Jonas Andrén

VLAN ID för Internet, IP-tele och TV

6 inlägg i detta ämne

Om man tittar i konfigurationsfilen för den Thomson TG 784 som jag har så ser man nedanstående VLAN-taggar:

voip2 237

iptv2 243

mgmt 294

iptv 845

voip 855

Du kan göra detsamma i ditt eget modem genom telnet till din egen (192.168.1.254 om du inte själv har ändrat det), logga in som Administrator utan lösenord och därefter skriva "config dump". Sök efter ord som "vlan" eller "vid=".

Det verkar som om själva Internetförbindelsen går på default (otaggat VLAN 0) eftersom man ju kan sätta vilken enhet man vill direkt på anslutningen, men då går man ju miste om TV och telefoni.

Berätta gärna hur det går, jag har funderingar på att göra nåt liknande för att brygga in min publika IP-adress till en egen brandvägg. Jag känner mig obekväm med att Telia har kontroll över en maskin som har direktåtkomst till mitt hemmanätverk.

Micke

Om man tittar i konfigurationsfilen för den Thomson TG 784 som jag har så ser man nedanstående VLAN-taggar:

voip2 237

iptv2 243

mgmt 294

iptv 845

voip 855

Du kan göra detsamma i ditt eget modem genom telnet till din egen (192.168.1.254 om du inte själv har ändrat det), logga in som Administrator utan lösenord och därefter skriva "config dump". Sök efter ord som "vlan" eller "vid=".

Det verkar som om själva Internetförbindelsen går på default (otaggat VLAN 0) eftersom man ju kan sätta vilken enhet man vill direkt på anslutningen, men då går man ju miste om TV och telefoni.

Berätta gärna hur det går, jag har funderingar på att göra nåt liknande för att brygga in min publika IP-adress till en egen brandvägg. Jag känner mig obekväm med att Telia har kontroll över en maskin som har direktåtkomst till mitt hemmanätverk.

Micke

Koppla in en brandvägg emllan då? :)

Sedan finns det inget som är vlan 0, default vlan är alltid 1.

Tackar för infon, det verifierade det jag redan lyckats hitta, det har fungerat jättebra för mig och köra med vlan taggning i min egen Netgear GS108T (http://www.netgear.com/business/products/switches/smart-switches/GS108T-200.aspx, jag har dock en v1 av samma switch).

Vidarebefodrade otaggat vlan till min egen router.

sen 845 och 855 till telia smart och körde tvn och iptelefonin i den.

Kan ju vara bra för andra i framtiden som vill veta vilka VLAN ids som gäller att dem viktiga (845 och 855 fungerar iaf, dem andra kan jag inte verifiera)

iptv 845

voip 855

voip2 237

iptv2 243

mgmt 294

Dock har jag lyckats få en http://www.inteno.no/files/Data%20sheet%20XG6746.pdf som jag hoppas supportas av telia nästa gång DHCP servern slutar ge mig ip-adresser... det händer lite titt som tätt men de bara skyller på min egen uppsättning och ber mig reseta telia smarten osv osv. :)

Nu blir det bara nästa problem, och det är och hitta en iptelefonidosa så jag kan skicka tillbaka smartboxen illa kvickt.. ännusålänge är den ju gratis men jag vägrar att någonsin betala 29kr/mån för något jag inte använder! nån som har något tips på var jag får tag på en sådan som telia kommer supporta?

Tackar för infon, det verifierade det jag redan lyckats hitta, det har fungerat jättebra för mig och köra med vlan taggning i min egen Netgear GS108T (http://www.netgear.com/business/products/switches/smart-switches/GS108T-200.aspx, jag har dock en v1 av samma switch).

Vidarebefodrade otaggat vlan till min egen router.

sen 845 och 855 till telia smart och körde tvn och iptelefonin i den.

Kan ju vara bra för andra i framtiden som vill veta vilka VLAN ids som gäller att dem viktiga (845 och 855 fungerar iaf, dem andra kan jag inte verifiera)

iptv 845

voip 855

voip2 237

iptv2 243

mgmt 294

Dock har jag lyckats få en http://www.inteno.no/files/Data%20sheet%20XG6746.pdf som jag hoppas supportas av telia nästa gång DHCP servern slutar ge mig ip-adresser... det händer lite titt som tätt men de bara skyller på min egen uppsättning och ber mig reseta telia smarten osv osv. :)

Nu blir det bara nästa problem, och det är och hitta en iptelefonidosa så jag kan skicka tillbaka smartboxen illa kvickt.. ännusålänge är den ju gratis men jag vägrar att någonsin betala 29kr/mån för något jag inte använder! nån som har något tips på var jag får tag på en sådan som telia kommer supporta?

Jag har en Inteno XG6746 utan den där SFP-grejer på sidan. Jag råkar också ut för att IP slutar fungera och att jag helt plötsligt inte har någon adress och att det alltid är fel på mina grejer (enligt teknisk support). Men jag dömer inte Telia direkt baserat på vad den grundläggande tekniska supporten egentligen kan. Jag har jobbat där en gång i tiden och man prioriterar inte kunskap. Supporten är ju trotts allt gratis och hjälper bara med dumfel. Det finns dock högst kompetent personal djupt in i organisationen men den personalen har ingen som helst kontakt med de som har kontakt med kunderna förutom en del felanmälningar som eskaleras och går hela vägen. Den mest kompetenta personalen sitter med verktyg som övervakar nätet så man kan mer eller mindre skita i att ringa till Telia då Telias nätverkspersonal själv upptäcker felen förr eller senare. Att ringa till teknisk support hjälper nästan aldrig då de inte fattar vad man snackar om. Det är bara slöseri med tid. Jag har alltid blivit avvisad genom alla år och när jag ringt för andra gången så är där ett automatiskt meddelande som säger att det är fel och att det felsöks/repareras. Men det är trotts allt alltid mitt fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran community.

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu