Gäst Admin

Hur kopplar jag in Telia Digital-tv?

15 inlägg i detta ämne

Telia fiber nyligen indragen. Blev "tvingad" att beställa trådlös router Technicolor, Arris tv-box, pris 399 kr. Allt gick så snabbt så jag ringde sen och blev lovad att jag inte skulle behöva ngt annat!

Inga problem att få igång routern och trådlös anknytning till datorn. Men skulle inte TV-n funka trådlöst? Instruktionerna är att koppla in Arris till routern och sen dra sladd från Arris till TVn! Stämmer detta verkligen? Router och bredbandsswitch sitter i hallen på första våningen medan TVn finns på andra våningen! Ska jag börja dra sladd genom hela huset? Eller måste jag handla mer utrustning?

Ja det måste man - köpa mer utrustning för ca 1200 kr. Synd att varken försäljaren eller Telias kundtjänst upplyser om detta. Varför gör man inte TV-boxen ,ed inbyggd nätverkskoppling? Som en modern skrivare tex.

Japp, antingen dra en kabel eller skaffa 2 trådlösa enheter technicolor 233, som kopplas till din Arris tvbox, respektive router.

https://www.telia.se/privat/support/info/para-ihop-technicolor-tg233?p=tv

Bäst är dock kabel. Men med tanke på att du känner dig tvingad att ha en router så vet jag inte hur du resonerar. Kan du utveckla?

Om man önskar, så kan man istället dra den långa kabeln mellan mediaomvandlaren och routern, i ditt fall, ställa routern på övervåningen, nära tvn. I moderna hus drar man numera så gott som alltid dubbla anslutningar med nätverkskabel till alla rum. Trådlöst är fortfarande en nödlösning. Wifi har inget med tv:n att göra alltså.

Jag har Telia Digital-TV med tvillingabonnemang. Jag har alltså två trådbundna digitalboxar, så TV kan ses på två olika TV-apparater. Vi har nyligen fått fiber, vilket innebär att vi med vårt tvilllingabonnemang ska kunna få in TV i fler än två TV-apparater. Jag tänkte därför skaffa ytterligare två digitalboxar, så att TV kan ses från fyra ställen i hushållet. Jag vill helst ha alla TV så att de är trådbundna (kabel). Blir minst krångel så.

Jag har en Inteno XG6846 bredbandsswitch med ett gult LAN-uttag för TV (denna port har jag ledig). Och jag har en Thomson Gateway 799 v2 med bland annat 4 gula LAN-uttag, märkta 1, 2, 3 och 4. Den gula port 4 har jag ledig. Jag har alltså totalt två lediga gula portar (en på Inteno, och en på Thomson Gateway).

Alternativ 1: Kan jag nu koppla in ytterligare två digitalboxar genom att helt enkelt sätta ethernetkablar mellan mina två lediga portar och de två digitalboxarna som jag ska skaffa?

Alternativ 2: Kanske det finns någon TV-switch jag kan köpa, som jag kopplar ihop med det lediga gula LAN-uttaget i min Inteno XG6846? Hur många lediga portar finns det sedan på TV-switchen? Portar som jag ska sätta ethernatkablar i, och dra till digitalboxarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu