Daniel Persson

MMS för N900

9 inlägg i detta ämne

OBS, OBS, OBS!

Ny version av fMMS (MMS för Nokia N900).

Se i senare svar i tråden.

Mitt sätt att få MMS att fungera på N900 men automatiskt val av rätt APN.

1. Lägg till Extras-devel för att få tillgång till fAPN och fMMS.

Följ denna guiden:

http://www.meegosweden.com/anvaendare/tips-a-trix/foerklaring-programkataloger

2. Nu kan du söka upp fAPN och fMMS i Programhanteraren och installera dessa.

3. Leta upp fAPN under Mer i programmenyn och lägg till en APN med namnet MMS.

4. I Inställningar öppna Internetanslutningar.

Tryck på Anslutningar redigera anslutningen med namnet MMS (som vi skapade med fAPN).

Mata in följande inställningar.

Anslutningsnamn: MMS

Tryck Nästa.

Anslutningspunktens namn: mms.telia.se

Användarnamn: mms

Lösenord: telia

Tryck Nästa.

Tryck Avancerat.

Markera: Använd Proxy.

Skriv in i HTTP proxy: 193.209.134.132

Skriv in i Portnummer: 8080

Tryck Spara.

Tryck Slutför.

Och i underliggande fönster, OK.

Och nästa fönster, Spara

Öppna Internetanslutningar igen och markera Telia Internet (den andra APNen) och redigera.

Tryck bara Nästa och Nästa så att du kan tycka på Avancerat.

Markera: Använd Proxy.

Skriv in i HTTP proxy: 10.254.254.254

Skriv in i HTTPS proxy: 10.254.254.254

Tryck Spara.

Tryck Slutför.

Och i underliggande fönster, tryck OK.

Och nästa fönster, Spara

Nu har vi skapat en MMS anpassad APN (MMS) samt redigerat den befintliga APN (Telia Internet) som ska användas som vanlig anslutning/surf.

Detta eftersom N900 tenderar till att vilja använda sig av den APN som har en proxy definierad. De proxy inställningar vi har lagt till i Telia Internet APNen är inställningarna för att gå mot Telia Surfport. Enligt Telia själva ska detta inte vara någon skillnad att surfa genom Surfport proxyn eller utan proxy.

Nu bör du se till så att telefonen automatiskt ska ansluta till en APN (görs i Internetanslutningar), kvittar vilken APN och sedan starta om telefonen för att där efter verifiera att telefonen ansluter till Telia Internet APN och inte MMS APN. Om den envisas med att ansluta till MMS APNen så har något gått fel, men vet jag inte.

Nu till fMMS:

Starta fMMS under Mer i programmenyn.

Tryck fram menyn i ovankant och tryck på Configuration. Tryck på knappen till höger om APN: och välj sedan MMS.

Skriv in i MMSC: http://mmss/

Skriv in i Resize image width: 1600

Skriv in ditt telefonnummer i Your phonenumber.

Tryck på Save.

Nu bör du ha möjlighet att både skicka MMS och få MMS. Be någon kompis skicka och sen kan du skicka till din kompis för att testa. Vill du skicka MMS som äldre telefoner kan ta emot så ändra storlek i Resize image width till typ 640.

Frågor: toxaris@hotmail.com

OBS! Gäller inte längre, se senare svar i tråden.

Ytterligare uppdateringar:

1.0.3 av fMMS har anlänt och även blivit godkänt för "Extras".

Detta innebär även lite förändringar.

Jag bifogar lite screenshots på hur det ska konfigureras.

Notera att fAPN inte används längre (som nämns i ovan beskrivning) och kan avinstalleras. Tänk på att öppna upp fAPN innan du avinstallerar och tar bort eventuella APNs. Sen kan du avinstallera.

Lycka till.

MVH Daniel Persson.

Hej.

På senare tid har det gjorts lite förrändringar i fMMS när det gäller hantering av storleken på bilderna som skickas.

Min erfarenhet är att bilder med en bredd på 1600 pixlar går att skicka som MMS utan problem.

Ändringarna i fMMS består i att man bara kan välja mellan storlekarna Small, Medium, Large och Orginal. Skickar man då med Large så blir inte bilden störren än några hundra pixlar i bredd. Vilket inte är lite lite kan jag tycka.

Men om man då istället väljer att skicka med storleksinställningen Orginal och ställer in kameran till att ta en bild med 1,3 megapixel (1280x960). Och sedan skickar bilden med fMMS då kommer bilden att skickas med stoleken 1280x960.

Där med behöver inte fMMS formatera om bilden vilket i sin tur reducerar tiden det tar för fMMS att skicka bilden.

Jag har provat, och en gammal Nokia 6280 kan ta emot ett sådan MMS.

Men väldigt gamla telefoner kanske inte klarar det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu