troligen kunna göra det möjligt att få detta som ett val i beställningsögonblicket, och för kunder som har möjlighet till hastigheter i häradet 24--60 Mbit/s via koppartråd vore det kanske t o m rimligt.

A

Jag bor ca 50 meter från stationen, jag har VDSL2, 30mbit. Digital tv:n jag har nu ligger "utanför" mina 30 mbit när jag frågar telia, jag ska enligt dom itne ha några som helst problem med att skaffa 60 mbit om jag vill men då kommer tv:n och datorerna dela på 60mbit.

Att man skyller på att bandbredden inte klarar av att spela in ett och titta på ett annat program är för mig enbart löjligt. då är det bättre att säga rakt ut att "Vi har spärrat den funktionen för er med adsl" istället för att hänvisa till bandbredden som finns tillgänglig.

Jag bor ca 50 meter från stationen, jag har VDSL2, 30mbit. Digital tv:n jag har nu ligger "utanför" mina 30 mbit när jag frågar telia, jag ska enligt dom itne ha några som helst problem med att skaffa 60 mbit om jag vill men då kommer tv:n och datorerna dela på 60mbit.

Att man skyller på att bandbredden inte klarar av att spela in ett och titta på ett annat program är för mig enbart löjligt. då är det bättre att säga rakt ut att "Vi har spärrat den funktionen för er med adsl" istället för att hänvisa till bandbredden som finns tillgänglig.

Jo,

men du har en förbindelse till stationen som totalt är på mer än 30 Mbit/s.

Låt oss säga att en kund som har en total bandbredd till stationen om 18 Mbit/s beställer tv. Låt oss säga att tv tar 7 Mbit/s för en kanal, och 14 för två kanaler. Tror du att det är självklart att den kunden vill göra prioriteringen att ha 14 Mbit/s reserverade för tv, och få enbart 4 Mbit/s reserverad för surf?

Men Telia skulle som sagt kunna låta dig som kund själv göra valet.

Kanske är det så att du med tvillingabonnemang kan välja att använda bara en box, och få möjlighet att spela in en sak samtidigt som du ser på en annan? Fast då betalar du för något du inte använder(tv på två apparater).

A

Spela in 2 kanaler samtidigt?

Hej jag har bytt till Telia ifrån Comhem pga att föreningen bytte leverantör.

Så nu har jag fiber, telefon och tv från Telia.

När jag hade Comhem hade jag en liknande box som Motorola VIP 1963

på den gick det att samtidigt spela in 2 kanaler. (ej att titta på en tredje eller bläddra runt men gick att titta på redan inspelat material)

Det borde väl inte vara omöjligt att uppgradera mjukvaran till VIP 1963 och få en

likadan funktion även hos Telia?

Spela in 2 kanaler samtidigt?

Hej jag har bytt till Telia ifrån Comhem pga att föreningen bytte leverantör.

Så nu har jag fiber, telefon och tv från Telia.

När jag hade Comhem hade jag en liknande box som Motorola VIP 1963

på den gick det att samtidigt spela in 2 kanaler. (ej att titta på en tredje eller bläddra runt men gick att titta på redan inspelat material)

Det borde väl inte vara omöjligt att uppgradera mjukvaran till VIP 1963 och få en

likadan funktion även hos Telia?

Nej, det borde inte vara omöjligt på fiber. Om det sedan skulle räcka med mjukvara eller om man även skulle behöva uppgradera hårddisk eller annat är förstås en annan fråga.

A

Du kan spela in program på flera sätt. Tryck på fjärrkontrollens REC-knapp medan du ser programmet, så kan du välja att antingen spela in programmet du ser på just nu eller det som börjar efteråt.

Eller så kan du öppna mini- eller tv-guiden, markera det program du vill spela in och tryck på REC-knappen. Observera att inspelningstiden inte ändras om programmet försenas.

Med funktionen Inspelningsmarginaler kan du exempelvis lägga till en viss tidsmarginal efter programmets ordinarie stopptid. Denna marginal läggs då till alla dina inspelningar via tv-guiden.

Du kan även schemalägga en inspelning. Tryck på REC-knappen på din fjärrkontroll, i menyn som dyker upp väljer du Flera val. Här kan du ställa in kanal, datum och start- och stopptid för inspelningen.

Fler tips för hur du använder den inspelningsbara digitalboxen hittar du här: http://www.telia.se/privat/kundservice/support/digitaltv/inspelningsbarbox/?sl=webbguide_avatar&showavatar

Inspelningsbar digitalbox "rekomenderas" av telia. Men se upp! Att det på vissa platser, "p g a att stationerna inte är utbyggda" enligt telia, inte går att spela in annat än det program du tittar på när du har TVn på. Den upplysningen fick jag inte när beställde boxen. Är mycket besviken. Det är ju oftast ett annat program jag vill spela in när jag tittar på TV.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu