Arne Helseth

TG784 VoIP, WiFi och bridge-mode?

4 inlägg i detta ämne

Fick idag en Thomson TG784 på posten, men innan jag börjar installera vill jag kolla en sak.

Har idag ett Zyxel modem i bridge-mode kopplad till en pfSense brandvägg/router/AP. Detta är en setup jag vill behålla, men samtidigt vill jag ha VoIP funktionaliteten från TG784'an.

Så min fråga, kan jag sätta upp TG874 i bridge-mode utan att förlora VoIP? Min tanke är nej, vilket då blir lite problematiskt. Kan man isåfall sätta upp TG784'an efter den nuvarande brandväggen? Eller finns det andra möjligheter att behålla min existerande setup samt få VoIP samtidigt?

Fick idag en Thomson TG784 på posten, men innan jag börjar installera vill jag kolla en sak.

Har idag ett Zyxel modem i bridge-mode kopplad till en pfSense brandvägg/router/AP. Detta är en setup jag vill behålla, men samtidigt vill jag ha VoIP funktionaliteten från TG784'an.

Så min fråga, kan jag sätta upp TG874 i bridge-mode utan att förlora VoIP? Min tanke är nej, vilket då blir lite problematiskt. Kan man isåfall sätta upp TG784'an efter den nuvarande brandväggen? Eller finns det andra möjligheter att behålla min existerande setup samt få VoIP samtidigt?

Varför är Zyxel-modémet i bridged mode, är det egentligen ett kombinerat modém och router, där du kopplar förbi den inbyggda routern? Är ditt Zyxel-modém ett Triple Play-modém kan du ansluta en telefonadapter direkt till den, och behålla din befintliga router. Ifall den inte är det spelar det ingen roll att du ansluter en Thomson efter den, då är möjligheten med telefonin redan borta.

Så som jag har förstått det kommunicerar IP-telefonin (och IPTV för dom som använder det) över egna VLAN (virtuella LAN, inte att förväxlas med WLAN). Om din Zyxel-router inte har stöd för VLAN (förmoodligen inte) så kommer du inte att kunna använda din telefon om du ansluter Smart-routern bakom denna. Det enklaste är väl att prova :) Om du lyckas får du gärna skriva en rad om det här i forumet!

Mvh,

Micke

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu